شناسهٔ خبر: 52118665 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

همه چیز درباره برنامه نویسی فرانت‌-اند!

‌امروزه با گسترش کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین، نیاز به استخدام برنامه‌نویس بسیار بیشتر از قبل شده است؛ به‌طوری‌که تعداد آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس وب یا اپلیکیشن‌ها در سایت‌های کاریابی بسیار زیاد است.

صاحب‌خبر -

همچنین حقوق این مشاغل نیز در ایران و سایر کشورهای جهان بسیار خوب است. اما برنامه‌نویس فرانت اند کیست و چه وظایفی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به همین سوال جواب دهیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

برنامه‌نویس فرانت اند (Front end) به چه کسی گفته می‌شود؟

در هر وب‌سایت یا اپلیکیشنی دو بخش مهم فنی وجود دارد: بخش ظاهری سایت که برای ما قابل مشاهده است و بخش پشت صحنه که برای ما قابل مشاهده نیست؛ به بخش اول فرانت اند و به بخش دوم بک اند گفته می‌شود. در حقیقت برنامه‌نویس فرانت اند مسئولیت توسعه بخش تعاملی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها که به آن «سمت کاربر» می‌گویند، بر عهده دارد.

وظیفه و هدف اصلی برنامه‌نویسی فرانت اند این است که کاربران هنگام استفاده از سایت بتواند تمام اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کند. از آنجایی که کاربران با سخت‌افزارهای مختلفی مانند لپ تاپ، موبایل یا تبلت وارد وب‌سایت می‌شوند، باید در هرکدام از این سیستم‌ها، اجزای سایت را به‌خوبی مشاهده کنند.

وظایف کلیدی یک برنامه‌نویس Front end

وظایف برنامه‌نویس فرانت اند بسته به سابقه کاری و سیاست کارفرمایان می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، برخی از اصلی‌ترین وظایف و مسئولیت‌های این افراد عبارتند از:

  • تعیین ساختار و طراحی صفحات وب
  • طراحی بخش‌های مختلف سایت برای تجربه مثبت کاربران
  • توسعه ویژگی‌های مختلف برای بهبود تجربه کاربری
  • ایجاد تعادل بین طراحی کاربردی و زیبایی صفحات سایت
  • بهینه سازی صفخات وب برای گوشی‌های هوشمند
  • ساخت کد قابل استفاده مجدد برای آینده
  • بهینه سازی صفحات وب بر اساس حداکثر سرعت
  • استفاده از زبان‌های مختلف نشانه گذاری (markup language) برای نوشتن صفحات وب
  • حفظ تصویر برند در طول طراحی
  • ایجاد ابزارهایی برای بهبود تعامل کاربر با سایت
  • پیروی از اصول سئو
  • رفع اشکالات و تست

زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت اند

هرکدام از زبان‌های برنامه‌نویسی برای هدف خاصی استفاده می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی front end را نام برده و هرکدام را توضیح دهیم.

HTML

زبان HTML مخفف Hypertext Markup Language است که یک زبان نشانه‌گذاری استاندارد برای ایجاد صفحات سایت است. در حقیقت تمام صفحات وب در اینترنت با استفاده از HTML ساخته شده‌اند و این زبان ساختار کلی یک سایت را توصیف می‌کند.

HTML بیشتر از آنکه زبان برنامه‌نویسی محسوب شود، در حقیقت یک زبان نشانه‌گذاری است و معمولاً قواعد کلی زبان‌های برنامه‌نویسی را ندارد.

CSS

CSS مخفف Cascading Style Sheets است که برای طراحی ظاهر سایت استفاده می‌شود و برنامه‌نویس فرانت اند می‌تواند طراحی و گرافیک کلی وب‌سایت را با استفاده از زبان CSS تغییر دهد. در حقیقت زبان HTML اسکلت یک بدن و زبان CSS پوست و ظاهر آن است.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد و شیء گرا است که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که صفحات پیچیده و غیر قابل فهم وب را توسعه دهند. این زبان به شما امکان می‌دهد که ویژگی‌های متحرکی را در صفحات سایت پیاده‌سازی کنید که با زبان‌های HTML و CSS قابل اجرا نیستند.

فریم ورک‌های معروف برای برنامه‌نویسی Front end

فریم‌ورک‌ها چارچوب یا ساختاری هستند که برنامه‌نویسان روی آن برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای مختلف را توسعه می‌دهند و به‌عنوان یک پایه برای توسعه برنامه‌های مختلف عمل می‌کنند. در حقیقت با کمک فریم‌ورک‌ها برای ساخت یک برنامه دیگر نیازی نیست که از نقطه صفر شروع کرد.

کسانی که در حوزه برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنند، باید با توجه به زبان موردنظرشان یک فریم‌ورک نیز برای خود انتخاب کنند و به آن مسلط شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین فریم‌ورک‌های زبان جاوا اسکریپت را معرفی می‌کنیم.

React

ری اکت یک فریم‌ورک منبع باز (open source) است که توسط فیسبوک توسعه یافته و امروزه بهترین فریم‌ورک UI محسوب می‌شود. یکی از مزایای مهم این فریم‌ورک این است که محیط آن بسیار کاربر دوست است و یادگیری آن برای افراد مبتدی آسان است.

Angular

فریم‌ورک انگولار در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت گوگل منتشر شده و برای توسعه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل بسیار کاربردی است. همچنین از این فریم‌ورک برای ساخت برنامه‌های چندصفحه‌ای می‌توان استفاده کرد.

Vue.js

یکی از ساده‌ترین فریم‌ورک‌های زبان جاوا اسکریپت، vue است؛ به‌طوری‌که بسیاری از پیچیدگی‌های فریم‌ورک انگولار در vue وجود ندارند. همچنین این فریم‌ورک حجم بسیار کمی دارد و ابزارها و ویژگی‌هایی که دارد، در انجام بسیاری از وظایف به برنامه‌نویس فرانت اند کمک می‌کند.

سایر فریم‌ورک‌های front end عبارت‌اند از:

  • Ember.js
  • jQuery
  • Semantic-UI
  • backbone.js
  • Preact
  • Svelte
  • Foundation

میزان حقوق برنامه‌نویس فرانت اند در ایران

میزان درآمد یک برنامه‌نویس front end به عوامل مختلفی مثل شهر محل سکونت و میزان تجربه و مهارت برنامه‌نویس بستگی دارد. در جدول زیر گزارشی از میزان حقوق برنامه‌نویسان فرانت اند در شهرهای مختلف ایران تهیه شده است. اعداد این جدول، میانگین حقوق ماهیانه ۲۳۷ نفر از برنامه‌نویسان فرانت اند در ایران است که حقوق خالص دریافتی خود را در سال ۱۴۰۰ گزارش کرده‌اند:

شهر

سطح مبتدی ( Junior)

سطح متوسط ( Mid-level)

سطح پیشرفته ( Senior)

تهران

۳.۹ میلیون تومان

۶ میلیون تومان

۶.۵ میلیون تومان

شهرهای بزرگ

۴.۲ میلیون تومان

شهرهای کوچک

۲.۴ میلیون تومان

۳.۶ میلیون تومان

چگونه برنامه‌نویس Front end شویم؟

تا اینجا به سوال برنامه‌نویس فرانت اند کیست و چه وظایفی دارد؟ پاسخ دادیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مسیر شغلی برنامه‌نویس فرانت اند چگونه است و چگونه می‌توانیم یک برنامه‌نویس front end موفق شویم؟ ازاین‌رو، در ادامه مراحلی را که باید در این راه طی کنیم، شرح می‌دهیم.

HTML و CSS را یاد بگیرید

اولین قدم برای یادگیری برنامه‌نویسی Front end این است که به‌خوبی زبان‌های HTML و CSS را فرا بگیرید؛ زیرا پایه و اساس فرانت اند را تشکیل می‌دهند.

یکی از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت را به‌طور حرفه‌ای یاد بگیرید

پیش از این، فریم ورک های معروف جاوا اسکریپت را برای شما معرفی کردیم. یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و در آن حرفه‌ای شوید. معمولاً فریم‌ورک‌های React، Angular و Vue در ایران کاربرد بیشتری دارند.

ابزارهای توسعه‌دهنده و کنترل نسخه (Version Control) را یاد بگیرید

اهمیت استفاده از ابزارهای توسعه‌دهنده ازاین‌جهت است که بدون تغییر در کدهای نوشته شده، می‌توانید تأثیر تغییرات مختلف کد را بر روی وب‌سایت یا اپلیکیشن بررسی کنید. همچنین به پیدا کردن اشکالات موجود در کد نیز کمک می‌کند.

با اصول سئو آشنا شوید

برنامه‌نویسان فرانت اند باید با اصول فنی سئو آشنا باشند؛ زیرا با کارشناسان سئو همکاری نزدیکی دارند و برای پیاده‌سازی اصول سئو در وب‌سایت باید آن را فرا بگیرند.

با سوالات مصاحبه شغل برنامه‌نویس فرانت اند آشنا شوید

معمولاً اغلب جلسه‌های مصاحبه شغلی از دو بخش سوالات عمومی و روانشناسی و سوالات تخصصی و فنی تشکیل شده‌اند. آمادگی برای هردوی این بخش‌ها ضروری است و می‌تواند روی موفقیت شما در جلسه مصاحبه بسیار تأثیرگذار باشد.

تمامی مراحلی که تا اینجا توضیح دادیم، مربوط به مهارت‌های فنی و روند آموزش برنامه نویسی بودند؛ اما باید توجه داشته باشید که یادگیری مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های ارتباطی، قدرت تفکر تحیلی، تجزیه و تحلیل و روحیه کار تیمی از مهارت‌های لازم برای هر شغلی است.

جمع‌بندی

با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین، نیاز به استخدام برنامه‌نویس از جمله برنامه‌نویس فرانت اند نیز افزایش یافته است. برنامه‌نویس front end مسئولیت توسعه بخشی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را بر عهده دارد که برای کاربر قابل مشاهده است و به آن سمت کاربر می‌گویند. امیدواریم این توضیحات برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید یک فرصت شغلی بسیار خوب پیدا کنید. همچنین اگر به تازگی به جمع برنامه نویسان فرانت اند پیوسته اید و دنبال آگهی‌های استخدام فرانت اند کار مبتدی می‌گردید این لینک را دنبال کنید.

نظر شما