شناسهٔ خبر: 52167920 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کرمی:

مالکیت ۱۶ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در اختیار بانوان قرار دارد

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: از جمع ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق، مالکیت ١۶ درصد از این شرکت‌ها در اختیار بانوان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه عصر امروز، عصر زنان است، گفت: متاسفانه تا سال‌ها، در جامعه ما، نقش زنان، چندان متبلور و برجسته‌ نبود اما به برکت انقلاب اسلامی با ورود به عرصه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه، زنان توانستند با استعدادهایی که داشتند، ظهور و بروزی جدی و موثری در عرصه علم و فناوری داشته باشند به‌گونه‌ای که تقریبا بیش از ۵۱ درصد از جمعیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را بانوان و دختران تشکیل می‌دهند که می‌توانند در حوزه کارآفرینی فناورانه و نوآورانه، نوآوری‌های اجتماعی نقش موثری داشته باشند.

کرمی با اعلام آمارهای جهانی و جایگاه زنان ایرانی در تحقیق و توسعه جایگاه ایران بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: طبق آمار یونسکو، سهم مشارکت زنان در تحقیق و توسعه ۳۰ درصد در دنیا و سهم مشارکت زنان در تحقیق و توسعه در ایران، ۵/۳۱ درصد است که نشانگر حضور فعال زنان و بانوان است. از جمع ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق، مالکیت ١۶ درصد از این شرکت‌ها در اختیار بانوان است.

وی افزود: زنان مدیرعامل شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان ۱۱ درصد، زنان عضو هیئت مدیره ۲۲ درصد و بانوان سهام‌دار در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ۱۶ درصد است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ۵۶ درصد مدیران‌عامل زن، تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا دارند، افزود: طبق آمار یونسکو، شاخص مشارکت زنان در سطح جهانی، ۳۰ درصد بوده که این میزان در ایران، ۲/۳۱ درصد است. امروز شاهد یک رویداد تخصصی توسط یک خانه خلاق و نوآوری در حوزه خانواده هستیم. خوشبختانه ۷ نفر از مدیران خانه‌های خلاق و نوآوری از ۳۹ خانه خلاق و نوآوری افتتاح شده بانوان هستند.

کرمی با اعلام اینکه کار معاونت علمی و فناوری در ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، نهادسازی است، گفت: ما در حال طراحی، ایجاد و حمایت از نهادهایی هستیم که بتواند معضلات و مشکلاتی که ساختارهای موجود کشور در گذشته و حال، نتوانستند آن را مرتفع کنند، بیایند و آن را رفع کنند. یکی از این حوزه ها، حوزه نوآوری‌های اجتماعی است. این نوآوری‌های اجتماعی در چهار شاخه کلان اصلی شامل آموزش، معیشت، خانواده و سلامت، ورود کرده و با جذب ایده‌های نو، استراتژی‌ها، ابتکارات و ساختارسازی‌ها حول یک نیاز یا مشکل اجتماعی و با به کارگیری فناوری‌های نو در پی رفع و تعدیل آن است.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اعلام اینکه این نهادهای فناورانه و نوآوری کاری که سازمان‌های امدادرسان به انجام می‌رسانند را انجام نمی‌دهند، گفت: اینجا مشارکت و توانمندسازی افراد درگیر هم در درون خانه خلاق و نوآوری صورت می‌گیرد. در نوآوری اجتماعی، فرد خدمت گیرنده هم مشارکت می‌کند که این روند باعث می‌شود کارها مقرون به صرفه شود.

کرمی با بیان اینکه خانه‌های خلاق و نوآوری، مهارت کسب و کار در نوآوری‌های اجتماعی را به جامعه آموزش می‌دهد، گفت: ما در خانه‌های خلاق و نوآوری، یک پلتفرم ایده تا محصول را پیگیری می‌کنیم ایده‌های نوآورانه از دل رویدادها شناسایی می‌کنیم. فرد و ایده در کنار مربیان و مرشدهای حوزه قرار می‌گیرد و آموزش ضمن خدمت به او داده می‌شود. بنابراین تمام تجربیات یک مشاوره کسب و کار به او انتقال داده می‌شود.

تخفیف ویژه در واگذاری تجهیزات

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه معاونت علمی نمی‌تواند با شرکت‌‎های خلاق به صورت مستقیم و تک‌به‌تک ارتباط برقرار کند اما در دل کارخانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری، این ارتباط زنجیره‌وار صورت می‌گیرد، گفت: ما اینجا می‌توانیم به توسعه محصول و توسعه بازار کمک کنیم. ما می‌توانیم در واگذاری تجهیزات مورد استفاده آنها با تخفیف ویژه عمل کنیم. شرکت خلاقی که در دل خانه‌های خلاق و نوآوری یا در دل کارخانه‌های نوآوری رشد می‌کند، سیدمانی می‌گیرد و تسهیلات و کمک‌های مالی را دریافت می‌کند. وقتی شرکت به جایی رسید که رشد کرد و از دل آن دوره ۶ ماهه، از خانه خلاق کوچ می‌کند به سمت جامعه اصلی و حالا، بخشی از سهام شرکت را دارد و می‌توانیم مکان فعالیت در اختیارش گذاشته یا کمک‌های مالی بزرگتری به او بدهیم. می‌تواند در کریدور صادرات معاونت علمی قرار بگیرد.

کرمی با اشاره به موضوع اسباب‌بازی بعنوان یکی از شاخه‌های ۲۰ گانه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق می‌گوید: در حوزه اسباب‌بازی، تا می‌گوییم اسباب‌بازی، یاد اسباب‌بازی قدیمی از جنس کاموا و مقوا می‌افتیم درحالی که اسباب‌بازی در حال حاضر، یک درآمد میلیارد دلاری دارد و ۱۰۰ میلیادر دلار گردش مالی اسباب‌بازی است. ۳۵۰ میلیون آن در ایران است که از این میزان، ۱۵ میلیون آن ایران‌ساخت است.

بین ۱۵ میلیون تا ۳۵۰ میلیون دلار گردش قطعی بازار را با به وجود آوردن کارخانه‌های اسباب‌بازی در دل خانه‌های خلاق و نوآوری و با تلفیق فضای سنتی و نوآورانه از آن خود کنیم و با به وجود آوردن اسباب‌بازی‌های تعاملی که در آن ضمن به کارگیری فناوری‌های نو از قبیل اینترنت اشیا هوش مصنوعی و . . . صنعت اسباب‌بازی را در کشور و کشورهای همسایه ارتقا ببخشیم

کرمی با اعلام اینکه فناوری‌های نرم در ۲۰ رشته می‌تواند دستمایه شرکت‌های خلاق شود، افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در دنیاست. ما یک درصد خاک جهان و ۱ درصد جمعیت جهان را دارا هستیم و ۲ درصد تولید علم در ایران اتفاق می‌افتد پس باید بتوانیم حداقل ۲ درصد از آن ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق را داشته باشیم. کار معاونت علمی با نهادسازی و شبکه‌سازی خانه‌های خلاق و نوآوی در کنار کارخانه‌های نوآوری، تولید شرکت خلاق توسط دانشجویان ایرانی که دیگر امکان استخدام در ادارات و نهادهای دولتی را ندارند، است. ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی هستند، اینها کجا باید بروند؟ یکی از نهادهایی که می‌توان پذیرای اینها باشد، کارخانه‌های نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری است.

انتهای پیام/۴۰۲۱

نظر شما