شناسهٔ خبر: 52153603 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تنها از ۴ درصد ظرفیت تولید انواع کِشنده‌ها استفاده شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چند درصد ماشین آلات سنگین بخش معدن، قابلیت تولید در داخل را دارند؟ افزود:در مورد کشنده ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها و مانند آن، ظرفیت تولید ما حدود ۱۶۰ هزار دستگاه است، اما امسال تاکنون حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه ساختند یعنی حدود ۴ درصد ظرفیت استفاده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مصطفی طاهری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه این رقم برای سال پیش, ۳ و ۳ دهم درصد بود، افزود: در اوج تولید در پنج سال اخیر، بیش از ۱۰ درصد از ظرفیت شرکت‌های سازنده این خودرو‌ها استفاده نشده است.
او با ایراد گرفتن از مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر صدور مجوز واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین برای سال آینده گفت: واردات خودرو وماشین آلات، منع قانونی نداریم و این منع را سران قوا یا دولت به علت مشکلات ارزی قرار داده است در نتیجه نیاز به قانون گذاری نیست.
آقای طاهری تاکید کرد: در مورد واردات در آن بخشی که تولید داخل ندارد هیچ منع قانونی نداریم و در مورد بخش‌های معدنی هم تنها سه محدودیت داریم؛ یکی از آن‌ها در بیل مکانیکی تا ۳۰۰ اسب بخار و در لودر تا ۳۵۰ و در بولدوزر تا ۳۶۰ اسب بخار است و بیش از آن را، چون ظرفیت ساخت در داخل نداریم هر کسی می‌تواند وارد کند.

<div id="video-display-embed-code_7548751"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3342659/7548751?width=400&height=300"></script></div>


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ابراز مخالفت با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر مجوز واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین گفت: دلیل ممنوعیت واردات این ماشین آلات فقط حمایت از تولید داخل نبود بلکه علت ممنوعیت به علت محدودیت‌های ارزی است.
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: آن چه که در مجلس تصویب شد مصوبه بودجه‌ای و مربوط به برآورد بودجه است، زیرا اساساً برای واردات ماشین آلات به قانون، نیازی نداریم و در این زمینه منعی نداریم البته بحث حمایت از ساخت داخل هم مطرح بوده است که اجازه واردات بی رویه ندهیم.
آقای رضا محتشمی پور ادامه داد: این مسائل موجب شده است که برخی محدودیت‌ها را برای واردات قرار داده ایم، اما در قانون، محدودیتی برای واردات ماشین آلات، نداریم.

<div id="video-display-embed-code_7548752"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3342659/7548752?width=400&height=300"></script></div>

او با بیان اینکه رویه واردات ماشین آلات سنگین حتی نزدیک به این رقم ۱۰ هزار نبوده است، افزود: واردات سالانه بر اساس رویه چند سال گذشته حدود ۵۰۰ دستگاه بوده و امسال هم در همین حدود است که البته نیاز صنایع معدنی ما بسیار بیشتر از این تعداد است.
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: تاکنون تولید ماشین آلات معدنی در چند سال گذشته نداشتیم بلکه ادعا یا اعلام آمادگی از سمت یکی از تولیدکنندگان بود که می‌تواند این ماشین آلات را بسازد.
قائم مقام مدیر عامل هپکو اراک نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا این ادعا را که تولید ماشین آلات معدنی نداشتیم تایید می‌کنید؟ گفت: خیر؛ بیش از ۲۰۰ دستگاه دامپتراک به معادن عرضه کردیم.
آقای علیرضا میقانی افزود:​به علت مشکلات تحریم و مشکلات ناشی از خصوصی سازی، چند سالی را در رکود بودیم، اما دانش و تجهیزات هپکو کم نشده است و امکان ارائه دامپتراک و بیل‌ها و لودر‌های سنگین را داریم.
او اضافه کرد:​ اکنون هم لودر‌های معدنی برای شرکت‌های معدنی در داخل شرکت در حال تولید است.
آقای میقانی درپاسخ به این پرسش که آیا پشت پرده‌ای برای واردات ماشین آلات معدنی وجود دارد؟ گفت: بله؛ واردات پشت پرده دارد و متاسفانه به رغم صحبت‌هایی که برای نیاز‌های سنگین در حد ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات می‌شود، در یک سال و نیم گذشته به همه معادن سر زدیم و ماشین آلات تولیدی را ارائه کردیم و حاصل آن تنها انعقاد ۵۰ دستگاه بوده است.
قائم مقام مدیر عامل هپکو اراک با اشاره به اینکه چند پرونده را در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کردیم، افزود: زمانی که یک لودر را با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار می‌خرند و به معادن با قیمت حدود ۲۵۰ هزار دلار تحویل می‌دهند، مطمئن باشید که پشت پرده دارد.

<div id="video-display-embed-code_7548753"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3342659/7548753?width=400&height=300"></script></div>

آقای میقانی با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدی شرکت هپکو, ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ دستگاه است، اضافه کرد: در سال ۸۶ هم این موضوع را اثبات کردیم و ۲۳۰۰ دستگاه به بخش راهسازی و معدن تحویل دادیم و این آمار‌های مستند موجود در بورس است.

نظر شما