شناسهٔ خبر: 52153764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واکنش تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به اخراج اساتید:

اخراج اساتید با هدف ایجاد یک‌صدایی در جامعه است

اشاره: طی روزهای گذشته خبر اخراج دو استاد دانشگاه در رسانه‌ها منتشر شد که واکنش‌های گوناگونی را در پی داشت. دراین‌ارتباط «تقی آزاد ارمکی» استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به اخراج اساتید از دانشگاه گفت: «هر کسی که به قدرت می‌رسد، متأسفانه روند حذف را در دستور کار دارد تا عده‌ای که با او مخالف بوده و هم‌رنگ وی نیستند را حذف کند و در دوره اصولگرایی امروز و پیشین این اشتباه محاسبانی بیشتر دیده می‌شود.» گزیده‌ای از این گفت‌وگو را به نقل از ایلنا در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

آزاد ارمکی در واکنش به اخراج اساتید دانشگاهی و پیامدهای آن در جامعه بیان کرد: اخراج استاد از دانشگاه یک اشتباه محاسباتی است که هر گروه سیاسی مرتکب می‌شود. هر کسی که به قدرت می‌رسد، متأسفانه این را در دستور کار دارد تا عده‌ای که با او مخالف بوده و هم‌رنگ نیستند را حذف کند. در دوره اصولگرایی امروز و پیشین این اشتباه محاسبانی بیشتر دیده می‌شود. آن‌ها تلاش دارند یک نوع همرنگی و هم‌صدایی شکل بگیرد. دراین‌ارتباط کسانی که احتمالاً می‌توانند در آینده صدایی بلند داشته باشند یا اینکه نماینده صدای متفاوتی باشند را حذف می‌کنند، این یک اشتباه محاسباتی اصولگرایی بوده، هست و ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به دلیل پنهان این مسئله بیان کرد: دلیل پنهان دیگر این مسئله این است که اصولگرایی با طبقه متوسط چالش دارد و اساساً در برابر طبقه متوسط است. اصولگرایان زمانی که قدرت را در دست می‌گیرند، با طبقه متوسط برخورد می‌کنند. بخش عمده طبقه متوسط هم اساتید دانشگاهی، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و هنرمندان هستند. نتایج آنی این امر این است که یک جمعی از رویه موجود هراس دارند و محافظه‌کاری پیشه می‌کنند، اما اولین نتیجه بلندمدت آن، این است که برخلاف آنچه اصولگرایان انتظار دارند، این رویه یک نوع همگرایی میان نیروهای روشنفکر ازجمله استادان، هنرمندان و نیروهای اصلی که مسئله‌شان نظم، اخلاق و دموکراسی است ایجاد می‌شود و این منجر به یک سرمایه انباشت می‌شود. نتیجه بلندمدت دوم این است که اتفاقاً اصولگرایی به نیروهای منتقد خود ازجمله اساتید دانشگاه کمک می‌کند تا تعامل و دقت بیشتری کنند و با دقت بیشتری سخن بگویند. اتفاقاً این موضوع می‌تواند برای اصولگرایی چالش آفرین باشد. استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: نتیجه دیگر آن است که در یک مرحله‌ای سرمایه‌ای که کشور اندوخته و آن‌هم اساتید دانشگاهی هستند آسیب‌دیده و حذف خواهد شد، یا حتی گاهی این سرمایه‌ها به خارج از کشور می‌روند، برخی به مشاغل دیگر روی می‌آورند و بعضی هم موضع انتقادی و اعتراضی می‌گیرند. در هر سه صورت این موضوع خطرناک بوده و برای کشور خوب نیست، درهرحال این افراد فرزندان کشور هستند، درس خواندند و فکر کردند تا برای کشور مؤثر باشند.
وی تأکید کرد: این افراد نباید اخراج شوند، بلکه باید به واحدهای دیگری منتقل شوند. اگر فکر می‌کنند این افراد موجب تحرک دانشجویان می‌شوند می‌توانند آن‌ها را به موسسه پژوهشی یا کارشناسی منتقل کنند. این‌گونه بیرون کردن اساتید شیوه غلطی است که ما از قدیم یاد گرفته‌ایم و در شرایط بحران به‌جای اینکه افراد را مدیریت و جابه‌جا کنیم، آن‌ها را اخراج و بعضاً بدنام می‌کنیم. آزاد ارمکی در واکنش به این پرسش که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اساتید متعددی اخراج شدند که اکنون این رویه فعلی آن روزها را به ذهن متبادر می‌کند و موجب نگرانی اساتید دانشگاهی شده است، گفت: در آن دوران تعداد زیادی از اساتید دانشگاهی اخراج شدند. آن زمان دکتر رهبر رئیس دانشگاه تهران بود و همه دانشکده‌ها را به هم زد. وی در پاسخ به این سؤال که اکنون ازنظر شما چقدر میان دانشگاه و دولت یکدستی به وجود آمده است؟ گفت: این یکدستی اکنون به وجود آمده است و همه واحدهای زیرمجموعه‌های خودشان و همه نیروها یکدست هستند. یک دستی از بالا تا پایین شکل گرفته است. وقتی یک دستی شکل گرفته، من نمی‌دانم دیگر چرا با فرد منتقد و کسی که مثل آن‌ها نیست، این گونه برخورد می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گویم اصولگرایی دچار اشتباه محاسباتی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما