شناسهٔ خبر: 52118812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دیپلمات سابق آمریکا در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

رفع تحریم‌ها یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات وین است

جرالد فایرشتاین با اشاره به چالشی بودن موضوع رفع تحریم‌ها، اظهار می‌کند: در صورتی که ایران اجرای تعهدات برجامی را از سر بگیرد، ایالات متحده تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای مطابق با برجام را لغو خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مذاکرات وین وارد مراحل جدی محتوایی شده و مدام اخباری مبنی بر رو به جلو بودن آن از سوی طرف‌های مختلف شنیده می‌شود؛ هر چند که در خصوص سرعت پیشرفت مذاکرات اختلاف نظرهایی وجود دارد. البته هنوز اظهار نظر رسمی در مورد موضوعات اصلی مورد اختلاف ایران و آمریکا – یعنی زمانبندی لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات برجامی- از سوی هیچ یک از طرف‌ها ارائه نشده است. به نظر می‌رسد که دو موضوع مذکور همچنان چالش اصلی مذاکرات در روزها و هفته‌های پیش‌رو خواهد بود. در همین راستا، مصاحبه‌ای با «جرالد فایرشتاین» -سفیر سابق و دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله یمن، عمان، عربستان، پاکستان و ...- انجام شد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- علیرغم ابراز تمایل مقامات دولتی در آمریکا به منظور احیای توافق هسته‌ای، به نظر می‌رسد عملکرد آنها تناسبی با اظهاراتشان ندارد. همچنین شاهد هستیم که هنوز راهکاری جدی برای لغو تحریم‌ها از سوی دولت ایالات متحده ارائه نشده است؛ موضوعی که یکی از شرط‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است. نظر شما در این خصوص چیست؟

موضوع رفع تحریم‌ها یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات وین است. در صورتی که ایران اجرای تعهدات برجامی را از سر بگیرد، ایالات متحده موافق لغو تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای مطابق با برجام است. اما لغو تحریم‌ها قبل از توافق بر سر بازگشت ایران به تعهداتش نخواهد بود. هنگامی که دو طرف به یک چارچوب گسترده در مورد چگونگی ادامه کار دست یابند، مکانیسم‌هایی برای حل این مانع وجود دارد.

- با توجه به برخی اختلاف‌های جدی بین دو کشور ایران و ایالات متحده آمریکا، فکر می‌کنید امکان دستیابی به توافق مجدد بر سر برجام وجود دارد؟

به نظر من، بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام به نفع همه خواهد بود. اگر حسن نیت و تعهد دو طرف برای دستیابی به توافق در این زمینه وجود داشته باشد، معتقدم که می‌توان آن را محقق کرد.

- برخی متحدان آمریکا در منطقه به ویژه اسرائیلی‌ها- در تلاش هستند تا مانع توافق بین ایران و آمریکا شوند. به نظر شما برنامه دولت بایدن برای همراه کردن آنها با تصمیماتش چیست؟

دولت بایدن به صراحت اعلام کرده که معتقد است بازگشت به برجام به نفع ایالات متحده و همچنین متحدان و شرکای بین‌المللی آن خواهد بود و این مسیر را دنبال خواهد کرد. در حالی که برخی از متحدان ما نسبت به این تلاش ابراز تردید کرده‌اند، اما دولت به صراحت اعلام کرده که این هدف اولویت سیاست خارجی ایالات متحده است.

- به عنوان آخرین سوال، با توجه به سابقه حضور شما در یمن به عنوان عالی‌ترین مقام دیپلماتیک آمریکا در این کشور، سعودی‌ها تا چه زمانی به کشتار مردم بی‌گناه یمن ادامه خواهند داد و آیا ایالات متحده اقدامی به منظور پایان دادن به این جنگ انجام خواهد داد؟

ریشه‌های درگیری یمن در داخل یمن است و پایان دادن بهآن نیز به بازگشت طرف‌های یمنی به مذاکرات سیاسی و توافق بر سر راه رو به جلو بستگی دارد. دولت بایدن از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای پیگیری دور جدید مذاکرات حمایت کرده و تیم لندرکینگ را به عنوان فرستاده ویژه در این زمینه، برای حمایت از این تلاش منصوب کرده است. سعودی‌هاهم  به صراحت گفته‌اند که از حل مسالمت آمیز این مناقشه حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما