شناسهٔ خبر: 52146143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتقاد قالیباف از قرار دادن زنان در «دوراهی»

ایرنا نوشت: رییس مجلس گفت: باید به بانوان قدرت انتخاب و فرصت نقش آفرینی داده شود.

صاحب‌خبر -

«محمدباقر قالیباف» در نشستی به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن که با  حضور زنان کارآفرینِ مدیر عامل شرکت های دانش بنیان که صبح امروز (یکشبه ۳ بهمن ماه) برگزار شد گفت: در شخصیت حضرت زهرا (س) و امام (ره) که امروز ولادت ایشان هم هست، یک نکته بسیار مهم و اساسی وجود دارد که امام فقیه، عارف، فیلسوف و مسلط به حوزه دینی و ابعاد فقهی ما در این خصوص می‌فرمایند «حضرت زهرا (س) یک رهبر واقعی و الگو برای همه جامعه اعم از مردان و زنان در بعد اجتماعی و سایر ابعاد بودند» بنابراین افتخار می‌کنیم که چنین روزی به نام روز زن و مادر انتخاب شده است و در این حوزه باور داریم که در بعد انسانی و حتی اجتماعی هیچ تفاوتی بین مردان و زنان وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بحث جنسیت در جامعه ما موضوعیتی ندارد و زنان می‌توانند فعال باشند هر چند که فرهنگ غرب به دنبال نگاه مردواری در زنان است یعنی اگر زنان برخی خصلت مردان را پیدا کنند دیده می‌شوند، اما ما چنین دیدگاهی را قبول نداریم و چنین موضوعی را در شأن زنان نمی‌دانیم.

وی خاطر نشان کرد: مسوولان نباید زنان جامعه را در دوراهی مشارکت اجتماعی یا خانه‌داری قرار دهند باید به بانوان قدرت انتخاب و فرصت نقش آفرینی داده شود، اثربخشی و مدیریت زنان در ابعاد مختلف کاری مشخص است ، به عنوان مثال در نیروی انتظامی با شکل‌گیری پلیس زن تلاش کردیم تا از ظرفیت زنان استفاده کنیم و تحول و پویایی آنها را نیز شاهد بودیم.  

قالیباف یادآور شد: به عنوان مثال ما در نیروی انتظامی باور داشتیم که زنان نه تنها به عنوان کارمند بلکه در سطح یک افسر می‌توانند مشغول به کار شوند اما در جایگاهی که در شان زنان باشد؛ ما باور داریم که برخی از کارها حتی در حوزه‌های فنی، علمی و مدیریتی به کمک زنان می‌تواند انجام شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به آمار استفاده از ظرفیت زنان در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: نقش‌آفرینی زنان در اکثر مقاطع کمتر از ۱۰ درصد است اما خوشبختانه در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان شاهد حضور پررنگ زنان در سطوح مدیرعاملی و اعضای هیأت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و این نشان می‌دهد که ما باید از فرصتی که برای جامعه وجود دارد استفاده کنیم و بپذیریم که پویایی جامعه در گرو پویایی خانواده است و ستون خانواده، زنان هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما باید فرصت‌های نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های علمی و اجتماعی را فراهم کنیم تصریح کرد: پویایی جامعه زمانی اتفاق می‌افتد که خانواده ها پویا شوند و پویایی خانواده در گرو پویایی زنان و مادران خانواده است. زمانی که همه این موضوعات را در کنار هم و به صورت جامع بنگریم، می‌توانیم آثار رشد و پیشرفت را در جامعه شاهد باشیم.

با ظهور شرکت های دانش بنیان مسابقه پیشرفت در دنیا از نوآغاز شده و با این شرکت ها می توانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم

وی با یادآوری وضعیت بروکراسی اداری حوزه صنعت در سده گذشته و نقص‌هایی که در این زمینه وجود دارد، گفت: امروزه شرکت‌های دانش بنیان فرصتی را در جامعه و برای ملت‌ها و کشورها ایجاد کردند که اگر به درستی از آن استفاده شود، می‌توان تمام عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرد. در واقع مسابقه در دنیا از نو شروع شده و باید بدانیم که در این خط آغاز جدید، سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه زمانی که از حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان صحبت می کنیم یعنی به اصل هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی اعتقاد داریم و می‌دانیم که این نسل جدید با کمک‌ فناوری می‌تواند نابرابری‌ها و ناعدالتی‌ها و فساد را پایان دهد تاکید کرد: مقاومت ها در مقابل شرکت های دانش بنیان ریشه در همین قدرت این شرکت ها دارد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: ما باید به اقتصاد دولتی نیز پایان دهیم و هیچ افقی از پیشرفت را در آینده نخواهیم دید مگر آن که از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

در جریان قانون جهش تولید دانش بنیان از تجربه یک دهه این حوزه استفاده شده است

رئیس قوه مقننه به طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در جریان تصویب این قانون از تجربه یک دهه گذشته استفاده کردیم و نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی و هیأت رئیسه لازم است که با توجه به سرعت زیاد تحولات این قانون را شاید هر دو یا سه سال یک بار به روز رسانی کنند. ما معتقدیم که اگر زنجیره فعالیت این مجموعه‌ها کامل نباشد و زیرساخت‌های لازم در حوزه علم و فناوری و منابع مالی فراهم نشود و بروکراسی را کنترل نکنیم، به کمک هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی نمی‌توان مجموعه‌های فعال و پویای دانش‌بنیان داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرصه و نسل رقابت است، افزود: در این عرصه مکان موضوعیت ندارد و فرصت برای همه فراهم است، شاید در حوزه تحریم محدودیت‌هایی برای برخی حوزه‌ها وجود داشته باشد که ما بر همین مبنا در مجلس یازدهم مسئله رفع تحریم و خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می کنیم و هسته خنثی‌سازی تحریم‌ها را فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر ظرفیت جوانان می‌دانیم.

قالیباف: روابط خارجی متوازن ضرورتی انکارناپذیر است

بیشتر بخوانید:

در مجلس به تحول و کارآمدی به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان ایمان داریم

وی با تأکید بر اهمیت جامعیت موضوعات مرتبط با این حوزه یادآور شد: ما در مجلس به تحول و کارآمدی به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان ایمان داریم و می‌دانیم علم در تبدیل به ثروت در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین بازدهی و کمترین هزینه به کمک این مجموعه‌ها می‌تواند رقم بخورد.

قالیباف همچنین ادامه داد: با توجه به جمعیت کشور، افق آینده کمی نگران‌کننده است اما بدانید که بزرگترین سرمایه را در بین کشورهای دنیا داریم و از نعمت جوانی مبتنی بر دانش اعم از جوانان زن و مرد در همه ابعاد برخورداریم و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه حتماً در برخی از قوانین ضعف‌ها و اشکالاتی وجود دارد با اشاره به دو مفهوم اجرا و اجرایی سازی قانون گفت: اجرای قانون به عهده سایر قوا است اما اجرایی‌سازی به عهده مجلس است که اگر به آن توجه نکنیم و زمینه اجرای قوانین را پیش از تصویب و ابلاغ آن فراهم نکنیم اولین قانون‌شکن خود ما خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز در مجلس بین وظیفه قانون‌گذاری و نظارت، اولویت را نظارت قرار دادیم و بر همین اساس نشست‌های علنی روزهای سه شنبه را به موضوعات نظارتی اختصاص دادیم. نمایندگان نیز در کمیسیون‌ها با جدیت موضوعات نظارتی را دنبال می کنند.

قالیباف تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوعات پیشنهاد می‌کنم که به کمک نمایندگان در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و صنایع و هیأت رئیسه چنین جلسات را حداقل فصلی یک بار برگزار کنیم و در بازدیدها نیز به این موضوعات توجه داشته باشیم زیرا که استمرار چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند موجب حل مشکلات و چالش‌ها شود.

21231

نظر شما