شناسهٔ خبر: 52144036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر کوتاه از یزد و بهاباد،

کتاب مجموعه « شعر محمود» در یزد منتشر شد

یزد- ایرنا- کتاب مجموعه اشعار محمود ملک ثابت رییس سابق حوزه هنری یزد با عنوان «شعر محمود» به همت انتشارات سوره مهر چاپ شد و در اختیار کتابفروشی های استان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی حوزه هنری یزد،در این کتاب گزیده اشعار آیینی و انقلابی این شاعر در ۲۰۴ صفحه و قطع رقعی منتشر شد که شامل غزل، مثنوی، قطعه، رباعی و دوبیتی است.

بعضی از اشعار این کتاب به صورت نوحه در محافل حسینی خوانده شد و ملک ثابت سال ۱۳۹۵ در چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در بندرعباس به عنوان شاعر آیینی تجلیل شد.

کتاب «روزگار محمود» مجموعه خاطره ملک‌ثابت به سبک‌ زندگی یزدی‌ها و تاریخ معاصر مردم یزد می‌پردازد ،«با کاروان نینوا» و سفرنامه عتبات عالیات از دیگر آثار این شاعر و نویسنده یزدی است.

همچنین کتاب «آسیب شناسی مرثیه‌خوانی» اثر غلامحسین رفیعا و مجموعه شعر عاشورایی «باغ ارغوان»(عاشورا در شعر امروز یزد) به همت و کوشش ملک ثابت چاپ و منتشر شد.

ملک‌ثابت متخلص به «ثابت» متولد سال ۱۳۲۱ یزد و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است. 

وی حوزه هنری استان یزد را سال ۱۳۷۴ راه‌اندازی کرد و در مدت خدمت خود منشأ خدمات فراوان در عرصه‌های فرهنگی، هنری و ادبی بود و این شاعر مردمی و انقلابی همچنان نیز در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی فعال و پرتلاش است. 

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «شعر محمود» را از نمایندگی‌های انتشارات سوره مهر و حوزه هنری استان یزد تهیه کنند.

*** ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران بهاباد در اولویت است

 سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با اشاره به جمعیت قابل توجه کارگری در بهاباد گفت: واگذاری زمین برای ساخت ساختمان نمایندگی این اداره و  اختصاص زمین برای ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران شهرستان از جمله اقدام های در حال پیگیری این نهاد است .

محمدرضا فلاحتی روزیکشنبه در دیدار با سرپرست فرمانداری بهاباد اظهارکرد: این شهرستان شرکت های متعدد معدنی و صنعتی دارد که در راستای مسئولیت اجتماعی خود می توانند اقدام شایسته ای برای مردم و جامعه هدف انجام دهد تا چهره محرومیت زدایی از این منطقه رفع شود .

به گفته وی سیاست‌گذاری مسئولان ارشد یزد و این اداره کل توجه ویژه به شهرستان های کمتر برخوردار از جمله بهاباد است تا عدالت اجتماعی برای مردم استان رعایت شود.

سرپرست اداره کل تعاون یزد اعلام آمادگی کرد تا در زمینه توسعه مشاغل خانگی و اعطای تسهیلات نگاه ویژه ای به شهرستان بهاباد در سالجاری بشود.

همچنین سرپرست فرمانداری بهاباد اظهار امیدواری کرد که با پرداخت وام  اشتغال از سوی اداره تعاون شاهد رونق اشتغال در این شهرستان باشیم .

علیرضا تیموری خواستار تسریع در احداث ساختمان اداره تعاون و مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران شد تا آنها اوقات فراغت خود را در این مجموعه سپری کنند .

مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

*** جشن تکلیف ۶۰ دانش آموز دختر بهاباد برگزار شد

جشن تکلیف ۶۰ دانش آموز دختر بهاباد همزمان با سالروز ولادت فاطمه زهرا (س) و میلاد رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) با حضور جمعی از مسئولان آموزش و پرورش در مهدیه این شهرستان برگزار شد.

به گفته مدیر آموزش و پرورش بهاباد، مراسم تکلیف سرآغازی برای مرحله جدید زندگی است و جشن عبادت و بندگی تکلیف نشان‌دهنده آمادگی انسان برای به جا آوردن فرامین الهی است.

محمود رزاقی اظهارکرد: دانش آموزان با ورود به سن تکلیف باید با کمک گرفتن از قلب، اعضا، جوارح، باورها و اعتقادات، مواظب اخلاق و رفتار خود باشند.

وی جشن تکلیف دانش آموزی را یکی از برکت های زیبای جامعه اسلامی دانست و گفت: برگزاری مراسم یادشده در راستای ترویج فرهنگ دینی قرآنی و توسعه عفاف و حجاب در جامعه است  تا روح معنوی در جامعه حاکم شود.

در این مراسم مواردی در مورد چگونه نماز خواندن، رعایت حجاب، اصول دین و برخی از احکام تازه افراد مکلف در قالب قصه و شعر به دانش‌آموزان ارایه شد و مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد درفاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قراردارد .

 سنّ بلوغ و آغاز دوره تکلیف در دختر و پسر بر اساس شرایط طبیعی، جسمی و روحی این ۲ متفاوت است، بلوغ پسران با کامل شدن ۱۵ سال قمری آغاز می شود که باید همانند یک انسان بزرگ و کامل، به اعمال عبادی خود بپردازد.

 دختران دارای بلوغ جسمی و جنسی هستند البته سنّ دقیق و زمان آن با اختلاف آب و هوا، نژاد، تغذیه، حالت روحی و روانی افراد، فرق می کند، البته برای روزه نیز قدرت، از شرایط عمومی تکلیف است و  سنّ تکلیف در دختران، کامل شدن ۹ سال قمری است. 

 *** شکارچی حرفه‌ای متخلف در مهریز دستگیر شد

به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز ماموران یگان حفاظت این نهاد با همکاری ماموران انتظامی موفق به دستگیری یک شکارچی حرفه‌ای متخلف که اقدام به شکار سه راس کل وحشی کرده بود، شدند.

محمدرضا خواجه  عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماموران محیط زیست بعد از بررسی موضوع متوجه مخفی کردن لاشه سه راس شکار در منزل متخلف شدند و پس از هماهنگی با دادستانی و ماموران انتظامی وی را دستگیر کردند.

وی ادامه داد: این متهم یکی از شکارچیان حرفه‌ای شهرستان است که بارها از دست ماموران فرار کرده بود و مرتب اقدام به فروش گوشت شکار می‌کرد که دستگیر و پرونده وی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

این مسئول با قدردانی از همکاری مردم با این اداره اظهار کرد: حفظ محیط زیست و وحوش نادر منطقه به همیاری بیش  از گذشته مردم و مسئولان نیاز دارد و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را برای بررسی و اقدام اعلام کنند.    

منطقه حفاظت شده کالمند، بهادران مهریز، ۲۵۵ هزار هکتار وسعت دارد و زیستگاه پنج هزار راس انواع وحوش و پرندگان از جمله کل، بز، قوچ، میش، آهو، هوبره و جبیر است. 

این منطقه در هفتم اسفند ۱۳۶۹ با عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید و عمده‌ترین مسیر دسترسی منطقه جاده ترانزیت یزد ـ کرمان است که از وسط منطقه عبور می‌کند.

مهم‌ترین پستانداران وحشی منطقه کل و بز، قوچ و میش، آهو، پلنگ، کاراکال، یوزپلنگ، کفتار، تشی، شاه روباه و گورخر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد . 

*** محکوم به قصاص در یزد از چوبه‌دار رهایی یافت

رییس اداره توسعه حل اختلاف یزد از سازش یک فقره پرونده قتل عمد به همت این شورا ویژه زندانیان پس از گذشت ۲ سال خبرداد.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی دادگستری یزد، محمدرضا حداد گفت: با تلاش کارکنان شورای حل اختلاف ویژه زندانیان و با تشکیل چندین جلسه که با حضور اولیای دم برگزار شد موفق به اخذ رضایت اولیای دم مقتول و رهایی محکوم به قصاص نفس شد.

وی، وجود شعبه شورای حل اختلاف مستقر در زندان را فرصت بسیار خوبی برای پذیرش درخواست زندانیان دارای شاکی یا مدعی خصوصی برای اصلاح ذات البین دانست و تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها باید هرچه بیشتر از این ظرفیت قانونی در راستای  سوق دادن اختلاف ها به سمت صلح و سازش بهره برد.

حداد یکی از بارزترین نمادهای موفق در امر صلح و سازش را شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها ذکر کرد و گفت: اعضای این شعبه توانستند در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گام‌های بسیار خوبی بردارند.

هم‌اکنون در استان یزد سه زندان شامل مرکزی و شماره ۲ شهر یزد و یک زندان در اردکان وجود دارد و  ۲ بازداشتگاه هم در شهرستان‌های خاتم و ابرکوه دایر است و در مجموع حدود سه هزارو  ۵۰۰  نفر در استان زندانی هستند.

تاکنون در خصوص تعداد افراد محکوم به قصاص نفس در یزد آماری منتشر نشد، این استان یک میلیون و ۲۳۶هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما