شناسهٔ خبر: 52154000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تاثیر کارکرد تیروئید بر سلامت قلبی

به گفته محققان، غده تیروئید، غده کوچکی که هورمون‌های حیاتی تولید می‌کند می‌تواند تاثیر زیادی بر سیستم قلبی - عروقی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش medicinenet، دکتر آن کاپولا، متخصص غدد و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: تیروئید پرکار و کم کاری تیروئید می‌توانند عواقب بد قلبی داشته باشند. شناخت و درمان هر دو مهم است. اختلالات تیروئید به تدریج رخ می‌دهند که اغلب تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید، شناسایی نمی‌شوند؛ اما خطرات نادیده گرفتن آن‌ها عمدتاً قلبی - عروقی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غده تیروئید که در پایه گردن قرار دارد، هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که متابولیسم را تنظیم کرده و بر هر اندام از جمله قلب تاثیر می‌گذارند. هنگامی که بدن بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند، نتیجه پرکاری تیروئید است که می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود و منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی و نارسایی قلبی و همچنین پوکی استخوان و سایر مشکلات شود.

کم کاری تیروئید، زمانی که بدن هورمون کافی تولید نمی‌کند، بسیار شایع‌تر است. این وضعیت می‌تواند منجر به ضربان قلب کُندتر، رگ‌های خونی منقبض، افزایش فشار خون، احتباس مایعات و افزایش سطح کلسترول شود. این بیماری با دارویی درمان می‌شود که جایگزین هورمون‌های تیروئید طبیعی بدن می‌شود و می‌تواند این وضعیت را برای یک عمر مدیریت کند.

بر اساس گزارش انجمن تیروئید آمریکا، زنان ۵ تا ۸ برابر بیشتر از مردان در معرض مشکلات تیروئید هستند و بیش از نیمی از افراد مبتلا ممکن است از آن بی خبر باشند.

به گفته کاپولا، از آن جایی که بیماری قلبی و مشکلات تیروئید با هم مرتبط هستند؛ افرادی که مشکلات مرتبط با قلب از ضربان قلب نامنظم گرفته تا کلسترول بالا و نارسایی قلبی دارند، به طور معمول تحت بررسی‌های تیروئید قرار می‌گیرند.

علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، درد مفاصل و عضلات، یبوست و مو‌های خشک و شکننده است. برای پرکاری تیروئید، علائم شامل کاهش وزن با وجود افزایش اشتها، ضربان قلب سریع یا نامنظم، عصبی بودن یا تحریک پذیری، ضعف عضلانی و عدم تحمل گرما است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما