شناسهٔ خبر: 52132515 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روش‌های نگهداری گوشت ماهی در منزل

ماهی و فرآورده‌های دریایی، جزو سالم‌ترین خوراکی‌های مورد نیاز بدن انسان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، حفظ تازگی و ماندگاری ماهی، یکی از دغدغه‌های اغلب افرادی می‌باشد که از این محصول دریایی استفاده می‌کنند. این نوع گوشت، سرشار از مواد مغذی مثل پروتئین و ویتامین D است. از خصوصیات دیگر ماهی و فرآورده‌های دریایی، این است که بهترین منبع اسید‌های چرب امگا ۳ است که این نوع اسید‌های چرب، یکی از مواد اصلی برای تقویت بدن و مغز می‌باشد.

روش‌های نگهداری گوشت ماهی در منزل


این گروه مواد غذایی با وجود خواص بسیار زیادی که دارند نگهداری از آن‌ها نسبت به دیگر گوشت‌ها و مواد غذایی فریزری، کار دشوارتری است. 
ماهی و فرآورده‌های دریایی از جمله مواد غذایی هستند که به سرعت فاسد می‌شوند و این فساد پذیری بالا، به دلیل بالا بودن میزان آب و میزان اسید آمینه‌های آزاد در این محصولات و وجود مقادیر بسیار زیادی اسید‌های چرب غیر اشباع است.

روش‌های نگهداری ماهی در منزل

در روش اول، ابتدا پولک‌های ماهی‌های تازه را کنده و محتویات شکم ماهی را کامل خالی می‌کنیم و سر و بال‌های آن را جدا  مِی کنيم و بعد ماهی را به خوبی شستشو می‌دهیم و قطعه قطعه می‌کنیم سپس، مدت کوتاهی اجازه می دهيم تا آب ماهی‌ها کامل جدا شده و خشک شوند و بعد آن‌ها را در نایلون پیچیده به طوری که روزنه‌ای در نایلون برای رسوخ آب نباشد و منجمد می‌کنیم.

 

روش‌های نگهداری گوشت ماهی در منزل


روش دوم نگهداری و حفظ تازگی و ماندگاری ماهی در منزل این است که ماهی و دیگر محصولات دریایی چربی دار و کم چربی را از هم جدا کرده و یک محلول نمک، که با افزودن یک چهارم پیمانه نمک به آب تهیه می‌شود درست می‌کنیم و ماهی‌هایی که چربی کمتر دارند را حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این محلول قرار می‌دهیم؛ این عمل باعث می‌شود که بتوان تا مدت زیادی طعم و بافت ماهی را تازه نگه داشت و باعث کاهش تراوش ماهی و فراورده‌های دریایی در حین انجماد می‌شود.
-ماهی‌هایی که چربی زیاد دارند را برای این که طعم و بافت آن حفظ شود به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در محلول آبلیمو که با اضافه کردن آبلیمو به آب تهیه می‌شود قرار می‌دهیم. بعد از این کار ماهی‌های را در درون نایلون قرار داده و نایلون را طوری که روزنه‌ای در آن وجود نداشته باشد که بتواند رطوبت را از خود عبور دهد و در فریزر قرار می دهیم نکته مهم این است که بهتر است که ماهی را در دو نایلون قرار دهید.

روش سومی که وجود دارد و معمولاً بعضی از افراد این روش استفاده می‌کنند این است که ماهی‌ها را به صورت سالم در ظرفی قرار داده و بر روی آن مقدار آب سرد می‌ریزند و بعد ظرف و محتوی آن را در فریزر قرار می‌دهند و تا یخ بزند و بعد از اینکه کامل یخ زد ظرف را از یخچال بیرون آورده و ماهی را از درون یخ جدا کرده و در نایلون قرار داده و به داخل فریزر منتقل می‌کنیم.

 


روش‌ ديگر نگهداری فرآورده‌های دریایی
دودی کردن ماهی
یکی از دلایل اصلی دودی کردن ماهی‌ها این است که طعمی متفاوت و خوشمزه داشته باشد و بتواند بیشتر از ماهی تازه آن را حفظ کرد که می‌توان گفت یکی از راه‌های مناسب برای حفظ و نگهداری ماهی است برای این کار ماهی را  نمک سود کرده و بعد با کمک دودی که به ماهی می‌دهند ماندگاری و طعم ماهی را بهتر می‌کنند.

نظر شما