شناسهٔ خبر: 52134036 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با دانشجو:

تجارت با روسیه فرصت اقتصادی ویژه‌ای برای ایران است/ حل مراودات بانکی اولویت باشد

سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: شناسایی مختصات و نیاز‌های بازار‌های روسیه موضوع مهمی برای افزایش صادرات ایران به این کشور است.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صادرات به روسیه یکی از موضوعات مهمی است که بعد از سفر دو روزه رئیس جمهور به این کشور به یکی از بحث‌های مهم رسانه‌های ایران تبدیل شده است. ظرفیت‌های مطلوب صادراتی ایران در برابر بازار بزرگی مثل روسیه فضای مطلوبی را برای توسعه تجارت پیش روی ایران باز کرده است. نکته مهم تامین پیش نیاز‌ها و زیر ساخت‌هایی است که می‌تواند ثمرات سفر آقای رئیسی به روسیه و انعقاد قرار داد بیست ساله را دو چندان کند. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در گفتگو با دانشجو الزامات مورد نیاز توسعه تجارت با روسیه را شرح داده است.


سیده فاطمه مقیمی؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با دانشجو نظر خود را در خصوص اهمیت تجارت ایران با روسیه بیان کرد و گفت: روسیه یکی از کشور‌های پهناور همسایه ایران است که وسعت مرزی بسیار زیادی با ما دارد. ایران همواره بر آن بوده تا شرایطی برای افزایش تجارت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی با روسیه داشته باشد. خوشبختانه با سفر رئیس جمهور این فرصت برای ایران ایجاد شد، فرصتی که ما را در موقعیت حساسی قرارمی دهد که نباید آن را از دست داد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: روسیه به علت تلاقی با سه قاره و دسترسی به سه دریای جهانی از جمله کشور‌هایی است که ویژگی‌های اقلیمی و برخورداری از منابع انرژی، هر گونه ارتباط تجاری و اقتصادی با این کشور را برای ما تبدیل به تجارتی ویژه می‌کند. از این جهت با توجه به توسعه یافتگی روسیه، افزایش تجارت و تعاملات اقتصادی با این کشور می‌تواند منجر به تراز مثبت تجاری برای کشور شود.

مقیمی در این باره تصریح کرد: روسیه دارای ۲۱ جمهوری، ۶ ناحیه، ۴۶ استان، ۱۰ منطقه خودمختار و ۳ شهر خود مختار است که نزدیک به ۱۱.۵ درصد از خشکی‌های جهان را در اختیار دارد. این کشور با توجه به وسعت خود یکی از قدرتمندترین کشور‌های منطقه به شمار می‌رود. براساس آخرین آمار میزان صادرات، واردات و روابط تجاری گزارش شده در سال ۲۰۱۸، ایران نزدیک به ۲۸۱ میلیون دلار به روسیه صادارت داشته است. بی تردید کشوری به پهناوری روسیه با جمعیت بالا، می‌تواند بازار خوبی برای صادرات اقلام و کالای ایرانی بخصوص در بخش محصولات کشاورزی باشد. ضمن اینکه می‌توان در گروه‌های پتروشیمی و نساجی میزان صادرات را افزایش داد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطر نشان کرد: ایران در مناطق مختلفی مثل آستارا خان دارای کنسولگری و مرکز تجاری و در مسکو دارای سفارت خانه است، در حالی که وسعت سرزمینی روسیه به ما امکان مانور‌های اقتصادی بیشتری را می‌دهد، هر چند خوشبختانه صادرات و تعاملات بین ایران و روسیه نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی یافته است.

سیده فاطمه مقیمی توسعه تجاری بین ایران و روسیه را منوط به حل چند موضوع عنوان کرد و در این باره گفت: یکی از مسائل مهم در انعقاد قرارداد با روسیه، حل مسائل بانکی است. در صورتی می‌توان از فرصت‌های تجاری خوب با روسیه استفاده کرد که مساله مهمی مثل نقل و انتقال پول یا افتتاح حساب و سایر مسائل مالی حل شده باشد. بخصوص مناطق ویژه اقتصادی در روسیه که می‌تواند مورد استفاده ایرانیان قرار بگیرد، حل مسائل مالی در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

این کارآفرین نمونه در ادامه توضیح داد: روس‌ها برای کالا‌های صادراتی نرخ‌های گمرکی از صفر تا صد درصد لحاظ کرده اند. بیشتر محصولات میانگین حدود ۵ تا ۲۰ درصد نرخ گمرکی می‌خورد. توجه به این مسائل که چه کالایی به این کشور صادر شود که برای ما مزیت مالی به دنبال داشته باشد موضوع بسیار مهمی است. توجه به مقررات گمرکی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، ترخیص کالا، پروانه‌هایی که می‌توانند شرایط فدراسیون روسیه برای مالیات‌ها را مشخص کند و توان مالیاتی برای افرادی که می‌خواهند به این کشور صادرات داشته باشند، بحث صدور روادید و ویزا برای صاحبان کالاها، کامیون‌ها ورانندگان به طوری که ویزا‌های یک ساله کثیر المسافره برای آن‌ها صادر شود از جمله موضوعات مهمی است که می‌تواند در توسعه تجارت ایران با روسیه تسهیل گر باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران افزود: شناسایی مختصات و نیاز‌های بازار‌های روسیه موضوع مهمی برای افزایش صادرات ایران به این کشور است. خوشبختانه براساس آمار‌های اعلامی از سوی گمرک ایران، صادرات ما به روسیه ۴۱ درصد رشد داشته است. به طوری که براساس گفته‌های سخنگوی دولت، در نه ماهه اخیر تقریبا از سه میلیون ونیم تجارت روسیه ۴۹۱ تن متعلق به ایران بوده است.

مقیمی توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۱ درصد از نظر وزنی و ۴۵ درصد از نظر ارزشی رشد صادراتی با روسیه را تجربه کرده ایم. براساس مراودات تجاری و آمار‌های سال‌های قبل می‌توان افزایش میزان حجم تجاری بین ایران و روسیه را تایید کرد. با توجه به بالا بودن میزان واردات روسیه از کشور‌های مختلف، ایران نیز می‌تواند سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. براین اساس می‌توان فرصت‌های تجاری خود را براساس پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان روس با بازاریابی پاسخ داد. ایجاد شرایط مطلوب برای حمل کالا به لحاظ نوسازی و به روز سازی وسایل حمل و نقل بخصوص در بخش صادرات میوه و تره بار است موضوع مهمی است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه یخبندان روسیه نه ماه طول می‌کشد، داشتن کامیون‌های ویژه برای حمل میوه وتره بار به این کشور بسیار الزامی است. بی توجهی ایران به فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم راه را برای توسعه صادرات ترکیه و دراختیار گرفتن بازار‌های میوه و تره بار این کشور باز می‌کند. به این دلیل روی صادرات میوه و تره بار تاکید می‌شود چرا که ما ظرفیت خوبی برای تولید و صادرات به روسیه را داریم، اما هر گونه غفلت وکم کاری در تامین زیر ساخت‌های لازم به معنای تقدیم بازار‌های بزرگ روسیه به رقبای منطقه‌ای ماست.

نظر شما