شناسهٔ خبر: 52129819 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا مردم چین رتبه اول بیشترین اعتماد را به دولت در دنیا دارند؟

رادیو بین المللی چین نوشت: بر اساس نتایج نظرسنجی که ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) منتشر شد، مردم چین بالاترین سطح اعتماد به دولت را در میان کشورهای جهان دارند. مردم کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده، آلمان و ژاپن حتی بیشتر از چین به دولت‌هایشان اعتماد ندارند.

صاحب‌خبر -

این برای بیست و دومین سال پیاپی است که موسسه «ادلمان تراست بارومیتر» نظرسنجی با موضوع فوق را انجام داده و نتایج آن را منتشر می‌کند. ادلمان هرساله در طی برگزاری مجمع اقتصاد جهانی گزارشی درباره شاخص اعتماد مردم سراسر جهان به نهادهای مختلف از جمله دولت‌ها، رسانه‌ها و شرکت‌ها، منتشر می‌کند. جدیدترین گزارش این موسسه شامل نتایج آماری بیش از ۳۶ هزار پرسشنامه آنلاین در ۲۸ کشور جهان است.

بر اساس این گزارش، چین با ۸۳ درصد در فهرست کلیِ شاخص جامع اعتماد به کشورها، جایگاه اول را از آن خود کرده است. همچنین در زیرفهرستِ اعتماد مردم به دولت، چین با ۹۱ درصد در بالای جدول قرار دارد. اعتماد مردم چین به شرکت‌ها، رسانه‌ها، موسسات پزشکی، بانک‌های مرکزی و دیگر موسسات نیز در رده اول جهان است. انتشار این نتایج باعث شد «دویچه وله» رسانه رسمی آلمان در گزارشی تاکید کند «چین به بزرگترین برنده جهان تبدیل شده است».

در سال‌های اخیر، گزارش‌های فراوانی از سوی موسسات مختلف در کشورهای غربی منتشر شده که نشان دهنده اعتماد مردم چین به دولت خود از دیدگاه شخص ثالث است.

تمام نظرسنجی‌های انجام شده توسط «دانشکده هاروارد کندی» در چین طی ۱۰ سال متوالی نشان می‌دهد که رضایت مردم چین از دولت در تمام این سال‌ها بالای ۹۰ درصد باقی مانده است. حتی پس از ورود به دوره اپیدمی کرونا، اعتماد مردم چین به دولت به یک افزایش را تجربه کرده است.

دویچه وله نوشت: اعتماد مردم چین و آمریکا به دولت‌هایشان نشان دهنده تفاوت‌های بی‌سابقه در گزارش ادلمان است. اعتماد مردم چین به دولت ۹۱ درصد بوده است که افزایش ۹ درصدی را در مقایسه با سال قبل آن نشان می‌دهد. در عین حال اعتماد مردم آمریکا به دولت فقط ۳۹ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

فهم علت این اختلاف دشوار نیست. با نگاهی به شرایط اپیدمی کرونا، مردم سراسر جهان شاهد صادقانه‌ترین نمود از پایبندی دولت خود به حقوق بشر بوده‌اند.

از یک سو، جان و سلامت مردم به هر قیمتی در اولویت اول قرار دارد و از سوی دیگر مداخله سیاسی و مقصرنمایی بی‌پایان هم وجود دارد.

اما با نگاهی به وضعیت موجود در ایالات متحده به راحتی می‌توان دید،‌ تحت شعار «حقوق بشر» که دولت آمریکا با صدای بلند آن را فریاد می‌زند «مردم» نادیده گرفته شده‌اند.

«ریچارد ادلمان» مدیرعامل موسسه ادلمان تاکید می‌کند: بجاست که بگوییم اعتماد عمومی بالای مردم چین نه تنها به احساس [رفاه] اقتصادی مرتبط است بلکه بیشتر به سیاست‌های قابل‌پیش بینی دولت چین به ویژه در اقدامات پیشگیری از اپیدمی کرونا، ارتباط دارد.  

دولت چین به شکل واقعی حرف و عملش یکی است و به همین دلیل وضعیت اپیدمی آنها بسیار بهتر از ایالات متحده بوده است.

۳۱۱۳۱۱

برچسب‌ها:

نظر شما