شناسهٔ خبر: 52161553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقاد کی‌یف از واشنگتن؛ «خروج دیپلمات‌های آمریکایی از اوکراین عجولانه بود»

وزارت خارجه اوکراین با بیان اینکه تصمیم واشنگتن برای خارج‌کردن خانواده‌های دیپلمات‌هایش در کی‌یف، اقدامی عجولانه و نابهنگام بود، گفت هیچ تغییری در امنیت اوکراین رخ نداده است که این تصمیم گرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه اوکراین تصمیم وزارت خارجه آمریکا درباره خروج خانواده‌های دیپلمات‌های آمریکایی و خروج داوطلبانه بخشی از کارکنان سفارت واشنگتن در کی‌یف را «عجولانه و نابهنگام» توصیف کرد.

وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم آمریکا برای خروج خانواده کارکنان سفارت در کی‌یف و همچنین فراهم کردن امکان خروج داوطلبانه برای برخی از کارکنان سفارتخانه را مورد توجه قرار داده‌ایم. با احترام به حقوق کشورهای خارجی برای تضمین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خود، ولی ما چنین اقدامی از سوی طرف آمریکایی را زودهنگام و تجلی احتیاط بیش از حد می‌دانیم».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، این وزارتخانه با تاکید بر اینکه اخیراً هیچ تغییر اساسی در وضعیت امنیتی اوکراین ایجاد نشده، گفت: «تصمیم وزارت خارجه آمریکا به این معنا نیست که همه کارمندان سفارت آمریکا اکنون اوکراین را ترک خواهند کرد. سفارت به طور کامل به کار خود ادامه خواهد داد و اعضای هیأت دیپلماتیک این فرصت را دارند. خروج آنها به هیچ وجه اجباری نیست».

وزارت خارجه اوکراین همچنین در واکنش به توصیه‌های واشنگتن به شهروندان آمریکایی برای ثبت برنامه سفر خود در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، خواستار آرامش شده و تصریح کرد که این یک رویه بین‌المللی عادی برای حفظ ارتباطات کنسولی با شهروندانشان است.

پیش ازا ین، یک مسئول ارشد وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تشدید تنش‌ها حول موضوع اوکراین، مسئله اجتناب‌ناپذیری نیست، گفت واشنگتن بار دیگر از مسکو می‌خواهد که اقدامات لازم برای تنش‌زدایی در این‌خصوص را انجام دهند. (جزئیات بیشتر)

از حدود دو ماه پیش رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما