شناسهٔ خبر: 52154075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پاک آیین:

ایران و روسیه به دنبال ایجاد امنیت در منطقه هستند

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و این‌که انتظار می‌رود شاهد پیشرفت در مناسبات اقتصادی ایران و روسیه باشیم، گفت: دو کشور به دنبال ایجاد امنیت در منطقه هستند.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ۲۹ دی ماه در سفری دو روزه و در پاسخ به دعوت ولادیمیر پویتن همتای روس خود به مسکو رفت و در ملاقاتی که بیش از سه ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. در این سفر همچنین وزرای خارجه دو کشور مکلف شدند که نقشه راه ۲۰ ساله همکاری را تهیه کنند.

در همین زمینه « محسن پاک آیین » سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در ارزیابی از این سفر در مقطع کنونی، گفت: سفر آقای دکتر رئیسی به روسیه در مقطع و شرایط خاصی انجام شد. به لحاظ بین‌المللی، شرایط خاصی حاکم است.

وی توضیح داد: برای ایران موضوع مهم، مذاکرات به منظور لغو تحریم‌ها است و زمانی این سفر انجام شد که مذاکرات وین در حال انجام است و رویکرد روس‌ها حمایت از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران است و طبیعتا انجام این سفر در این مقطع قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات را تقویت می‌کند و در عین حال این پیام را هم به غرب و مخصوصا آمریکا صادر می‌کند که تحریم‌های ظالمانه نمی‌تواند مانع از پیشرفت اقتصادی کشورهای در حال تحریم باشد، چرا که ایران و روسیه که تحت تحریم قرار دارند، به این جمع بندی رسیدند که اراده خود را بر توسعه همکاری‌های اقتصادی استوار کنند.

وی به رزمایش ایران، چین و روسیه که بعد از این سفر انجام شد نیز اشاره کرد و آن را نمایش میزان بالای اعتماد بین سه قدرت اوراسیایی خواند که پیام مهمی در سطح بین‌الملل برای مخاطبان خودش دارد.

پاک آیین به اختلافات روسیه با غرب بر سر مسئله اوکراین و همچنین سیاست روسیه برای جلوگیری از تمایل ناتو به سمت شرق نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به رویکرد ایران و روسیه و تمایلات ضد یکجانبه گرایی دو کشور، همکاری‌های دو کشور حتما می‌تواند مانعی برای جلوگیری از تداوم یکجانبه گرایی به رهبری آمریکا و تمایل ناتو به سمت شرق باشد.

وی به اوضاع منطقه نیز اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها بعد از شکست‌هایی که در نتیجه تجاوزات خود متحمل شدند، در حال خروج از منطقه هستند. آنها با سرافکندگی و بدون دستاورد از افغانستان خارج شدند، البته کشور را دچار بحران کرده و در بحران نگهداشتند. در حال خروج از عراق هستند و گرچه سعی دارند به اسم نیروهای مستشاری در عراق بمانند، ولی رویکرد مردم و دولت عراق به اخراج آنها، مسیر خروج آمریکایی‌ها از این کشور را هموار می‌کند.

پاک آیین با بیان این‌که در منطقه شاهد احیای مجدد تروریسم هم در سوریه، عراق و به خصوص در افغانستان هستیم، اظهار داشت: داعش در افغانستان به نیابت از آمریکا به دنبال تحقق اهداف توسعه طلبانه و بی ثبات سازانه این کشور است و در این مقطع گفت‌وگوهای ایران و روسیه و یافتن راه‌هایی برای استقرار صلح و امنیت حائز اهمیت است.

وی به اوضاع قفقاز و اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان که علیرغم تفاهم مسکو کماکان ادامه دارد و جنگ‌های پراکنده‌ای که رخ می‌دهد و ممکن است مجددا به جنگ فراگیر منجر شود اشاره کرد و افزود: سیاست ایران و روسیه ایجاد امنیت در منطقه است و معتقدیم اگر به دنبال پیشرفت و توسعه اقتصادی در منطقه هستیم، باید امنیت حاکم شود. لذا همکاری دو کشور به عنوان دو بازیگر برای استقرار صلح و ثبات در قفقاز  و در منطقه بحث مهمی بوده که بین طرفین درباره آن صحبت شده است.

سفیر پیشین ایران در باکو در حوزه دوجانبه به تنوع همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، گردشگری و کشاورزی، انرژی و از جمله خط اعتباری که قرار است به مبلغ پنج میلیارد دلار از سوی روس‌ها برای ایران باز شود نیز پرداخت و افزود: در این سفر درباره تسهیلات برای بخش‌ خصوصی و مشوق‌هایی که طرفین ایجاد خواهند کرد تا بخش‌های خصوصی بتوانند با هم همکاری‌های نزدیک‌تر و بیشتری داشته باشند و همچنین تمایل طرفین به تقویت خطوط حمل و نقل چه دریایی از مسیر بنادر روسیه، دریای خزر و بندر انزلی و چه از مسیر رشت و اتصال به خطوط راه آهن تا بندرعباس و همچنین احداث خط آهن رشت - آستارا و مشارکت روسیه در احداث این خط به عنوان حلقه ساخته نشده کریدور شمال به جنوب از مسائل مهمی بود که صحبت شد و قرار است به صورت قرارداد ذیل سند راهبردی ۲۰ ساله ایران  و روسیه تدوین، قانونی و ان‌شاءالله عملیاتی و اجرا شود.

ایران و روسیه به دنبال ایجاد امنیت در منطقه هستند

وی با ذکر این نکته که انتظار می‌رود با پیگیری و اهتمام دو طرف شاهد پیشرفت مناسبات اقتصادی باشیم، خاطرنشان کرد: دو طرف تحت تحریم‌های ظالمانه و به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند و این وجه مشترک باعث خواهد شد که توجه مقامات ارشد دو کشور به پیشرفت همکاری‌های اقتصادی بیشتر معطوف شود و این دو قدرت اوراسیایی در کنار چین بتوانند اهداف خودشان را در جهت منافع ملی کشورهایشان به پیش ببرند.

 

نظر شما