شناسهٔ خبر: 52153299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ بهمن ۱۳۷۷: امیر تهران معاون وزارت اطلاعات گفت مدیران وزارت فکر مى‌کنند آقای دُرّى عاملان قتل‌های زنجیره‌ای را تشویق کرده، سپس از آن‌ها حمایت نکرده

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [امیر]تهرانى، معاون [وزیر]اطلاعات آمد و گفت، وضع وزارت خوب نیست و دلسردى و بلاتکلیفى حاکم است و مدیران از آقاى دُرّى راضى نیستند. فکر مى‌کنند او قاتلان را تشویق کرده و سپس از آن‌ها حمایت نکرده و دلیلى براى این ادعا نداشت؛ جز همان مطالبى که قبلاً شنیده بودیم که از آقاى [مصطفی]موسوى [= کاظمی]و صادق [= مهرداد عالیخانی]نقل شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. بحث بر سر ملاك‌هاى اولويت بود كه به تصويب نرسيد و قرار شد، كميسيون مصاديق اولويت‌ها را مشخص‌كنند و با توجه به اولويت‌ها باشد. بعد از جلسه، آقاى [غلامرضا] آقازاده، [رییس سازمان انرژی اتمی]، براى پيگيرى مصوبه صنايع ويژه آمد.

آقاى [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] آمد. گزارش موافقت با آلمان و ژاپن و ايتاليا، در مورد مهلت دادن براى پرداخت بدهى‌ها و نيز با صندوق بين‌المللى پول، براى گرفتن يك ميليارد دلار وام را داد. آقاى [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی، وزیر اطلاعات] آمد و درخواست كمك براى حل مشكل وزارت [اطلاعات] داشت. آقاى مرتضى نبوى، [رییس‌کمیسیون اقتصادی مجلس] آمد و خواست كه براى ماندن، به آقاى دُرّى كمك كنم و گفت، قرار است نمايندگان هم نامه‌اى به رهبرى بنويسند.

آقاى دكتر [علی‌اکبر] ولايتى، [مشاور رهبری در امور بین‌المللی] آمد و خواست كه به [حزب] كارگزاران تأكيد كنم كه افراد مشترك بيشتري با جامعه روحانيت مبارز براى انتخابات داشته باشند. با آقاى [عباس] واعظ طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی]، جلسه‌اى داشتيم. ايشان از نحوه اعلان قتل‌ها و برخورد با آقاى دُرّى انتقاد داشت و اظهار نگرانى از وضعيت اقتصادى و سياسى كشور را هم مطرح كرد و براى چاره‌جویى، مذاكره شد.

عصر آقاى [امیر] تهرانى، معاون [وزیر] اطلاعات آمد و گفت، وضع وزارت خوب نيست و دلسردى و بلاتكليفى حاكم است و مديران از آقاى دُرّى راضى نيستند. فكر مى‌كنند او قاتلان را تشويق كرده و سپس از آنها حمايت نكرده و دليلى براى اين ادعا نداشت؛ جز همان مطالبى كه قبلاً شنيده بوديم كه از آقاى [مصطفی] موسوى [= کاظمی] و صادق [= مهرداد عالیخانی] نقل شده است. گفت، قرار بوده آقاى دُرّى برود، ولى اخيراً سياست آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] عوض شده و مى‌خواهد چند ماهى بماند و به‌ دست او اصلاحات مورد نظرشان در حذف و جايگزينی مديران انجام شود و آقاى دُرّى هم شروع كرده است و كار اولش، تعويض ریيس دفترش است كه مورد قبول دوستان آقاى خاتمى نبوده و فعلاً دنبال جايگزين براى آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [معاون وزیر اطلاعات] مى‌گردند.

گفتم، با جديت گزارش اطلاعات در مورد كمك خواستن فائزه از سفير مغرب، براى زنان بى‌سرپرست را پيگيرى كنند، زيرا كه خبر به كلى دروغ است. فائزه در اين مورد اقدام و تماسى نداشته. نظرش اين است كه آقاى [احمد] شفيعى، معاون مردمى [وزارت اطلاعات]، به جاى آقاى دُرّى بيايد.

آقاي [علی] آقامحمدي، [معاون سیاسی صدا و سیما] آمد و گزارش [مصاحبه آقای روح‌الله حسینیان دربارة قتل‌های زنجیره‌ای در] برنامه چراغ را داد. انتقاد دارد از بيانيه آقاى [علی] لاريجانى، [رییس سازمان صداوسیما، در خصوص اقدام خودسرانه آقای حسینیان در مصاحبه با برنامه چراغ] كه آن را ضعيف مى‌داند و با اظهار نگرانى از جريان امور ادارى و سياسى كشور و سوءعملكرد دوستان آقاى خاتمى، از من خواست كه براى نجات انقلاب فكرى بكنم و پيشنهاد تشكيل حزب بزرگ داشت.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما