شناسهٔ خبر: 52151566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در ستاد تنظیم بازار استان مطرح شد؛

اجاره‌بهای بالا؛ بلای جان تورم در زنجان

پریسا یوسفی

استاندار زنجان گفت: یکی از دلایل بالا بودن تورم در زنجان، اجاره بهای بالای ملک است.

صاحب‌خبر -

محسن افشارچی شامگاه امروز (۳ بهمن‌ماه) در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، با اشاره به سیاست درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، اظهار کرد: در اجرای این طرح باید به نکاتی توجه داشت. در حال حاضر نرخی که تولیدکننده بر روی کالا درج می‌کند، با احتساب سود تولید و عرضه‌کننده است اما برخی شرکت‌ها بعد از درج قیمت تولیدکننده نیز تخفیفی برای کالاهای خود اعمال می‌کنند، به همین دلیل باید میزان سود شرکت‌ها در تولید کالاها نیز شفاف و مشخص باشد.

وی افزود: در اجرای طرح باید توجه داشت با وجود اینکه قیمت فروش کالاها توسط تولیدکنندگان نسبت به قبل تغییر یافته اما باز هم مقداری بیشتر از آنچه که باید سود می‌کنند و این مهم در سیاست قیمت‌گذاری جدید باید شفاف شود.

این مسئول ادامه داد: نکته مهم بعدی این است که احتمال می‌رود در سیاست‌گذاری جدید، خریدار در هنگام خرید کالا با مشکل مواجه شده و نداند که چه قیمتی باید برای آن کالا پرداخت کند.

استاندار زنجان با اشاره به جدول‌های ارائه‌ شده برای حداکثر ضرایب سود قابل اعمال برای کالاها، تصریح کرد: با توجه به اینکه در این جداول‌ نرخ سود و نرخ حمل‌ و نقل کالا نیز معین شده که به قیمت تولیدکننده اضافه شود؛ حتی در صورت درج این جدول بر روی قفسه کالاها نیز باز هم خریداران با مشکل مواجه می‌شوند؛ چرا که نیاز به حساب کردن در آن لحظه دارد، به همین خاطر این مهم است که خریدار بداند برای خرید کالا چه مبلغی را باید بپردازد و این موضوع باید شفاف شود.

افشارچی یادآور شد: باید تدبیری برای حل این مشکل اتخاذ شود. شفاف نبودن فرآیند، خریداران را با ابهام مواجه می‌کند، ضمن اینکه محاسبه ذهنی و آنی این موضوع توسط خریداران نیز کاری سخت و زمان‌بر است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در رابطه با نحوه آنالیز قیمت تولیدکننده برای درج بر روی کالاها، عنوان کرد: هرچند آنالیز قیمت کالا از هر کارخانه‌ای به کارخانه دیگر و از هر شهری به شهر دیگر متفاوت بوده و کار سختی است اما همین که در دستورالعمل قیمت‌گذاری، میانگین قیمت هفت ماه گذشته، عیار قیمت‌گذاری قرار گرفته، خوب است.

وی با بیان اینکه در زمینه قیمت تولیدکننده باید روشنگری شود و مردم نیز باید به این موضوع عادت کنند و بدانند که رسم قیمت‌گذاری در اکثر کشورهای جهان این‌گونه است، گفت: مجوز تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان با اخذ مجوز از مرکز انجام می‌شود و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اجاره مغازه در سطح شهر، اجاره‌بهای بسیار بالا و چشم‌گیری پرداخت می‌کنند که این امر هم باعث بالا رفتن قیمت اجاره‌بها می‌شود و این مهم خود یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن تورم استان است که باید مقابل آن بایستیم.

این مسئول ادامه داد: تبعات بعدی این مسئله این است که عدالت از بین می‌رود، در حالی که چند جوان برای راه‌اندازی کسب‌ و کار، محلی را اجاره کرده‌اند اما وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای، اجاره بالایی می پردازد سبب بیکاری آن چند نفر می‌شود. پرداخت اجاره‌بهای بالاتر از عرف سبب رقابت بین فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای برای پرداخت بیشترین اجاره‌بها شده و باز هم نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

استاندار زنجان در رابطه با برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه عید نوروز، اظهار کرد: نمایشگاه بهاره در صورتی که مشکلی بابت بیماری کرونا و سویه‌های مختلف آن در استان وجود نداشته باشد، برگزار می‌شود. مدیریت استان برای برگزاری نمایشگاه بهاره، منتظر ابلاغیه‌های ستادهای استانی و ملی کرونا است اما پیش‌فرض این است که طغیان سویه اُمیکرون کرونا را نداشته باشیم و برگزار شود.

افشارچی در خصوص تامین میوه شب عید نیز با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی باید نسبت به کمّیت و کیفیت میوه‌ها مطمئن شود، خاطرنشان کرد: میوه شب عید باید متناسب با قدرت خرید و میزان تقاضای مردم خریداری شود.

انتهای پیام

نظر شما