شناسهٔ خبر: 52133921 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

در یک کارگاه آموزشی مطرح شد:

سبک زندگی مهمترین نشانه تمایز فرهنگی جوامع بشری است

سبک زندگی مهمترین نشانه تمایز فرهنگی جوامع بشری است که پیوند تنگاتنگی با فرهنگ و جامعه، رفتار و نگرش، زندگی، اخلاق و پایگاه اجتماعی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی میان نخبگان و مستعدان برتر، «کارگاه تاثیر ادعیه صحیفه سجادیه در سبک زندگی اسلامی» به همت بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی برگزار شد.

در این کارگاه، عنوان شد: سبک زندگی، یک اصطلاح رایج در علوم اجتماعی است، با وجود تعاریف گوناگون برای این اصطلاح، درمجموع می‌توان گفت که این مهم، پیوند تنگاتنگی با برخی از مفاهیم از جمله: فرهنگ و جامعه، رفتار و نگرش، زندگی، اخلاق و ایدئولوژی، شخصیت و هویت، وراثت و محیط ، طبقه و پایگاه اجتماعی دارد.

سبک زندگی مهمترین نشانه تمایز فرهنگی در میان جوامع بشری است، سبک زندگی اسلامی دو اصل دارد: بینش اسلامی و منش اسلامی. بینش همان مبانی اعتقادی و بارهای اسلامی سبک زندگی را تشکیل می‌دهد و منش دو بُعد اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و حقوقی را شامل می‌شود که این دو با هم به اعمال و رفتار افراد معنا می‌بخشد. در این صورت، هسته مرکزی سبک زندگی اسلامی را توحید و خداباری تشکیل می‌دهد که شالوده دین اسلام است. وقتی از «سبک زندگی اسلامی» صحبت به میان می‌‎آید، به اجرای اسلام با همه ابعاد آن در تمام عرصه‌های زندگی آدمی اشاره دارد.

در ادامه بیان شد: دعا در فرهنگ اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند و با آن کیفیت بسیار عالی که در اسلام مطرح شده و ابزار تعلیم و تربیت قرار گرفته، در ادیان دیگر بیان نشده است؛ در نتیجه می‌توان مکتب دعا را حرکت تربیتی مؤثر و مدرسه روحی کامل به شمار آورد.

گرچه موضوع صحیفه سجادیه دعاست، ولی مباحث آن صرفاً تضرع و اظهار نیاز و حاجت و عرض مسألت نیست؛ بلکه به منزله گنجینه‌هایی از علوم بشری و دربردارنده آموزه‌های ارزشمندی برای تأمین سعادت انسان‌ها است. در واقع صحیفه سجادیه مجموعه کاملی از درس‌های زندگی است که تمام ابعاد را شامل می‌شود.این کتاب پس از قرآن و نهج‌البلاغه، یکی از کتب معرفتی است که به شیواترین زبان، مجموعه‌ای شگرف از معارف اعتقادی، اخلاقی و آداب اجتماعی و سبک زندگی گرد آورده است.

سبک زندگی عبادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، از مهمترین ابعاد این کتاب ارزشمند است. صحیفه سجادیه که یکی از متون دعایی برجای مانده از آن امام همام است، افق‌های مختلفی را در جهت هدایت و سعادت بشر می‌گشاید که یکی از این افق‌ها، تبیین سبک زندگی اسلامی است.

نظر شما