شناسهٔ خبر: 52123112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برنامه‌های تکریم زنان در آستان قدس رضوی

امسال مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با اجرای دو برنامه محوری سرای خاتون ۳ و شکوه مادری برای زنان به استقبال رو زن می‌رود.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با درک حساسیت و اهمیت نقش آفرینی بانوان در عرصه اجتماعی، ایده‌پردازی و اجرای طرح‌های متعددی را دنبال می‌کند تا ضمن تجلیل از جایگاه مادران، در ترویج فرهنگ کارآفرینی، مشارکت اجتماعی و اقتصادی بانوان و همچنین فرزندآوری اقدامات موثری داشته باشد.

سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) با عنوان روز زن و مادر در تقویم کشورمان، فرصت مغتنمی است تا هم به هویت زن و ارزش والای بانوان از نگاه اسلام توجه‌ای دوباره شود و هم رسالت محوری آنان در نقش‌های همسری و مادری برای حفظ کانون خانوده و تربیت نسل، یادآوری شود. جایگاه مهمی که این سال‌ها با قوت گرفتن نقش‌ها و مشغولیت‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی زنان، رو به کم رنگ شدن گذاشته و نیاز جدی به بازنگری و بازتعریف دارد.

 شناخت دوباره جایگاه خانواده

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با درک حساسیت و اهمیت نقش آفرینی بانوان در عرصه اجتماعی و تبعات و خطرات بی توجهی به این نقش بنیادی، به منظور فرهنگ سازی و ریل‌گذاری در مسیر شناخت دوباره جایگاه خانواده در باور عمومی، هر ساله همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) طرح‌های مختلفی را متناسب با نیاز‌های زنان در نقش‌های همسری و مادری پیگیری و به اجرا می‌گذارد. امسال نیز این مرکز با دو برنامه محوری «سرای خاتون ۳» و «شکوه مادری» به تقویت نقش‌های زنان و مادران اهتمام دارد.

رشد اجتماعی زنان

برای سومین سال پیاپی، نمایشگاه و بازارچه «سرای خاتون» ویژه دستاورد‌های خلاق و کارآفرینانه بانوان مشهدی از سوم بهمن در باغ اردوگاه خاتون دایر می‌شود. نمایشگاهی که با شعار «پشتیبانی و مانع زدایی از تولیدات بانوان» مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی، در محور‌های مختلفی از جمله هنر و صنایع دستی، پوشاک، بهداشت، سلامت و تغذیه سالم و محصولات فرهنگی، فرصتی کم نظیر را در اختیار زنان فعال در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌گذارد تا همراه با نمایش توانمندی‌ها و رشد خلاقیت‌های خود، با فروش تولیدات یکساله بنگاه خانگی‌شان به تقویت اقتصاد خانواده کمک کنند.

حمایت از بانوان سرپرست خانوار

در شرایط دشوار اقتصادی کشورمان، دلیل اصلی تدوام اجرای «سرای خاتون» کمک به بانوان سرپرست خانوار و اقشار بی‌بضاعت شهر مشهد است تا هم بستری برای پرورش استعداد و ظرفیت‌های خود بیابند و هم با کمک به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده، حضور مؤثرتری در کنار همسر و فرزندان شان داشته باشند.

شکوه مادری

همچنین همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س)، مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی رویداد بزرگ «شکوه مادری» را برای دومین سال در گستره ملی اجرا می‌کند. این رویداد فرهنگی اجتماعی با هدف کمک به ترویج و تقویت گفتمان فرزندآوری در خانواده‌ها و همچنین ایجاد احساس کرامت و ارزشمندی نسبت به ایفای نقش مادری طراحی شده است.

طرح ملی «شکوه مادری» که همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا (س) وارد دومین مرحله خود شده است، به معرفی و تجلیل از مادران جوان زیر ۴۰ سالی اختصاص دارد که در کنار فعالیت اجتماعی، دارای بیش از ۳ فرزند هستند و نقش مادری خود را نیز فراموش نکرده‌اند. فرهنگ سازی موضوع فرزندآوری و نقش‌آفرینی در کمک به افزایش جمعیت کشور و جلوگیری از مواجهه با مشکلات جمعیتی، از اهداف مهمی است که در این طرح ملی و با ایجاد شبکه‌های استانی مادران مبلغ فرزندآوری، برای تحقق آن تلاش می‌شود.

مشارکت ۷ هزار مادر در دوره نخست

این طرح در سال نخست اجرا، با استقبال گسترده مادران در سراسر کشور مواجه شد و بیش از ۷ هزار مادر در آن مشارکت کردند که پس از انجام داوری‌ها و ارزیابی معیارها، در نهایت طی مراسمی در حرم مطهر رضوی، ۱۸ مادر منتخب از سراسر کشور معرفی و تقدیر شدند تا با تشکیل شبکه مادران نسل یاور رضوی (ثمین)، به عنوان سفیران فرزندآوری و جمعیت در سطح کشور شروع به فعالیت و فرهنگ‌سازی کنند.

امسال نیز برای دومین سال، در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ دی ماه از مادران سراسر کشور برای حضور در این پویش فرهنگی و اجتماعی دعوت به عمل آمد که بیش از ۲۸۰۰۰ مادر ثبت نام کردند تا همزمان با روز ولادت حضرت زهرا (س) فاز دوم این طرح ملی آغاز شود.

انتهای پیام//ف.ح

نظر شما