شناسهٔ خبر: 52169956 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیریت ۱۶ درصد از دانش بنیان برعهده زنان است

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت:مالکیت ١۶درصد از این ۷ هزار شرکت‌ها دانش بنیان در اختیار بانوان است.

صاحب‌خبر -
پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: متاسفانه تا سال‌ها در جامعه ما، نقش زنان، چندان متبلور و برجسته نبود، اما به برکت انقلاب اسلامی با ورود به عرصه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه، زنان توانستند با استعداد‌هایی که داشتند، ظهور و بروز جدی و موثری در عرصه علم و فناوری داشته باشند. بیش از ۵۱ درصد از جمعیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را بانوان تشکیل می‌دهند که می‌توانند در حوزه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه، نوآوری‌های اجتماعی نقش موثری داشته باشند.
کرمی با اعلام آمار‌های جهانی و جایگاه زنان ایرانی در تحقیق و توسعه جایگاه ایران بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: طبق آمار یونسکو، سهم مشارکت زنان در تحقیق و توسعه ۳۰ درصد در دنیا و سهم مشارکت زنان در تحقیق و توسعه در ایران، ۵/۳۱ درصد است که نشانگر حضور فعال زنان و بانوان است. از جمع ۷ هزار شرکت دانش بنیان و خلاق، مالکیت ١۶درصد از این شرکت‌ها دظ اختیار بانوان است.
وی افزود: زنان مدیرعامل شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ۱۱ درصد، زنان عضو هیات مدیره ۲۲ درصد و بانوان سهام دار در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ۱۶ درصد است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که ۵۶ درصد مدیران‌عامل زن، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا دارند، افزود: طبق آمار یونسکو، شاخص مشارکت زنان در سطح جهانی، ۳۰ درصد بوده که این میزان در ایران، ۲/۳۱ درصد است. امروز شاهد یک رویداد تخصصی توسط یک خانه خلاق و نوآوری در حوزه خانواده هستیم. خوشبختانه ۷ نفر از مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری از ۳۹ خانه خلاق و نوآوری افتتاح شده بانوان هستند.
کرمی با اعلام اینکه کار معاونت علمی و فناوری در ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، نهادسازی است، گفت: ما در حال طراحی، ایجاد و حمایت از نهاد‌هایی هستیم که بتواند معضلات و مشکلاتی که ساختار‌های موجود کشور در گذشته و حال، نتوانستند آن را مرتفع کنند، بیایند و آن را رفع کنند. یکی از این حوزه ها، حوزه نوآوری‌های اجتماعی است. این نوآوری‌های اجتماعی در چهار شاخه کلان اصلی شامل آموزش، معیشت، خانواده و سلامت، ورود کرده و با جذب ایده‌های نو، استراتژی ها، ابتکارات و ساختارسازی‌ها حول یک نیاز یا مشکل اجتماعی و با بکارگیری فناوری‌های نو در پی رفع و تعدیل آن است.

نظر شما