شناسهٔ خبر: 52140652 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست خبری رئیس سازمان توسعه تجارت|

صادرات غیرنفتی تا پایان سال به بیش از ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: تا اواخر آذرماه ۴۰ میلیارد دلار صادرات را طبق آمار گمرک رد کرده ایم به نظر می‌آید تا پایان سال بتوانیم بیش از ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - علیرضا پیمان پاک امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تبیین سیاست‌های تجارت خارجی کشور و دستاورد‌های اخیر در حوزه تجارت خارجی، گفت: طی ۹ ماه ابتدای امسال حجم صادرات غیرنفتی رشد قابل توجهی داشته و اقدامات موثر خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: اقدامات موثر در صادرات غیر نفتی به دو دسته تقسیم می‌شود اولین اقدام توجه ویژه مسئولین ارشد دولت به حوزه صادرات و تجارت غیرنفتی است و دومین اقدام شنیدن مصائب و چالش‌های تجار و صادر کنندگان در قالب هم اندیشی و نشست‌هایی با معاونین اول اقتصادی، معاونت علمی و فناوری و وزیر صمت است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در تمامی برنامه‌ها، تصمیمات و اقدامات ساختاری از نظرات نمایندگان بخش خصوصی (اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و.) کمک می‌گیریم و تمامی این اقدامات منجر به این شد که صادر کنندگان به سیاست‌های دولت سیزدهم حس خوبی پیدا کنند به طوری که آثار آن را می‌توانیم در رشد مناسب صادرات و تراز تجاری کشور مشاهده کنیم.

پیمان پاک در ادامه گفت: با کمک‌هایی که مدیران ارشد دولت می‌کنند روند رشد صادرات صعودی‌تر خواهد بود به طوری که تا سال آینده شاهد افزایش چشم گیرتر صادرات خواهیم بود.

وی عنوان کرد: افزایش صادرات طی برنامه‌هایی بوده که تعریف شده است به طوری که وزیر صمت اعلام کرد امسال ۵ میلیارد دلار افزایش صادرات را نسبت به سال گذشته شاهد خواهیم بود بنابراین تا اواخر آذرماه ۴۰ میلیارد دلار صادرات را طبق آمار گمرک رد کرده‌ایم لذا به نظر می‌آید تا پایان سال بتوانیم بیش از ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را شاهد باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در شرایطی است که دو بازار خوب کشور را دچار چالش کنیم که این دو بازار شامل افغانستان و ترکیه است، اظهار کرد: در افغانستان به دلیل بحران‌های سیاسی که به وجود آمده و مدتی در صادرات غیرنفتی وقفه رخ داده بنابراین طی نشست‌ها و پیگیری‌های نماینده ویژه رئیس جمهور و وزرای کشور با وزرای طالبان مشکلات کم کم در حال حل شدن است به طوری که صادرات در حال بازگشت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در ترکیه به دلیل کاهش ارزش لیر منجر به این شد که روال تراز تجاری تغییر کند و بخشی از کالا‌های کشور غیراقتصادی شود و این فرصت را برای ترکیه به وجود می‌آورد تا در بازار‌های منطقه با ایران رقابت جدی تری داشته باشند.

پیمان پاک بیان کرد: با وجود هماهنگی و همدلی بین صادرکنندگان و دولت روال صادرات مثبت است و اقدامات این نوید را می‌دهد که انشاالله بتوانیم سرعت رشد صادرات را افزایش دهیم.

 


انتهای پیام/

نظر شما