شناسهٔ خبر: 52133909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با برنا

آمریکا پارادایم جدید ایران در عرصه بین‌الملل را برنمی‌تابد/ توازن در سیاست خارجی، اهرم چانه‌زنی ایران را در مذاکرات تقویت می‌کند/ راهبرد رئیسی در سیاست خارجی بهترین رویکرد در تابع امنیت ملی است

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: ایران در حال تعریف کردن پارادایم و زیرساخت جدیدی در عرصه بین‌الملل است و قطعا قدرت‌ها در راس آن ایالات متحده و متحدینش آن را برنمی‌تابند و چون ما پیگیر گفتمان انقلاب در سطح جهانی هستیم، باید آن را از واکنش‌های احتمالی غرب مصون نگه داریم بنابراین لازم است توازن در روابط با همه کشورها در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و بین‌الملل رعایت شود.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر اسبق کشورمان در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص رویکرد متوازن در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: سیاست متوازنی که آیت الله رئیسی از آن یاد می‌کند قاعدتا منطبق بر قانون اساسی، بر پایه رویکردهای کلی نظام در عرصه روابط بین‌الملل و مبتنی بر سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی نه زیر سلطه شرق و غرب خواهیم رفت و هم تمایل به ارتباط با شرق و غرب خواهیم داشت. 

وی با اشاره به رویکرد جریانات سیاسی و مواضع آن‌ها در سیاست خارجی ادامه داد: موضوع ارتباطات ایران در عرصه بین‌الملل را هر جریان سیاسی از زاویه دید خود نگاه می‌کند. اما اگر نتوانیم توازن در روابط با کشورهای مختلف ایجاد کنیم و عمده این روابط  روی چند کشور متمرکز شود این عدم توازن به ضرر ما خواهد بود. 

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: عرصه روابط بین الملل محیطی سیال و شرایط دائما در حال تغییر است. باید پیامدهای سیاسی، امنیتی ایران در تصمیمات اقتصادی برای ارتباط با دیگر کشورها در نظر گرفته شود و بتوانیم موقعیت ایران را حفظ کنیم تا اگر تحولی در دیگر کشورها پیش آمد تاثیر بسزایی بر ایران نگذارد. توازن در روابط با کشورها به ما ثبات و پایایی می‌دهد، ضمن اینکه ما را از اهرم چانه‌زنی خوبی برخوردار خواهد کرد. 

ظهره‌وند با بیان اینکه ایران پرچمدار گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت: ایران در حال تعریف کردن پارادایم و زیرساخت جدیدی در عرصه بین‌الملل است و قطعا قدرت‌ها در راس آن ایالات متحده و متحدانش آن را برنمی‌تابند و چون ما پیگیر گفتمان انقلاب در سطح جهانی هستیم، باید آن را از واکنش‌های احتمالی غرب مصون نگه داریم بنابراین لازم است توازن در روابط با همه کشورها در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و بین‌الملل رعایت شود و راهبرد آیت‌الله رئیسی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم بهترین رویکرد در تابع امنیت ملی ایران است و غفلت از این امر می‌تواند برای کشور ما مشکل ساز باشد. 

 عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به تاثیرات سیاست‌های یکجانبه غرب‌گرایانه  گذشته ایران تصریح کرد: نتیجه این سیاست‌ها، رفتارهای نامعقول و غیرقانونی غربی‌ها در راس آن ایالات متحده آمریکا در شکل اثربخش کردن تحریم‌ها است اما اگر سیاست متوازن لحاظ شده بود و رفتار کنونی غرب را سال‌های گذشته دقیق بررسی می‌کردیم هرگز به این ورطه نمی‌افتادیم. اجرای توازن در سیاست خارجی بهترین رویکرد خواهد بود و نیازمند بصیرت کافی و پایبندی به منافع امنیت ملی و نیازمند به احصا ظرفیت‌های حال و آینده کشور در منطقه و جهان و بازنگری در آن‌ها است. 

انتهای پیام/ 

بیشتر بخوانید:

  • برنامه «گفتگوی سیاسی» با موضوع توسعه روابط با کشورهای همسایه
  • واکنش رسانه‌های آمریکا به سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه

نظر شما