شناسهٔ خبر: 52116272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

شرایط جوی استان سمنان در آرامش/ خسارات در دست بررسی است

سمنان- نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که شرایط جوی استان سمنان همزمان با نخستین شنبه بهمن ماه ۱۴۰۰ و بعد از دو روز طوفان و تندباد، روی آرامش به خود می‌بیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بعد از ۴۸ ساعت طوفانی همراه با تند باد و بارش شدید برف و کولاک که به مسدود شدن شش محور اصلی استان سمنان منجر شد، بالاخره آرامش به تمام هشت شهرستان استان سمنان بازگشت و خورشید درخشان در میانه آسمان جای گرفت.

هرچند برودت هوا هنوز بالا است و دماسنج‌ها عمدتاً زیر صفر را نشان می‌دهند اما آفتاب تمام تلاش خود را می‌کند تا به وضعیت جوی استان سمنان آرامش ببخشد وضعیت جوی که در روزهای اخیر به میزان شگفت‌آوری خسارات را به راه‌ها، ابنیه، تأسیسات شهری و روستای و حتی منازل و خودروهای مردم و درختان وارد کرد.

در شبانه روز گذشته بیشترین سرعت وزش باد در دامغان با ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، شهمیرزاد ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت و شاهرود ۹۴ کیلومتر بر ساعت بوده و درختان و تیرهای چراغ برق بسیاری به ویژه در شاهرود و دامغان بر زمین افتادند. گفتنی است مردم در ۴۸ ساعت اخیر خاموشی‌های مکرر و طولانی را نیز تجربه کردند.

شرایط جوی استان سمنان در آرامش/ خسارات در دست بررسی است

بارش شدید باران و برف

هواشناسی اعلام کرد که در این روزهای آخر هفته روستای تاش شاهرود با ۵۳ میلیمتر باران و ۱۰۴ سانتیمتر برف، رکوردار بارندگی در استان سمنان شد همچنین برودت هوا در برخی نقاط مانند رضوان و کالپوش و همچنین شهمیرزاد از ۱۵ درجه زیر صفر هم عبور کرد.

سازمان هواشناسی استان سمنان همچنان آمار بارش‌ها در نقاط مختلف استان را به این شرح اعلام کرد: در رضوان ۱۵ میلی متر باران و ۲۰ سانتیمتر برف، مجن ۱.۶ میلی متر باران و پنج سانتی متر برف قلعه نو خرقان ۱۶.۱ میلیمتر باران و ۱۲ سانتی متر برف، کلاته خیج ۱۹ میلیمتر باران و ۱۵ سانتیمتر برف و فولاد محله ۱۱ میلی متر باران و ۱۸ سانتیمتر برف و نردین هفت میلیمتر باران و ۱۰ سانتی متر برف باریده است.

همچنین در دیباج هفت میلیمتر باران و ۱۴ سانتی متر برف، حسین آباد کالپوش ۱۳.۸ میلیمتر باران و ۱۸ سانتی متر برف، ابر ۲۲.۵ میلیمتر باران و ۲۵ سانتی متر برف، چهارطاق پرو شش میلی متر باران و هفت سانتی متر برف، نگارمن هشت میلیمتر باران و ۱۵ سانتیمتر برف، ده خیر ۷ میلیمتر باران و ۱۰ سانتیمتر برف، طزره پنج میلیمتر باران و ۱۲ سانتی متر برف، دیزج یک میلیمتر باران و دو سانتی متر برف، کلاته رودبار پنج میلی متر باران و ۱۲ سانتی متر برف و آستانه چهار میلیمتر باران و پنج سانتیمتر برف باریده است.

خوش ییلاق باز شد

سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از بازگشایی مسیر شاهرود- آزاد شهر از طریق محور خوش ییلاق خبر داد و تاکید کرد: این محور روز گذشته به دلیل بارش شدید و همچنین برودت، یخ زدگی هوا و لغزندگی مسدود شده بود.

وی با بیان اینکه راهداران و عوامل امدادی شبانه روزی برای بازگشایی محور تلاش کردند، افزود: همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد در جاده‌های این استان به خصوص خوش ییلاق که بازگشایی شده الزامی است همچنین باید گفت سایر مسیرها مانند محورهای شهمیرزاد -کیاسر، چشمه علی دامغان - کیاسر، دیباج - گلوگاه، شاهرود - توسکستان همچنان مسدود است و راهداران در تلاش هستند تا این مسیرها را باز کنند.

شرایط جوی استان سمنان در آرامش/ خسارات در دست بررسی است

افزایش مصرف گاز

محمد اعوانی مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان اعلام کرد که در شبانه روز منتهی به شامگاه آدینه و در بخش خانگی، ۴۰۰ هزار متر مکعب گاز در استان مصرف شده که این میزان نسبت به روزهای عادی شش درصد بیشتر است.

اعوانی بیان کرد: در زمان برودت هوا، با کاهش یک درجه‌ای دمای محیط و نگاه داشتن آن در ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد، خاموش کردن وسایل گرمایشی در مناطق غیر نشیمن خانه، استفاده از پرده ضخیم و البسه گرم در صرفه‌جویی مصرف گاز اهتمام بورزند.

کمک به گرفتار شدگان

مظفر محمدخانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در شبانه روز گذشته ۱۳۶ خودرو در مسیرهای برف گیر این استان گرفتار شده بودند و امدادگران هلال احمر زمینه اسکان ۶۳۴ نفر و انتقال به مکان امن ۵۰۷ نفر از مسافران را فراهم کردند.

محمدخانی از وقوع حادثه مفقودی دو نفر در شمال دامغان نیز خبر داد و با بیان اینکه با دریافت گزارش مبنی بر گرفتار شدن سه نفر در ارتفاعات محدوده معدن زغال سنگ طزره دامغان، تیم‌های امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند، تاکید کرد: پس از تلاش بیش از ۱۱ ساعته تیم عملیاتی پایگاه مرکزی شاهرود، سه فرد گمشده نجات پیدا کردند.

وی افزود: نجات پدر و پسر گمشده در منطقه بنکوه گرمسار و همچنین امدادرسانی به مردم در کالپوش و بسطام شاهرود از دیگر اقداماتی است که در روزهای اخیر توسط هلال احمر استان سمنان در طرح زمستانی صورت پذیرفته است. هلال احمر همچنین در اسکان در راه ماندگان نیز اقداماتی را صورت داد.

خسارات هنوز برآورد نشده است

مدیریت بحران استان سمنان اما روز گذشته تشکیل جلسه داد و استاندار سمنان در آن ضمن اشاره به برخی اقداماتی که صورت گرفته، گفت: تأمین آرد برای روستاهای استان سمنان که دچار برف شدید شده‌اند، صورت گرفته است همچنین تأمین نهاده‌های دامی برای روستاها و عشایر در دستور کار قرار گرفته است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه دهیاران روستاهای در مسیر تردد مسافران، مساجد و سالن‌های ورزشی و.. را برای پیش بینی مدیریت بحران آماده نگه دارند، گفت: تأمین سوخت در مناطق روستایی استان که از نعمت گاز لوله کشی برخوردار نیستند، حتماً مورد توجه قرار گرفته تا مردم مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

طاهریان مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اما در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد که هنوز میزان دقیق خسارات وارد شده به ابنیه و تأسیسات استان در پی وقوع تندباد شدید و بارش برف و کولاک اعلام نشده و به زودی این موضوع به رسانه‌ها اطلاع داده خواهد شد. فرمانداران استان سمنان نیز با ایجاد ستادهای مدیریت بحران در صدد تهیه گزارش از نقاط مختلف استان هستند تا میزان خسارات برآورد شود.

شرایط جوی استان سمنان در آرامش/ خسارات در دست بررسی است

آرامش بعد از طوفان

طبق نقشه‌های هواشناسی از امروز شنبه با خروج سامانه کم فشار بارشی، آرامش به تمام هشت شهرستان استان سمنان بازگشته است پیش بینی هواشناسی برای آسمان مرکز استان صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد است بیشینه و کمینه دمای هوا نیز چهار درجه بالای صفر و پنج درجه زیر صفر عنوان شده است. وضعیت فردا نیز به صورت مشابه در سمنان تکرار خواهد شد اما از روز چهارم بهمن ماه قدری به میزان دمای هوا در سمنان افزوده می‌شود.

برودت هوا در شاهرود سه درجه زیر صفر است اما خبری از ابرها در آسمان نیست. آسمان دیار شاهوار برای امروز نیمه ابری تا ابری همراه با وزش باد شدید و برای فردا آفتابی همراه با وزش باد پیش بینی شده است بیشینه و کمینه دمای هوای این بزرگترین شهرستان استان سمنان دو درجه بالای صفر و شش درجه زیر صفر عنوان شده است.

رضوان سرد و یخ زده

دامغان نیز وضعیتی مشابه دارد برای این شهرستان هم آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد ۱۰ کیلومتر بر ساعتی پیش بینی شده است بیشینه و کمینه دمای هوای دیار صدر دروازه نیز برای امروز دو درجه بالای صفر و شش درجه زیر صفر اعلام شده است.

رضوان در کالپوش تنها نقطه ابری استان سمنان برای امروز است هم اکنون دمای هوا در این منطقه سردسیر هفت درجه زیر صفر است و بیشینه و کمینه دمای هوا دو درجه بالای صفر و ۱۱ درجه زیر صفر اعلام شده است در مرکز شهرستان میامی اما شرایط سامان یافته و آسمان آفتابی است دمای هوا برای میامی هم اکنون چهار درجه زیر صفر عنوان شده است.

دماسنج‌ها در گرمسار و ایوان کی بر روی عدد صفر ایستاده‌اند هر دو شهرستان آفتابی اما سرد هستند و وزش باد در آنها گزارش شده است بیشینه و کمینه دمای هوای گرمسار برای امروز صفر و شش درجه زیر صفر اعلام شده است همچنین پیش بینی هواشناسی برای آسمان گرمسار، آرادان و ایوان کی با کمی تفاوت نیمه ابری تا ابری همراه با وزش باد شدید خواهد بود که نشان می‌دهد از وضعیت طوفانی شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه در این دو شهرستان خبری نیست.

فوت به دلیل گاز گرفتگی

در مجموع باید گفت هنوز چهار محور اصلی دیگر در استان سمنان مسدود هستند و خسارات بر ابنیه و تأسیسات استان در حال بررسی است. خوش ییلاق بازگشایی شده و خودروهایی که دیشب را در بسطام و شاهرود گذراندند می‌توانند به مسیرشان با زنجیر چرخ ادامه دهند از سوی دیگر سامانه کم فشار بارش زا و برودتی از استان عبور کرده و از فردا کم کم آرامش کامل بر استان حاکم می‌شود.

روز گذشته متأسفانه یک حادثه تلخ هم در شاهرود رخ داد و یک زن و مرد به دلیل گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند لذا در انتها آتش نشانی توصیه می‌کند که به دلیل باد شدید حتماً مردم این استان از قرار گرفتن کلاهک بخاری در جای درست خود، اطمینان حاصل کنند تا شاهد حوادثی از این دست نباشیم. در دو ماه گذشته چهار نفر فقط در شهر شاهرود به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما