شناسهٔ خبر: 52132192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اطمینان دهی استاندار کرمان برای جبران خسارات سیل/ اولین اقدام، ترمیم اورژانسی و سامان دادن به زندگی مردم است

زینی وند با اطمینان دهی به مردم همه مناطق سیل زده استان کرمان برای جبران سریع خسارات، تأکید کرد: اولین اقدام ترمیم اورژانسی و سامان دادن به زندگی مردم است؛ به محض برآورد خسارت، وسایل نو خریداری و به آنان تحویل داده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی زینی وند، شنبه شب(2 بهمن) در گفتگوی ویژه شبکه استانی سیمای مرکز استان؛ به ارائه گزارشی از پنج روز بازدید میدانی و حضور در مناطق سیل زده پرداخت.

 

 

 

استاندار کرمان ابتدا به سفر از قبل پیش بینی نشده رییس جمهوری در جمعه، اول بهمن ماه، اشاره و تصریح کرد: آیت الله رییسی بامداد جمعه در بازگشت از سفر روسیه بلافاصله پس از وورد به فرودگاه مهرآباد با بنده تماس گرفتند و سئوالاتی پرسیدند و بعد از نماز صبح به طور قطعی اطلاع دادند که به مناطق سیل زده می آیند.

 

 

وی افزود: سفر رییس جمهوری بدون تکلف و تشریفات انجام شد و فقط تیم حفاظت با ایشان بود و از آنجا که بدلیل شرایط جوی امکان بازدید هوایی فراهم نشد، فرصتی سه ساعته دست داد تا همه مسائل استان را به اتفاق فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی استان با وی مطرح کردیم و وی دستور دادند خسارات سیل به سرعت جبران شود.

 

 

 

زینی وند اظهار کرد: حتی به رییس جمهوری گفتم اگر خسته هستید طرح مسائل را به زمان دیگری موکول کنیم که گفتند از همه فرصت استفاده و مسائل را بگویید؛ خود ایشان فقط فرصت کردند دو لیوان آب میل کنند و نمازشان را بخوانند.

 

 

وی با اشاره به پیش بینی سیل و اینکه نخستین جلسه مرتبط در 5 دی به مناسبت سالگرد زلزله بم در این شهرستان تشکیل شده؛ افزود: در آن جلسه با شدت تأکید کردم مدیران حق خروج از استان را ندارند.

 

 

استاندار کرمان تصریح کرد: تجربه و آموزش مدیریت بحران به ما آموخته است که باید بدترین سناریو را پیش بینی کرد و باید با افتخار بگویم خیلی از شهرها را نجات دادیم و خسارت را به حداقل رساندیم.

 

 

وی ادامه داد: در حالی که حجم بارندگی ها در 20، 30 سال گذشته 70 میلیمتر بوده اما مجموع بارندگی های اخیر تا 480 و بعضاً 500 میلیمتر هم رسید و در دور دوم پیش بینی هواشناسی دقیق نبود اما آب منطقه ای از روی یکی از سایت های خارجی گفت بارندگی فقط در بلندی های جبالبارز 286 میلیمتر خواهیم بود که همین هم اتفاق افتاد.

 

 

زینی وند گفت: خبر خوب اما اینکه در این بارندگی ها میانگین مخازن چهار سد از 50 درصد عبور کرده و بارندگی های نسبت به گذشته 245 درصد و در بلندمدت 143 درصد رشد داشته است.

 

 

وی افزود: تالاب جازموریان برای اولین بار صد در صد آبگیری شد؛ حریم اصلی تالاب 108 هزار هکتار و با حریم اقتصادی و اجتماعی آن{دشت های کشاورزی زهکلوت و قلعه گنج که زیر آب رفتند} 250 هزار هکتار آبگیری شده است.

 

 

استاندار کرمان با تصریح به اینکه ما در کنار مردم بودیم و من در یک شب بحرانی تا صبح نخوابیدم زیرا مردم را می دیدیم که روی آسفالت و پشت بام ها ایستادند لذا ما نیز میان مردم و کنار آنان بودیم و شرمنده آنها هستیم؛ به اقدامات پیشگیرانه هم اشاره کرد.

 

 

وی در همین باره گفت: با این حجم بارندگی برخی از شهرها را باید آب می برد اما در سال گذشته که جای دارد از شرکت های بزرگ و ارتش و شهرداری ها و... 132 کیلومتر در نقاط حادثه خیر استان لایروبی انجام دادند و پُل 800 متری ریگان به ایرانشهر که اگر لایروبی نشده بود به گفته مردم و مسئولین محلی، بعضی روستاها با این سیل از ریشه کنده می شد لذا کارهای خوبی انجام شده است.

 

 

زینی وند با ابراز تأثر شدید از جان باختن دو کودک ریگانی به دلیل بی احتیاطی و حضور در کنار رودخانه و نیز یک جوان در کهنوج تأکید کرد: اولویت اول ما در مدیریت بحران حفظ جان مردم است زیرا همه چیز جبران می شود الا جان آدم ها لذا خواهش می کنم مردم مراقبت کنند.

 

 

وی در خصوص خسارات ناشی از سیل هم با این توضیح که گرچه سه شهرستان رودبار، منوجان و قلعه گنج بیش از سایر نقاط تحت شدت سیل قرار گرفتند و تمرکز برای آرام کردن مردم در این سه شهرستان بود؛ اظهار کرد: اما 14 شهرستان دیگر نیز درگیر سیل و برف بودند.

 

 

استاندار کرمان به مردم اطمینان داد: تأمین اعتبار خسارات برای همه این شهرستان ها منظور و همه خسارات خانه به خانه و هکتار به هکتار برآورد می شود؛ بخشی از کارها باید اورژانسی انجام شود و سیل بندها ایجاد و شهرها و روستاها حفاظت شود و وسایل سنگین را به مناطق بسیج کرده و قرارگاهی به ریاست بنده تشکیل می شود.

 

 

 

وی طرح میان مدت را آبخیزداری، آبخوان داری و لایروبی عنوان کرد و گفت: در کنار آن باید شهرداری ها را با بولدوزر و لودر تجهیز کرد تا ایمن سازی انجام شود؛  اداراتی که در مسیر سیل ساخته شدند طبق قانون قضایی باید تخریب و خانه های مردم نیز باید جایگزین شود.

 

 

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سیلبند خرم یا همان سیلبند جیرفت سال ها محقق نشده اما رییس جمهوری پذیرفتند و قول دادند در همین چهار سال به سرانجام برسد؛ افزود: این سیلبند، دشت رودبار و خیلی از مناطق را نجات می دهد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه طرح های آبخیزداری دشت ها را غنی و سیل ها را مهار می کند؛ ادامه داد: فاریاب از جمله دشت های سیلابی است که آبخیزداری، آبخوان داری و لایروبی درباره آن خوب انجام شده است.

 

 

 

زینی وند درباره جبران خسارات ناشی از سیل هم بیان کرد: اولین اقدام ترمیم اورژانسی و سامان دادن به زندگی مردم است؛ به محض برآورد خسارت، وسایل نو خریداری و به آنان تحویل داده می شود ضمن اینکه جهادکشاورزی نیز برای جبران دام های تلف شده، دام سازگار با منطقه را به ما معرفی کرده است.

 

 

 

وی بازسازی سرویس های بهداشتی، اعطای وام از طرف بنیاد مسکن برای بازسازی منازل، ترمیم چاه ها و قنوات و کشاورزی مردم، ترمیم راه ها و جاده ها که بخشی از اعتبارات آن نیز در اختیار استانداری ها قرار گرفته را از اقدامات پیش رو عنوان کرد و با اعلام اینکه هیچ مشکل اعتباری برای زیرساخت ها و زندگی مردم وجود ندارد؛ تأکید کرد: مردم به هیچوجه نگران نباشند.

 

 

 

استاندار کرمان یکپارچگی و همدلی مسئولین و ستاد مدیریت بحران را نیز مورد تأکید قرار داد و  از مردم و مسئولین و نینروهای مسلح، گروه های جهادی و بسیجی، خبرنگاران و رسانه های در میدان و به ویژه رسانه ملی به جهت پوشش خبری خوب اخبار روزهای اخیر در مناطق سیل زده قدردانی کرد.

 

 

 

زینی وند در پایان گفت: در سفر رییس جمهوری فرصتی اختصاصی برای کرمان فراهم شد که به اتفاق فرمانده سپاه ثارالله و فرمانده نیروی انتظامی مسائل راهبردی استان در جنبه های مختلف را به استحضار وی رساندیم؛ از جمله اینکه برای انتقال آب کرمان از خلیج فارس توافق کردیم.

 

پایان پیام/80

نظر شما