شناسهٔ خبر: 52115284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نقش راهبردی تاجیکستان در مبادلات تجاری خراسان ‌رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاجیکستان یک پایگاه مهم راهبردی منطقه‌ای در مبادلات تجاری این استان محسوب می‌شود .

صاحب‌خبر -

محمدتقی صابری  در وبینار تقویت همکاریهای تجاری ایران و تاجیکستان که در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد به صورت آنلاین حضور یافت و با اشاره به دوره پنجم این نمایشگاه که سال ۹۸ (پیش از شیوع بیماری کرونا) برپا شد افزود:دستاوردهای متعدد و از جمله عقد قراردادهای اقتصادی با بخش اقتصادی تاجیکستان در این نمایشگاه حاصل شد که بخشی از این همکاری ها و تفاهمات، همچنان ادامه دارد.

وی با بیان الزامات توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری ۲ کشور اظهار داشت: لازمه افزایش تجارت خارجی ایران با تاجیکستان، تسهیل در رفت‌ وآمد به این کشور است که خوشبختانه با دایر شدن پرواز تهران- دوشنبه و مشهد- دوشنبه، این اتفاق میسر شد البته با محدودیت‌های کرونا پرواز تهران - دوشنبه به دلیل کمبود مسافر دیگر صورت نگرفت که امیدواریم با اقدامات مسوولان مرتبط این پرواز دوباره دایر شود.

سفیر ایران در تاجیکستان ضمن تاکید بر ضرورت نیازشناسی بازار تاجیکستان متذکر شد: نیاز بازار و ذائقه جامعه هدف مصرف در این کشور باید به طور دقیق بررسی و شناسایی شود و تعمیق حضور ما در بازارهای هدف صادراتی در گرو شناخت درست نیازهای مصرف کنندگان آن کالا در کشور مقصد است و سفارتخانه های ایران در کشورهای همسایه در این زمینه رسالت دارند.

صابری افزود: یکی از معضلاتی که در ارتباط با صادرات کشور به تاجیکستان بروز کرد، انسداد مسیر ترانزیت از طریق ترکمنستان به تاجیکستان بود که به دلیل این مساله، کالاهای صادراتی ابتدا به کشورهای دیگر منتقل شده و سپس به تاجیکستان ارسال می‌شدند که طی چند ماه گذشته با تفاهمی که میان ترکمنستان و تاجیکستان ایجاد شد این معضل برطرف شد و کالاها به صورت مستقیم به تاجیکستان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاهی که در اسفند ماه ۱۴۰۰ در دوشنبه برگزار می‌شود تلاش دارد تا محصولات، خدمات و ظرفیت همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران را به تاجیکستان معرفی کند و نظر به حساسیت هایی که در این بازار وجود دارد توجه به مساله برندسازی در این بخش، ضروری به نظر می رسد.

پیش بینی افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری حجم مبادلات ایران و تاجیکستان

رییس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست گفت:  با تلاش و هدفگذاری صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود حجم مبادلات میان ۲ کشور ایران و تاجیکستان تا سال ۲۰۳۰ به سالانه ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

رحمت‌الله  خرمالی افزود: در گذشته، ۶ تا هفت درصد از بازار سه میلیارد دلاری تاجیکستان توسط کالاهای ایرانی تامین می‌شد که امیدواریم با افقی که نسبت به روابط ۲ کشور ترسیم شده است به اهداف تعیین شده در آینده نزدیکتری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: طبق هدفگذاری اقتصادی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴، حجم صادرات کشور از رقم ۵۵ میلیون دلارباید  به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند و این امر قابل دستیابی است و بررسی بازار مصرف تاجیکستان نشان می دهد که این کشور در حوزه محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات مرتبط با صنعت ساختمان نیازهای مبرمی دارد.

او اضافه کرد: ایران در گذشته حضور بسیار پررنگی در بازار تاجیکستان به خصوص در زمینه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی داشت و ما قادر به صادرات کالا و خدمات در حوزه‌های انرژی، نیروگاه‌ و حمل ‌ونقل هستیم و می‌توانیم در بازار تاجیکستان نقش مهمی ایفا کنیم و اخیرا با همکاری بخش های مختلف، نقشه راه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری با جمهوری تاجیکستان را ترسیم  و به وزارت امور خارجه نیز منعکس کرده‌ایم.

لزوم برندسازی کالاها برای توسعه روابط خارجی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: منشا عمده مشکلات تجاری ما با کشورهای هدف این است که محصولات صادراتی از ایران، برند منحصر به‌خود را ندارد و صادرکننده نیز صاحب یک برند مختص به خود نیست در حالی که  و به طور طبیعی بازار هدف محصولی که شناخته شده باشد و اصالت آن به اعتبار برندش مورد تایبد قرار گرفته باشد را می پسندد.

محمدحسین روشنک افزود:بحث دیگر، وجود یک ظرفیت مستقل در مدیریت تجارت خارجی است که برای استحکام بحث تجارت خارجی لازم و ضروری است  سازمان صنعت، معدن و تجارت در حد توان خود برای مدیریت تجارت خارجی تلاش می‌کند اما به دلیل وظایف و دیگر مسوولیت‌هایی که دارد قادر به تمرکز ویژه بر عرصه تجارت خارجی نیست و پیشنهاد می‌شود تا یک سازمان مستقل برای مدیریت این بخش شکل بگیرد و توان بخش خصوصی برای این راهبری به کار گرفته شود.

وی سفارت‌خانه‌های ایران را یک ظرفیت محوری برای پیشبرد امور اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: سفرا و رایزنان کشورمان باید تمرکز ویژه‌ای بر مسایل اقتصادی داشته باشند و همراهی آنها در این حوزه می تواند بسیار راهگشا باشد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: یکی از روش‌های تقویت و تشویق بازرگانان به فعالیت بیشتر در عرصه های بین المللی، برگزاری نمایشگاه‌هاست اما هزینه ها و نرخ ارز در این حوزه محدودیت هایی را برای فعالان اقتصادی رقم زده است و درخواستی که از سازمان صمت و سازمان توسعه تجارت داریم، همیاری و کمک آنها برای برگزاری نمایشگاه‌ها و اختصاص بودجه یا تخصیص مشوقها در این زمینه است.

روشنک با اشاره به تلاش ها و همکاری های بخش خصوصی برای تدوین برنامه توسعه صادرات خراسان رضوی طی سنوات گذشته، از عدم پیگیری دستگاه های متولی برای تحقق آن گلایه کرد.

کمک اتاق مشترک ایران و تاجیکستان به ایجاد همبستگی میان بازرگانان ۲ کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: تاجیکستان یک پایگاه مهم راهبردی منطقه‌ای در مبادلات تجاری خراسان ‌رضوی محسوب می‌شود که با توجه به فرهنگ و زبان مشترک خاستگاه مهمی برای تاجران و بازرگانان ایرانی به شمار می آید و ما هم تلاش می‌کنیم تا با استفاده از این فرصت ارزشمند زمینه افزایش همکاری و تقویت تعاملات دوجانبه را فراهم کنیم.

مرتضی اشرفی افزود: با شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، زمینه همکاری و همبستگی فعالان اقتصادی ۲ کشور در عرصه اقتصادی فراهم آمد و امیدواریم با تقویت و توسعه این نهاد و توامان حمایت از بازرگانان فعال ۲ کشور، به سوی کیفی سازی و تقویت تعاملات اقتصادی و تجاری ۲ کشور حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی علاوه بر تجارت، در حوزه‌های خدمات فنی ‌ومهندسی نیز در منطقه پیشتاز است و می توان در این بخش نیز تبادلات و تعاملات خوبی را شکل داد.

نظر شما