شناسهٔ خبر: 52167275 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

بررسی آمادگی دانشگاه‌ها برای استقبالِ حضوری از دانشجویان؛

حضوری شدن دانشگاه‌ها در نیمسال دوم چه پیامدهایی دارد؟

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس با بیان اینکه بی‌شک دانشگاه با مشکلات زیادی در صورت بازگشایی مواجه می‌شوند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل وابستگی به شهریه دانشجو مشکلات متعدد در تامین و تجهیز خوابگاه، سلف، بکارگیری اساتید مجرب و ... را به‌دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دو تا سه سال اخیر به دلیل شیوع کرونا شاهد ترویج آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس کشور هستیم. هرچند آموزش‌های مجازی تنها راه چاره برای برون رفت از شرایط کرونایی بود، اما به اذعان برخی کارشناسان آموزش کیفیت ضعیف آموزش، قطعی سیستم و اینترنت، عدم دسترسی مستقیم به اساتید و همچنین منابع محدود، خود باعث کاهش چشمگیر سطح آموزش در کشور شده است. در شرایط کنونی با بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور و روند واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و فروکش کردن بیماری در کشور مسئولان و تصمیم گیران امر از حضوری شدن کلاس‌ها در نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۴۰۱ خبر دادند. البته با توجه به وقفه چند ساله به دلیل عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌های کشور انتظار می‌رود تا در زمینه تجهیز خوابگاه‌ها، سلف، خدمات آموزشی و ... دانشگاه در ترم جدید آنطور که باید و شاید بتواند انتظارات دانشجویان را پاسخگو باشد. 

برگزاری کلاس‌ها به شکل صد درصد حضوری دشوار است

داود فیض‌افرا، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آمادگی دانشگاه برای پذیرش حضوری دانشجویان گفت: برای حضور دانشجویان در ترم جدید در واحد شهر قدس برنامه‌ریزی شده و ضرورت برای برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری وجود دارد، چون کلاس‌های مجازی با نارسایی‌های متعدد همراه است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کرونا باعث بروز شرایط خاص شده است، افزود: بازگشت به شرایط بعد از کرونا و برگزاری کلاس‌ها به شکل صد درصد حضوری دشوار است. هم‌اکنون با توجه به تورم‌های موجود دانشگاه‌های دولتی با مشکلات اساسی همراه هستند و عدم توانایی مالی در تجهیز خوابگاه‌ها را مطرح می‌کنند، طبیعتا دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل وابستگی به شهریه دانشجو مشکلات متعدد را به‌دنبال دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس ادامه داد: برای مثال تجهیز سلف دانشگاه در واحد شهر قدس به ۱۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، چون حدود ۴۰۰میلیون تومان هزینه تجهیز روشنایی کلاس‌ها است. به باور بنده دانشگاه آزاد اسلامی در صورت برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری با مشکلات مالی متعدد مواجه می‌شود.

فیض‌افرا گفت:  به باور بنده نباید آموزش‌ها را  ناگهان به سمت حضوری سوق داد، بلکه در ترم جاری با تقسیم بندی ۴۰-۶۰ درصد حضور دانشجویان تمهیدات ستاد مقابله با کرونا کلاس‌ها برگزار شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم در این زمینه نمی‌تواند مستقل عمل کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با بیان اینکه بی‌شک با مشکلات عدیده در صورت بازگشاییم دانشگاه‌ها به شکل حضوری مواجه می‌شویم، افزود: شاید برگزاری حضوری دانشگاه‌ها به شکل تدریجی مناسب باشد و بتوان از ظرفیت تلفیقی در برگزاری کلاس‌ها استفاده کرد.

خوابگاه‌ها نیازمند بودجه برای تجهیز و مرمت

فیض‌افرا درباره آخرین وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی تاکید کرد: خوابگاه‌ها نیازمند بودجه، تجهیز، مرمت و ... هستند. شاید در روزهای بازگشایی دانشگاه‌ها برای نیمسال دوم تصمیم مبنی‌بر تلفیقی حضوری و مجازی اتخاذ شود. در دانشگاه‌های بزرگ دنیا بسیاری از درس‌ها به شکل مجازی ارائه می‌شود. برای مثال در آموزش‌های مجازی می‌توان از اساتید متعدد در جای جای دنیا استفاده کرد. این در حالی است که در آموزش‌های حضوری امکان بکارگیری برخی از اساتید به‌دلیل مسافت وجود ندارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس تاکید کرد: بسیاری از دروس را می‌توان به شکل مجازی ارائه داد. برای مثال بسیاری از دروس در پژوهش با استفاده از لپ تاب و سیستم تدریس شد و می‌توان به دانشجو شیوه‌های پردازش، فعالیت در سایت و مجلات علمی و پژوهشی را به شکل آنلاین آموزش داد. در بسیاری از دروس کلاس‌های مجازی هم مناسب است. بنابراین این تصمیمات نیازمند بازنگری است،چون بی‌شک دانشگاه آزاد اسلامی تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا است. 

انتهای پیام/

نظر شما