شناسهٔ خبر: 52151325 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

سوز سرمای زمستان بر تن سیل زدگان رودانی و مینابی/زندگی در چادر غیرقابل تحمل است

دیشب مردم کشورمان یکی از سردترین شب های خود را سپری کردند به طوری که برخی از استان ها دمای منهای ۱۹ درجه زیر صفر را تجربه کردند و سیل زدگان رودانی و مینابی در چادرها و یا خانه های نمور شب سردی را پشت سرگذاشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان رودان، در نیمه دوم دی مدت و به فاصله زمانی 9 روز شاهد ورود دو سامانه بارشی به کشور و بارش شدید باران در استان های جنوبی ازجمله هرمزگان بودیم که این بارندگی های سیل آسا مشکلاتی را برای مردم ساکن در شهرستان های رودان و میناب بوجود آورد.

 

آبگرفتگی بیش از یکهزار منزل مسکونی در شهرستان های رودان و میناب در شرق استان هرمزگان و تخریب برخی از آنها، تنها بخشی از خسارت های فراوانی است که بارش های سیلابی اخیر برجای گذاشت.

 

سوز سرمای کم سابقه این شب و روزها و زندگی کردن مردان و زنان و کودکان و سالخوردگان رودانی و مینابی در کنج خانه های نمور ویران شده براثر سیل و یا چادرهای بدون وسایل گرمایشی، دل واپسی و نگرانی سیل زدگان را بیشتر کرده است.

 

چهره غمبار کودکان دل هر بیننده ای را به درد می آورد

 

دست های لرزان سالخوردگان، چهره های غمبار کودکان معصوم و چشمان اشکبار مادران و چهره افسرده مردانی که تمام و یا بخش مهمی از اموال و دارایی خود را بر اثر قهر طبیعت از دست داده اند دل هر بیننده ای را به درد می آورد.

 

اهالی محلات و روستاهای سیل زده این روزها دردناک ترین لحظات زندگی خود را در حال سپری کردن هستند اگرچه اینجا لحظه ها بسیار کند می گذرد.

 

 

قسمت تلخ و غم انگیز ماجرای سیل اینجاست که بسیاری از خانواده ها که درگیر این بحران شده اند از دهک های پایین جامعه و از اقشار کم بضاعت و فقیر هستند و وسایل خانگی آنها که با هزاران مشقت تهیه کرده بودند اکنون زیر گل و لای مانده و از بین رفته است و با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی توان خریداری آنها را ندارند و برخی دیگر نیز همه دارایی شان که چند راس گوسفند و یا چندین اصله درخت و یا قطعه کوچکی اراضی کشاورزی بوده، طعمه سیل شده است.

 

چند روزی است که هوا نیز در سراسر کشور ازجمله مناطق سیل زده شرق استان هرمزگان ناجوانمردانه سرد شده است و سرما امان سیل زدگان رودانی و مینابی را بریده است.

 

هوای سرد بچه هایم را مریض کرده است/زندگی در چادر قابل تحمل نیست

 

محمد یکی از سیل زدگان روستای سرجوئیه شهرستان رودان گفت: شغلم کارگری است و با تحمل سختی های زیاد سرپناهی برای خودم دست و پا کردم که در بارندگی های اخیر سقف آن فروریخت و سیل وارد خانه ام شد و همه وسایلی که با پول کارگری تهیه کرده بودم از بین رفت.

 

وی ضمن قدردانی از هلال احمر برای ایجاد چادر برای خانواده اش، افزود: این روزها هوا بسیار سرد شده است و بچه هایم مریض شده اند و زندگی در چادر با این هوای سرد غیرقابل تحمل است.

 

 

این سیل زده رودانی گفت: چند روز است که خودم و بچه های حمام نرفته ایم و سرویس بهداشتی هم نداریم.

 

وی از مسئولان خواست که باتوجه به سرمای هوا و مریضی فرزندانش چاره ای بیندیشند و خانواده اش را از این وضعیت نجات دهند.

 

ورود سیلاب به منزل فرزندانم را به وحشت انداخت

 

نوروز ساکن روستای ناصرآباد بخش جغین شهرستان رودان نیز می گوید: واگذاری حریم رود و ایجاد باغات و محدود کردن مسیر رود باعث ورود سیلاب به روستا و به خانه وی شده است.

 

 

او می افزاید: ورود سیلاب به مزلش موجب وحشت فرزندانش شده بود.

 

این سیل زده روستای ناصرآباد ادامه می دهد: گروه جهادی به موقع به یاری سیل زدگان روستا رسید و برای ما که خانه مان دچار آبگرفتگی شده بود چادر دادند و در حال حاضر در چادر زندگی می کنیم.

 

وی با اشاره به سرد شدن هوا، از مسئولان می خواهد که هرچه سریعتر به داد سیل زدگان مناطق محروم همچون روستای ناصرآباد برسند.

 

تمام بدنم از شدت سرما درد می کند

 

فاطمه نوجوان از سیل زدگان رودانی با بیان اینکه تمام بدنم از شدت سرما درد میکند، گفت: بخاری برقی بیش از حد برق مصرف می کند و جوابگو نیست.

 

وی با اشاره به اینکه از شب تا صبح آتش روشن کرده بودیم، افزود: حتی آب هم برای شستشو و خوردن نداریم.

 

سیل زدگان رودانی شبانه روز سختی را سپری کردند

 

مصیب داوری عضو شورای شهر رودان نیز گفت: سیل زدگان محلات مختلف شهر رودان ازجمله محله سنگی که منازلشان در سیل اخیر دچار آبگرفتگی شده بود، شبانه روز سختی را سپری کردند و بسیاری از خانواده ها از شدت سرما تا صبح بیدار ماندند.

 

 

وی با اشاره به اینکه هزار خانه در پی سیل اخیر در شهرستان رودان تخریب شد، افزود: سقف خانه های زیادی در بافت فرسوده شهر رودان نیز فروریخت و از این رو طی شبانه روز اخیر بسیاری از سیل زده ها با روشن کردن آتش خودشان را گرم کرده اند.

 

هوای سرد همچنان در هرمزگان ماندگار خواهد بود

 

مرضیه سی سی پور، کارشناس اداره کل هواشناسی استان هرمزگان گفت: از نظر دمایی ضمن ماندگاری هوای سرد، نوسانات دمایی تغییرات ۱ تا ۳ درجه ای خواهد داشت.

 

بازسازی به موقع و زودهنگام مناطق سیل زده می‌تواند داغ خراب شدن خانه هایی که خشت خشت آن با عرق جبین و با پس اندازهای اندک ماهیانه صاحبان آن بنا شده را از ذهن سیل زدگان پاک می کند.

 

 

 

پایان پیام/711

نظر شما