شناسهٔ خبر: 52152519 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ضرورت شفاف‌سازی درباره‌ی بودجه مراکز دینی

صاحب‌خبر -

مهدی یزدانیان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی بودجه‌ی مراکز دینی نوشت:

بسیاری از طلاب، تنها درآمدشان شهریه ای است که از طرف علما پرداخت می شود که سقف آن یک ملیون و پانصد است. هیچ شکوه ای هم نباید باشد. چرا که به فرموده مولا علی (ع) یک مبلغ و راهبر دینی باید اقتصاد خود را با پایین ترین درآمد میزان کند. اما شنیدن طعنه های افراد نا آشنا با وضعیت معیشتی طلاب بسیار سخت است. شنیده اند بودجه حوزه علمیه و ده‌ها مرکز دینی افزایش یافته، ولی نمی دانند که اکثریت طلاب، بهره ای از این بودجه های کلان ندارند.

۱- البته بخشی از بودجه ها به تامین حقوق کارمندان این سازمانها اختصاص می یابد و مرکز خدمات، طلاب را تحت پوشش حمایتی درمانی قرار می دهد، ولی در کل ابهامات زیادی در این بودجه ها وجود دارد. طلاب زیادی بدون حقوق و مزایا در روستاهای دور افتاده و بدون امکانات وظیفه تبلیغی خود را انجام می دهند و از طرف تبلیغات هیچ حمایتی نمی شوند. در صورتی که سازمان تبلیغات ۷۶ درصد و دفتر تبلیغات ۱۱ درصد افزایش بودجه داشته اند. در ابتدای مطلب عرض شد هدف از نوشتار پاسخگو کردن مسئولان محترم است.

۲- بعضی از مراکز و سازمان‌های درآمدزا نیز داری ردیف بودجه هستند. مثلا سازمان اوقاف که امام خمینی در سال ۴۳ در انتقاد از مدیریت این سازمان فرمودند اگر به ما واگذار شود فقیری باقی نمی ماند یا آستان قدس رضوی و … آیا نمی شود در شرایطی که تورم، سفره فقر را بازتر کرده، ردیف بودجه این سازمان‌ها حذف شود؟

۳- شرح ابهامات دارای تفصیل است. ولی در شرایط اقتصادی فعلی، اگر از بودجه مراکز دینی کاسته شود و در سفره فقرا نانی گذاشته شود، سخن مبلغان دینی موثرتر خواهد بود. در دیدار علما با رئیس جمهور، علما خواستار رسیدگی به معیشت طلاب بودند. علمای اعلام باید به نمایندگی از تمام جامعه مطالبه‌گر باشند.

۴- وقتی در قم عمامه یک روحانی به زیر پا لگد مال می شود، باید در سیاست ها و رفتارها بازبینی نمود. شاید آن روحانی هم از کسانی است که ماهانه با درآمد اندک زندگی می کند. ولی مردم، حکومت را به اسم روحانیت می شناسند و روحانیت با یونیفرم واحد را برخوردار از این بودجه ها می دانند. نمی دانند که فاصله طبقاتی هم در این صنف وجود دارد.

۵- وظایف کلی این مراکز تبیین و ترویج ایدئولوژی مذهبی در جامعه است. اینکه این تشکیلات عریض و طویل چه مقدار موفق بوده اند را قضاوت نمی کنم. ولی اگر با یک شبکه خبری عرب که فقط ۷۰۰ کارمند دارد و در سطح جهانی به ۴ زبان برنامه پخش می کند مقایسه کنیم، شاید بهتر بتوانیم میزان تاثیرگزاری این ۴۳ مرکز دینی را ارزیابی کنیم.

۶- کارآیی و اثر بخشی نیاز به شفافیت دارد اگر علمای اعلام در سایتشان، بخشی را به دریافت و اعلام وجوهات و موارد مصرفی اختصاص دهند، رغبت بیشتری در جامعه برای پرداخت وجوهات ایجاد می شود.

انتهای پیام

نظر شما