شناسهٔ خبر: 52130144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ورود ۳۲ بیمار مشکوک به کرونا از مرز‌های چذابه و شلمچه به خوزستان

رییس مرکز بهداشت خوزستان از ورود ۳۲ مورد آلوده و مشکوک به کرونا از طریق مرز‌هابه استان خبر داد و گفت:در هفته گذشته ۲ مورد آلوده از مرز چذابه و ۳۰ مورد دیگر از مرز شلمچه وارد کشور شدند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز -  سیدمحمد علوی گفت: این افراد بدون اینکه در نقاهتگاه نگهداری شوند روانه خانه هایشان شدند در حالی که قرار بود در مرز‌های شلمچه و چذابه مکانی برای نگهداری بیماران مبتلا آماده شود.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان  در مرز چذابه نقاهتگاهی وجود دارد، اما تاکنون کسی در این نقاهتگاه نگهداری نشده است همچنین  یک ساختمان نیمه تمام با چند تخت در مرز شلمچه وجود دارد که عملا از آن استفاده نمی‌شود.

این مقام مسئول می‌گوید: موج جدید کرونا از مدت‌ها پیش در جهان شروع شده و حتی برخی کشور‌ها موج را پشت سر گذاشته اند، اما در ایران و استان خوزستان موارد بیماری رو به افزایش است و احتمال وقوع موج وجود دارد اگرچه میزان بیماران قابل توجه نبوده و جای نگرانی وجود ندارد.

او  بر انجام رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و عدم ترویج عادی نگاری تاکید کرد و  گفت: این موضوع باید در ۴ هفته پیش رو تشدید شود همچنین فعالیت‌های کنترلی، واکسیناسیون و جلوگیری از حضور در تجمع باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته علوی شیوه نامه‌های بهداشتی باید با جدیت بیشتری رعایت شود و با توجه به روند صعودی بیماران مبتلا به کرونا، وقوع موج در استان پیش بینی می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: در موج قبلی موارد مرگ خیلی بیشتر از آمار کشور بود که این موضوع نشان می‌دهد افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها بیش از توان بخش درمان بود.

این مقام مسئول  گفت: با توجه به اینکه موارد انتشار بیماری در اُمیکرون بسیار بیشتر از نوع دلتا است بنابراین اگر موج اُمیکرون در استان رخ دهد احتمال افزایش میزان مرگ و میر وجود دارد بنابراین باید از وقوع موج جلوگیری کنیم و نگذاریم فشار روی بیمارستان‌ها بیش از حد ظرفیت باشد.

به گفته او  وقتی بیماری به صورت موج ظاهر شود هر کشوری که تست کمتری انجام دهد، موارد تخمینی آن بسیار بیشتر است. در کشور ایران به دلیل کاهش انجام تست فاصله زیادی بین موارد تخمینی و واقعی وجود دارد و این امر باعث می‌شود که ما تخمین درستی از موارد بیماری نداشته باشیم لذا باید برنامه ریزی را بر اساس ضریب واقعی انجام دهیم.

علوی گفت: موارد بیماری در هفته منتهی به یکم بهمن ماه نسبت به هفته قبل آن ۱۶۰ درصد افزایش یافته همچنین موارد بستری و مرگ به ترتیب ۱۰۴ و ۲۵ درصد افزایش یافته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: با توجه به اینکه میزان کشندگی نسبت به هفته قبل ۲.۷ درصد افزایش یافته احتمال دارد در روز‌ها و هفته‌های آینده میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان خوزستان بیشتر شود.

به گفته این مقام مسئول  میزان واکسیناسیون در خوزستان روز به روز کاهش پیدا می‌کند و در مجموع ۷ درصد میزان مراجعه افراد به مراکز تجمیعی برای دریافت واکسن کمتر شده که یک هشدار جدی به شمار می‌رود.

او گفت: با توجه به سرما و بسته بودن درب و پنجره‌ها شرایط انتقال ویروس در خانواده‌ها افزایش یافته از طرفی دورهمی‌های خانوادگی بیشتر شده است به گونه‌ای که ۵۲ درصد انتقال بیماری در استان از دورهمی خانوادگی است.

علوی در ادامه می‌گوید: همچنین ۲۰ درصد موارد از طریق تردد‌های مکرر درون شهری و ۱۹ درصد ابتلا از طریق حضور در اماکن عمومی است.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان همچنان شاهد برگزاری تجمع عروسی و عزای چند هزار نفری در خوزستان هستیم و با توجه به شرایط آبی استان اقدامی برای جلوگیری از اینگونه تجمع‌ها نمی‌شود.

این مقام مسئول  یکی از مشکلات در استان خوزستان  را محدودیت تردد‌ها در مبادی ورودی و خروجی و کنترل مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی به خصوص در مرز‌های زمینی عنوان کرد.

او گفت:  استان خوزستان در جدول واکسیناسیون جزو ۴ استان پایین کشور است و تنها استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و قم پایین‌تر از ما قرار دارند که این جایگاه در شان استان برخورداری همچون خوزستان نیست.

 علوی  علت  استقبال نکردن  مردم از واکسیناسیون در برخی از مناطق  را سواد پایین سلامت، باور‌های غلط، هماهنگی ضعیف بین بخشی و مغفول ماندن ظرفیت بالای بزرگان و رهبران جامعه در افکار عمومی عنوان کرد.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان  تاکنون ۸۴ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان یک دُز واکسن دریافت کرده اند یعنی ۱۶ درصد افراد تمایلی به واکسیناسیون ندارند همچنین حدود ۷۰ درصد ۲ دُز واکسن زده اند.

او می‌گوید: میزان تزریق نوبت سوم واکسن در افراد بالای ۱۸ سال استان حدود ۱۹.۵ درصد است.

این مقام مسئول  سرعت روزانه واکسیناسیون در خوزستان را  بسیار پایین و نگران کننده عنوان کرد و گفت: روز گذشته به غیر از ۳  شهر میزان واکسیناسیون در بقیه شهر‌های خوزستان صفر درصد بود که یک هشدار جدی به شمار می‌رود. در حال حاضر سرعت روزانه واکسیناسیون نوبت دوم و سوم استان به ترتیب ۰.۱ و ۰.۳ درصد است.

به گفته علوی  شهر‌های اهواز، بهبهان و دهدز در تزریق نوبت سوم واکسن عملکرد خوبی دارند، ولی این میزان در شهر‌های رامشیر، اندیکا، باوی، کرخه، دشت آزادگان، هویزه، کارون، حمیدیه و شادگان پایین است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حال حاضر استفاه از ماسک در استان ۴۶.۸ درصد است در حالی که این موضوع کلیدی‌ترین کار برای جلوگیری از انتشار عفونت است.

این مقام مسئول می‌گوید: به لحاظ پوشش واکسیناسیون زنان باردار در نوبت اول و دوم مشکل داریم در حالی که اگر این افراد مبتلا شوند جان ۲ نفر به خطر می‌افتد.

او گفت:  رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان در باشگاه‌های ورزشی، پاساژها، نانوایی ها، پایانه‌های درون شهری و رستوران‌ها پایین است.

در ادامه رییس بسیج جامعه پزشکی خوزستان در خصوص ورود ۳۰ مورد آلوده به کشور از مرز شلمچه گفت: از این کاروان ۳۰ نفره هنگام ورود به ایران تست گرفته شد که بعد از سه ساعت جواب تست آن‌ها آماده نشد و به دلیل نبود محلی برای نگهداری آن‌ها در مرز به آن‌ها گفته شد که در مقصد مجددا تست داده و قرنطینه شوند.

عبدالرضا جانگران نژاد  می‌گوید:  از این افراد مجددا تست گرفته شد که نتیجه تست ۱۷ نفر مثبت بود.

به گفته این مقام مسئول  تعدادی از این افراد که زن و شوهر بوده در منزل و تعدادی دیگر هم در مهمانسرایی در منطقه پردیس اهواز قرنطینه شدند.

او گفت: بعد از گذشت ۸  روز از این موضوع این افراد مشکلی نداشته و حتی اطرافیان آن‌ها به کرونا مبتلا نشدند.

انتهای پیام/ی

نظر شما