شناسهٔ خبر: 52151236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در کارگروه تنظیم بازار استان زنجان مطرح شد؛

درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا؛ سیاستی مبهم برای شفاف‌سازی/ برگزاری نمایشگاه بهاره منوط به مناسب بودن شرایط کرونایی

استاندار زنجان گفت: درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها طرح خوبی است اما هم میزان سود تولیدکننده باید شفاف باشد و هم قیمتی که خریدار هنگام خرید می‌پردازد باید شفاف باشد و خریداران دچار ابهام نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; محسن افشارچی بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان زنجان با اشاره به سیاست درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها اظهار داشت: این طرح، خوب است اما نکاتی دارد که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه نرخی که تولیدکننده بر روی کالا درج می‌کند با احتساب سود تولیدکننده است، خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌ها بعد از درج قیمت تولیدکننده نیز تخفیفی برای کالاهای خود اِعمال می‌کنند به همین دلیل باید میزان سود شرکت‌ها در تولید کالاها نیز شفاف و مشخص باشد تا ببینیم برای تولید یک محصول تا چه اندازه سود کرده که برای آن تخفیف هم قائل می‌شود.

افشارچی با بیان اینکه 2 سوال در درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها وجود دارد، افزود: اول اینکه با وجود اینکه قیمت فروش کالاها توسط تولیدکنندگان نسبت به قبل، تغییر یافته اما باز هم مقداری بیشتر از آنچه که باید سود می کنند و این باید شفاف شود.

وی ادامه داد: نکته مهم بعدی این است که خریدار در هنگام خرید کالا با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌داند که چه قیمتی باید برای آن کالا پرداخت کند.

استاندار زنجان با اشاره به جدول‌های ارائه‌شده برای حداکثر ضرایب سود قابل اِعمال برای کالاها گفت: با توجه به اینکه در این جدول‌ها نرخ سود و نرخ حمل‌ونقل کالا نیز معین شده که اضافه شود حتی در صورت درج این جدول بر روی قفسه کالاها نیز باز هم خریداران با مشکل مواجه می‌شوند چرا که نیاز به حساب کردن در آن لحظه دارد لذا این مهم است که خریدار بداند برای خرید کالا چه مبلغی را باید بپردازد که باید شفاف شود.

وی با بیان اینکه باید تدبیری برای حل این مشکل اتخاذ شود، اظهار کرد: عدم شفافیت در این مورد، خریداران را با ابهام مواجه می‌کند ضمن اینکه محاسبه ذهنی و آنی این موضوع توسط خریداران نیز کار سخت و زمان‌بر است.

افشارچی در خصوص آنالیز قیمت تولیدکننده برای درج بر روی کالاها خاطرنشان کرد: هرچند آنالیز قیمت کالا از هر کارخانه‌ای به کارخانه دیگر و از هر شهری به شهر دیگر، متفاوت بوده و کار سختی است اما همین که در دستورالعمل قیمت‌گذاری، میانگین قیمت 7 ماه گذشته، عیار قیمت گذاری قرار گرفته، خوب است.

استاندار زنجان با بیان اینکه صداوسیما و رسانه‌ها کم‌کم شروع به آگاهسازی مردم نسبت به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کنند، گفت: قیمت نهایی تولید و مشکلات متعاقب آن را در محصولات سلولزی مشاهده کردیم که تخفیف‌های تعجب‌آوری برای محصولات اِعمال می‌کردند.

وی با بیان اینکه در زمینه قیمت تولیدکننده باید روشنگری شود، ابراز کرد: مردم نیز باید به این موضوع عادت کنند و بدانند که رسم قیمت‌گذاری در تمام دنیا اینگونه است.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجوز تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان که با اخذ مجوز از مرکز صورت می‌پذیرد، گفت: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اجاره مغازه در سطح شهر، اجاره‌بهای بسیار بالا و چشمگیری پرداخت می‌کنند که این امر هم باعث بالا رفتن قیمت اجاره‌بها می‌شود که یکی از مهمترین دلایل بالا بودن تورم استان همین مساله اجاره‌بها است که باید مقابل آن بایستیم.

وی افزود: تبعات بعدی این مساله این است که عدالت از بین می‌رود در حالی که چند جوان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، محلی را اجاره کرده‌اند اما وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای، اجاره بالایی می پردازد سبب بیکاری آن چند نفر می‌شود.

افشارچی ابراز کرد: پرداخت اجاره‌بهای بالاتر از عرف سبب رقابت بین فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای برای پرداخت بیشترین اجاره‌بها شده و باز هم نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: از هم‌اکنون باید در مقابل این موضوع بایستیم چرا که تبعات زیادی در پی دارد.

استاندار زنجان در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه عید نوروز گفت: نمایشگاه بهاره در صورتی که مشکلی بابت بیماری کرونا و سویه‌های مختلف آن در استان وجود نداشته باشد، برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: برای برگزاری نمایشگاه بهاره، منتظر ابلاغیه‌های ستادهای استانی و ملی کرونا می‌مانیم اما پیش‌فرض این است که طغیان سویه اُمیکرون کرونا را نداشته باشیم و برگزار شود.

افشارچی در خصوص تامین میوه شب عید نیز با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به کمّیت و کیفیت میوه‌ها مطمئن شود، خاطرنشان کرد: میوه شب عید باید متناسب با قدرت خرید و میزان تقاضای مردم خریداری شود.

*‌ درج قیمت تولیدکننده از سیاست‌های دولت سیزدهم برای شفاف‌سازی در نظام تولید و توزیع است

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این جلسه با اشاره به سیاست درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها گفت: این طرح از آذر سال جاری اجرا می‌شود و یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در نظام تولید و توزیع، شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری است.

وی با بیان اینکه 2 گروه از کالاها در مرحله اول به‌صورت آزمایشی وارد این چرخه شدند، اظهار کرد: مرحله دوم این طرح نیز از دی‌ماه سال جاری اجرا می‌شود که شامل کالاهایی مانند لنت موتور، فیلتر روغن، روغن موتور، مواد شوینده، محصولات سلولزی، سُس، رُب، کنسروها، ترشی‌جات و ماکارانی است و واحدهای تولیدی مکلف‌اند که قیمت تولیدکننده با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر روی کالاها درج کنند.

فغفوری خاطرنشان کرد: از 4 دی نیز کالاهایی مانند آب‌میوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ‌گوشت و ماکروویو وارد این چرخه شده و حداکثر ضرایب سود برای فروشندگان نیز مشخص شده و زنجان، اولین استانی است که این موضوع را اجرا کرده و مورد قدردانی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز قرار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص معیار قیمت‌گذاری کالاها توسط تولیدکنندگان گفت: معیار در مرحله اول، خوداظهاری تولیدکننده است اما با توجه به اینکه در ابتدای کار قرار داریم با به‌روزسانی نرم‌افزار در صورتی که مشخص شود، واحدی تخلف کرده علاوه بر جریمه آن تخلف نسبت به درج قیمت بالا در مرحله اول نیز جریمه خواهد شد.

فغفوری در خصوص قیمتی که مصرف‌کننده برای خرید کالا پرداخت خواهد کرد، اظهار داشت: در دستورالعمل قیمت‌گذاری آمده که واحدهای صنفی مکلف‌اند برچسب قیمت مصرف‌کننده را بر روی قفسه‌ای که کالاها قرار دارد، درج کنند تا خریداران نیز بدانند که چه مبلغی را برای خرید کالا پرداخت خواهند کرد و همچنین بازرسان نیز هنگام مراجعه بتوانند قیمت فروش را با جدول ضرایب سود، مقایسه کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص نمایشگاه بهاره با بیان اینکه 2 سال است که این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در اختیار استان‌ها قرار داده شده تا در صورت مساعد بودن شرایط و طبق نظر استان‌ها برگزار شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بهاره با مدیریت اتاق اصناف در محل نمایشگاه کاسپین برگزار می‌شود، اظهار داشت: در صورتی که نظر مسئولان استان در این زمینه، مثبت باشد نمایشگاه برگزار می‌شود هر چند احتمالاً شرایط برای برگزاری فراهم باشد.

فغفوری تصریح کرد: در صورتی که بنا باشد نمایشگاه بهاره برگزار شود، غرفه‌داران موظف‌اند قبل از آغاز به کار نمایشگاه نسبت به اخذ و درج قیمت کالاها اقدام کنند چون قیمت نمایشگاهی باید پایین‌تر از بیرون باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه علاوه بر نمایشگاه بهاره، نمایشگاه عرضه مستقیم کیف، کفش و پوشاک از 26 بهمن با حضور تولیدکنندگان داخل و خارج استان برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه در قالب خرید شفاف برگزار می‌شود و مدیریت می‌کنیم تا کاهش قیمت در استان زنجان اتفاق بیفتد چرا که قیمت پوشاک در زنجان بالاتر از سایر استان‌ها است.

وی در خصوص تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زنجان ابراز کرد: در گذشته، مجوز این فروشگاه‌ها در استان صادر می‌شد اما با ایجاد اتحادیه کشوری، مجوز تاسیس این فروشگاه ها بدون نیاز به استعلام در داخل استان و صرفاً با استعلام در مرکز و صدور مجوز از اتحادیه کشوری صادر می‌شود.

فغفوری افزود: در صورتی که شورای تامین استان به این جمع بندی برسد که ایجاد بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تبعات دارد این موضوع را به تهران اعلام می کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما