شناسهٔ خبر: 52161393 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اولیانوف: مسدود کردن دارایی‌های ایران در کره جنوبی غیرقانونی است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در واکنش به پرداخت بدهی حق عضویت ایران به سازمان ملل تصریح کرد که بلوکه کردن دارایی‌های ایران در کره جنوبی غیرقانونی و در تناقض با قوانین بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -

روز گذشته (یکشنبه) وزیر دارایی کره جنوبی اعلام کرد که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است تا جمهوری اسلامی ایران بتواند مجدداً حق رأی خود را در سازمان ملل به دست آورد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به این خبر تصریح کرد که مسدود شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی، نقض قوانین بین‌المللی است.

وی همچنین در این خصوص و در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر قرارگیری بانک مرکزی ایران و شرکت نفت ملی ایران در لیست تحریم‌های آمریکا نوشت: «این اقدامات به صورت غیرقانونی و در تناقض با قوانین بین‌المللی صورت گرفته است. بودجه ایران در نتیجه تهدید (آمریکا) به وضع تحریم علیه کره جنوبی در کره جنوبی مسدود شده است. ظالمانه است. در عمل دزدی دریایی است».

روز گذشته وبگاه تحلیلی-خبری بلومبرگ گزارش کرد که وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که روز جمعه هفته گذشته (اول بهمن ماه)، با همکاری آمریکا و سازمان ملل و پس از درخواست ایران از کره جنوبی برای پرداخت بدهی‌های اضطراری، بدهی حق عضویت ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.

«مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز امروز (دوشنبه) با تأیید پرداخت حق عضویت ایران اعلام کرد که ایران حق رأی خود را در این سازمان مجدداً به دست آورده است.

ایران به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق عضویت خود در سازمان ملل به دلیل تحریمها و جلوگیری از دسترسی ایران به سیستم بانکی بین‌المللی، حق رای در این سازمان را از دست داده بود.

طبق این گزارش، سازمان ملل هفته گذشته به ایران و هفت کشور دیگر عضو سازمان ملل اطلاع داد که حق رای آنها به دلیل عدم پرداخت حق عضویتشان (به ارزش ۱۸.۴ میلیون دلار آمریکا) تعلیق شد.

روز ۳۰ دی ماه، خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش کرده بود که سئول در حال رایزنی با تهران و واشنگتن به منظور پرداخت پول حق عضویت ایران در سازمان ملل است.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱، سازمان ملل ایران را به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق خود از حق رأی محروم کرد. ایالات متحده موافقت کرد که تهران را قادر سازد تا برخی از وجوه موجود در بانک صنعتی کره (IBK) را برای پرداخت هزینه احیای حق رای (ایران در سازمان ملل) استفاده کند.

شانزدهم دی ماه بود که در بحبوحه مذاکرات در وین، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر اتریش سفر و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول- تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌ شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هر چه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

نظر شما