شناسهٔ خبر: 52162518 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست خبری عنوان شد؛

برگزاری رویداد عصر زنان در حوزه کسب و کارهای نو

فاطیما کریمی

رویداد عصر زنان با محوریت دستیاری زنان در مرکز نوآوری تبیان و با همکاری ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری رویداد عصر زنان با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق مینا مهرنوش مدیرعامل یکی از کسب و کارهای مجازی و علیرضا دهفولی مدیر خانه خلاق و نوآوری تبیان ظهر روز ۴ بهمن در خانه نوآوری تبیان برگزار شد.

در این نشست علیرضا دهفولی گفت: مجموعه تبیان که با عنوان تبیان جدید آن را می‌شناسیم، چند سالی است که کار خود را آغاز کرده است تا بتواند مسائل را با حضور مردم و مجموعه بخش خصوصی تسهیل کند. ما به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی بودیم که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و خانه خلاق تبیان آنها را ایجاد کنیم. بنابراین سه عنصر اصلی در حوزه نوآوری، محتوا و زیرساخت را در مجموعه تبیان کنار هم جمع کردیم. مانند همدم، پرسان و میم.

وی افزود: اکنون این سه عنصر از خانه تبیان جدا شده و به صورت مستقل فعالیت می‌کند. ما به دنبال این هستیم که در سبد دوم فعالیت‌هایمان با محوریت زنان، کار کنیم.

در ادامه پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان ما در جامعه بانوان هستند. طبق اعلام سازمان جهانی یونسکو سهم مشارکت زنان در توسعه و تحقیق ۳۰ درصد و سهم مشارکت زنان در ایران ۳۱.۲ درصد بوده که نشانگر حضور فعال زنان است. همچنین طبق آمار دیگری از جمع هفت هزار نفری فعالان حوزه دانش بنیان و خلاق، ۱۶ درصد زنان در شرکت‌های دانش بنیان و خلاق مالکیت دارند و ۱۱ درصد آنان مدیرعامل بوده و حدود ۲۲ درصد نیز عضو هیئت مدیره این شرکت‌ها هستند. همچنین ۱۶ درصد زنان نیز سهامدار شرکت‌های دانش بنیان تخمین زده شده اند. مجموع شرکت‌های دانش بنیان ۶ هزار شرکت و مجموع شرکت‌های خلاق هزار و ۴۰۰ شرکت است.

وی افزود: ما باید نهادهایی را ایجاد و حمایت کنیم که بتوانند معضلات و مشکلاتی که ساختار اصلی ما نتوانسته اند آنها را رفع کنند، فعال‌تر شوند. یکی از آنها نوآوری‌های اجتماعی است. در این حوزه کاری که سازمان‌های امدادرسان انجام می‌دهند، باید با مشارکت افراد انجام شود. تبیان خانه خلاق را ایجاد کرد و در طول یک سالی که از فعالیت آن می‌گذرد برنامه‌های خوبی را در دستور کار قرار داد. همچنین در زمینه شناسایی زوجین و یا پررنگ کردن نقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانواده اثر گذار بود. به عنوان مثال در پرسان، اگر در گذشته بزرگترها نقش تأثیرگذاری داشتند، اکنون با این نرم افزارها و پلتفرم‌ها می‌توان جای خالی آنها را پر کرد. بنابراین پرسان هم در دل خانه خلاق شکل گرفت.

وی گفت: در حال حاضر اگر کسی نتواند با موبایل خود کار کند می‌گوئیم سواد دیجیتال ندارد و یا اگر نتواند با دیگران تعامل داشته باشد، می‌گوئیم سواد ارتباطات ندارد. بنابراین تعریف سواد فرق کرده است. اکنون خانه‌های خلاق و نوآوری مهارت کسب و کار را به جامعه نشان می‌دهد. در خانه‌های خلاق ایده تا محصول در دل رویدادها شناسایی می‌شود. مانند رویداد عصر زنان که می‌تواند در کنار هدایت کننده ها قرار گیرد و به افراد آموزش ضمن خدمت دهد. شاید معاونت علمی نتواند با شرکت‌های خلاق به صورت مستقیم ارتباط بگیرد اما در دل خانه‌های نوآوری می‌توان به توسعه بازار واگذاری تجهیزات مورد استفاده پرداخت. بنابراین شرکت‌های خلاقی که در خانه‌های نوآوری کار می‌کنند، تسهیلات و کمک مالی می‌گیرند.

وی آماری در حوزه گردش مالی اسباب بازی‌ها اعلام و تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد گردش اسباب بازی‌ها در دنیا تخمین زده شده است که در ایران این گردش مالی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. می‌توان در این حوزه با کارخانه‌های اسباب بازی و درون خانه‌های خلاق درآمد خوبی داشت. البته با تلفیق فضای سنتی و نوآوری و کارکترسازی هایی که انجام می‌شود تا بتوان به یک محصول مناسب دست پیدا کرد.

کرمی در ادامه بیان کرد: فناوری‌های نرم در ۲۰ رشته می‌توانند دست مایه شرکت‌های خلاق باشند. دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنایع خلاق در دنیاست. ایران یک درصد خاک دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد. همچنین دو درصد تولید علم در دنیا سهم ایران است. کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شرکت‌های خلاق توسط دانشجویان ایرانی است.

وی افزود: زنان که طبق آمارها ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، بهترین جایی که می‌توانند در مسیر کاریابی و رفع مشکلات فعالیت کنند، همین خانه‌های خلاق است.

کرمی همچنین در مورد رویداد عصر زنان توضیح داد: ما در کشور شبکه خانه‌های خلاق را ایجاد کرده ایم. افراد اگر ایده‌ای داشته باشند به این شبکه‌ها متصل می‌شوند و در حوزه فناوری‌های نرم ۲۰ موضوع از جمله مد و لباس، فیلم، ورزش، تندرستی تبیین شده است. یکی از آنها به موضوع خانواده باز می‌گردد. ما در خانه‌های خلاق اعلام رویداد می‌کنیم. در رویدادها افراد شرکت می‌کنند. جذب ایده اتفاق می‌افتد و بعد در مرحله شتاب دهنده ایده افراد هم تیمی‌های خود را پیدا می‌کنند. وقتی آن تیم شکل گرفت، خانه خلاق آن تیم را در قالب شرکت حمایت می‌کند. شاید تا دیروز اگر پول را می‌دادیم آنها نمی‌دانستند چگونه باید بودجه را هزینه کنند اما در این خانه‌ها هدایت کننده ها مراقب هزینه کرد هستند تا تیم رشد کند. خانه‌های خلاق محیطی هستند که استارت آپ ها کمتر دچار شکست می‌شوند. البته که شکست در استارت آپ بسیار طبیعی است و نمی‌توان کارآفرینی را پیدا کرد که شکست نخورده باشد.

در ادامه مینا مهرنوش کار آفرین و مدیرعامل یکی از کسب و کارهای مجازی گفت: پرداختن به حوزه زنان اتفاق بسیار خوبی است. اما به نهاد بالاتری نیاز است که در این حوزه فعال‌تر باشد. مهمترین اقدامی که در حوزه کسب و کار زنان می‌توان انجام داد شبکه سازی است. می‌توانم بگویم که شبکه سازی کلید توسعه و پیشرفت زنان خواهد بود. در این شبکه زنان دور هم جمع می‌شوند و در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کنند. همه ما می‌دانیم که ثروت زیادی در خانه‌ها در اختیار زنان است. اگر این شبکه سازی ایجاد شود هر کسی هر چه بلد است در آن جمع بیان می‌کند. به عنوان مثال اگر کسی می‌تواند محصولی تولید کند و دیگری تنها در حوزه تولید محتوا مهارت دارد، آنها با هم می‌توانند محصول را خلق کرده و به فروش برسانند. بنابراین شبکه سازی در راستای توسعه و پیشرفت می‌تواند کارآمد باشد.

وی افزود: اگرچه می‌توانیم شبکه سازی کنیم اما بهتر است خودمان وارد اقدام نشویم. می‌توان حتی فضا را برای زنان ایجاد کرد تا در این شبکه قرار گیرند. در این شبکه‌ها پتانسیل افراد شناسایی می‌شود و ارتباطات شکل خواهد گرفت. زنان غیر از ثروتی که دارند، توانایی‌های ذاتی، تحصیلات و هوش نیز مهمترین ثروت آنها است. در حال حاضر فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که زنان بتوانند در این حوزه فعال‌تر باشند. ما به منابع انسانی و فعالان حوزه دیجیتال نیاز داریم که در این حوزه بتوانند کار کنند.

در ادامه سعید حبیبی فرد دبیر برگزاری رویداد عصر زنان گفت: مهلت ارسال مدارک ۱۵ بهمن ماه است. بعد از داوری و غربال گری اولیه، تیم‌ها وارد بوت کمپ می‌شوند. پس از آن تیم‌های برتر جذب خانه‌های خلاق خواهند شد و با خدماتی از جمله جذب سرمایه گذاری و خدمات منتوری فعالیت خواهند کرد.

حبیبی فرد محورهای این رویداد را نقش آفرینی در جامعه، تعارضات بین نقشی، حفظ سلامت فردی، تسهیل فرزندآوری و شکوفایی توانمندها به همراه تحصیل و اوقات فراغت ذکر کرد.

در تکمیل این صحبت‌ها، دهفولی گفت: افرادی که طرح‌های خود را ارائه می‌کنند، به سمت تیم سازی می‌روند. ما به این نقطه رسیده ایم که تا وقتی سرمایه گذار روی طرحی سرمایه گذاری نکند، آن طرح ظرفیت توسعه نخواهد داشت. مشارکت در این بخش به دو نحو خواهد بود. یکی تیم‌ها و سرویس‌هایی است که تولید می‌شود و دیگری طرح‌هایی که نیاز به سرمایه گذاری دارند. همچنین سه صندوق را به عنوان پشتوانه مالی در نظر گرفته ایم که تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان برای تیم‌ها خط اعتباری در نظر می‌گیرند. صرفاً هم این حمایت پول نقد نیست بلکه شاید در حوزه زیرساخت‌های فنی هزینه شود.

نظر شما