شناسهٔ خبر: 52133098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کناره‌گیری فرمانده نیروی دریایی آلمان در پی اظهاراتش درباره کریمه

تهران- ایرنا- دریابان "کی آخیم شونباخ" فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از اظهاراتی مبنی بر این‌که "کریمه هرگز به اوکراین باز نخواهد گشت " که در پی آن در برلین و کشورهای اروپایی جنجال آفرید، از سمت خودکناره گیری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دویچه وله گزارش داد، المان در پی اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بحران اوکراین، با یک رویداد دیپلماتیک مواجه شد و شونباخ اواخر روز شنبه از سمت خود کنار رفت.
شونباخ در بیانیه ای اعلام کرد که من از "کریستین لامبرشت" وزیر دفاع آلمان خواسته ام تا با اجرای فوری من را از وظایف خود برکنار کند و وزیر درخواست من را پذیرفت.  

برکناری فرمانده نیروی دریایی آلمان در حالی صورت می گیرد که وی در کنفرانسی به میزبانی موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی Manohar Parrikar هند گفت که کریمه دیگر هرگز بخشی از اوکراین نخواهد بود و پوتین احتمالا شایسته احترام بود.

فرمانده نیروی دریایی آلمان در ادامه افزود: پوتین خواهان احترام از طرف شرکای غربی خود است و نشان دادن این احترام به او چندان سخت نیست زیرا او احتمالاً سزاوار آن است.

شونباخ خاطر نشان کرد که اقدامات روسیه در اوکراین باید مورد توجه قرار گیرد و شبه جزیره کریمه از بین رفته است و هرگز باز نخواهد گشت - این یک واقعیت است.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.
روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.

غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

مجله اشپیگل به نقل از منابع خود نوشت: "کریستین لامبرشت" وزیر دفاع آلمان یک تماس ویدئویی فوری با "بوندسوره ابرهارد زورن" بازرس کل و مشاور روابط عمومی برای گفت و گو درباره سخنان فرمانده نیروی دریایی در اوایل روز شنبه برقرار کرد.

قرار است روز دوشنبه شونباخ در مورد اظهاراتش به بازرس کل آلمان توضیح دهد.

اشپیگل گزارش داد که شونباخ تصمیم گرفت با کناره گیری از سمت خود  از این موقعیت ناخوشایند رهایی یابد.

نظر شما