شناسهٔ خبر: 52115069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از شایستگی زنجان برای عنوان پایتخت غزل ایران تا بارش‌های بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر در استان

زنجان - ایرنا - بارش‌های بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر در زنجان، برگزاری آیین اختتامیه نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) و تصریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شایستگی زنجان برای عنوان پایتخت غزل ایران از مهمترین رویدادهای و عناوین خبری استان زنجان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

ارائه گزینه‌های متنوع برای جابجایی کوی فلسطین زنجان، کشف بیش از پنج هزار قلم داروی غیرمجاز، نیاز پروژه ارتقای جاده ابهر به خدابنده به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار، تامین بیمه حدود ۱۹ هزار مددجو توسط بهزیستی زنجان و ثبت نام بیش از ۵۱ هزار مستاجر زنجانی در نهضت ملی مسکن از دیگر رویدادها و خبرهای مهم استان در هفته گذشته بود.

شایستگی زنجان برای عنوان پایتخت غزل ایران 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نخستین جشنواره دوسالانه ملی غزل (حسین منزوی) تصریح کرد: شهر زنجان به عنوان میزبان این رخداد بزرگ ادبی و فرهنگی و زادگاه زنده ­یاد حسین منزوی، از دیرباز خاستگاه بزرگان اندیشه و ادب و حکمت بوده و شایستگی آن را دارد که پایتخت غزل ایران نامیده شود.

محمد مهدی اسماعیلی در این پیام خاطرنشان کرد: جایزه ملی دوسالانه غزل که با یاد شاعر نام­‌آور و غزل­سرای برجسته روزگار ما، حسین منزوی برگزار می­ شود، فرصت مغتنمی برای سخنوران، محققان و دوستدارن شعر است تا افزون بر تبادل تجربه ­ها و بیان یافته­ ها و تأملات خویش، از تازه ­ترین رهاوردهای غزل­سرایان کشور آگاه شوند و نیز مجالی است برای تقدیر از خلاقیت، ژرف­‌نگری­‌ها و تکاپوی شاعران و پژوهشگرانی که هنر و دانش و مهارت خود را در آفرینش، معرفی، شناخت و ترویج غزل به کار بسته­ اند.

نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) برگزیدگان خود را شناخت

در آیین اختتامیه نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) که ۲۸ دی ماه با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای امام خمینی(ه) برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد ادبی معرفی شدند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در روزگار معاصر، حسین منزوی با اشعار بلندی که سرود به غزل جامه نو پوشاند.

یاسر احمدوند در آیین اختتامیه نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) با بیان اینکه شعر زبان عالم غیب است، افزود: شعر برداشت و الهامی است که شاعر از غیب عالم می گیرد و آیینه ای می شود برای بازنمایی آنچه که از آن عالم کشف و مشاهده می کند و غزل لطیف ترین زبان کشف عالم غیب است.

وی به جایگاه حسین منزوی در غزل فارسی اشاره کرد و افزود: شاید بتوان در کنار حسین منزوی از سیمین بهبهانی، محمدعلی بهمنی به عنوان اضلاع مثلثی نام برد که پرچمداران غزل نو و معاصر هستند که هم تلاش های زبانی ارزشمندی در قالب غزل داشتند و هم تلاش هایی در تصویرسازی نو کردند.

احمدوند اظهار داشت: حسین منزوی پیوندی بین سنت و دوره نو بود، با اینکه به نوجویی و نوگرایی علاقه داشت، اما این را در چارچوب قالب اصیل غزل می جست.

برای جابجایی کوی فلسطین زنجان گزینه‌های متنوعی ارائه می‌شود

استاندار زنجان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان برای جابجایی کوی فلسطین این شهر، گزینه‌های متنوعی ارائه و پیشنهاد دهد تا مورد استقبال اهالی این منطقه قرار گیرد و مشاور طرح نیز ارزیابی دقیقی را در این خصوص ارائه دهد.

محسن افشارچی، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری با موضوع جابجایی کوی فلسطین شهر زنجان افزود: برای انجام این کار مهم، تمام اهالی ساکن در منطقه باید جابجا شوند و اینطور نیست که برخی خانوارها در آنجا باقی بمانند.

وی با تاکید بر اینکه انتقال ساکنان کوی فلسطین، تنها راه چاره‌ای است که می‌توان برای این منطقه انجام داد، اظهار داشت: سرشکن کردن هزینه ساخت مسکن برای ساکنان این منطقه در سایر پروژه‌های شهری، نقدترین و سریع‌ترین راه برای جابجایی است.

حاج قاسم نه در شعار که در عمل ولایت‌مدار بود

جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حاج قاسم نه درشعار که در عمل ولایتمدار بود، او در تمامی صحنه‌های سخت دفاع مقدس و جای جای جبهه مقاومت برای دفاع از ولایت فقیه و دستاوردهای آن و ترویج احکام نورانی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) حاضر شد.

سردار سرتیپ محمدرضا فلاح‌زاده در یادواره شهدای مقاومت در زنجان افزود: اگر از مکتب حاج قاسم می گوییم باید اول او را بشناسیم و بعد مروج مکتب او شویم.

وی با بیان اینکه آنچه حاج قاسم را حاج قاسم کرد، خدا محوری او بود، اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیده بودیم که حاج قاسم فقط برای خدا کار می کند، او اهل توسل بود، اینکه ایام فاطمیه را عزاداری می کرد، اینکه در مراسم عزاداری حضرت الشهدا اشک هایش سرازیر می شد، اینکه عتبات عالیات و موکب ها را راه اندازی کرد همه این ها بخاطر این بود که او اهل توسل بود.

کاهش آمار فوتی‌های کرونایی در سایه اهتمام دولت سیزدهم است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش آمار فوتی‌های کرونایی در سایه اهتمام کادر بهداشت و درمان و مدیریت وزارت بهداشت به خصوص اهتمام جدی دولت سیزدهم بوده است.

سیدمرتضی خاتمی  افزود: طی ماه‌های گذشته با انجام واکسیناسیون گسترده‌ کاهش چشمگیری در آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور رخ داده است، بطوریکه اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته ایم که در ۲۲ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

بارش سنگین برف در زنجان تلگنری به دستگاه‌های مختلف برای آمادگی بیشتر بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به بارش سنگین برف در این استان، گفت: این بارش و مشکلات ناشی از آن، تلگنری به دستگاههای مختلف برای آمادگی بیشتر برای مقابله با بحران بود و انتظار این است در بارش های بعدی عملکرد دستگاهها در رفع مسائل بهتر باشد.

سید محمد شعاعی در جلسه ستاد مدیرین بحران استان به ضرورت اعلام ظرفیت ها و توانایی های لجستیکی و نیروی انسانی داستگاههای مختلف تاکید کرد و افزود: اینطور نیست که در بازگشایی مسیرها و معابر همه بار روی دوش شهرداری و راهداری باشد چون قطعا با نقش آفرینی یک یا دو دستگاه اجرایی، خدمات به صورت مطلوب ارائه نمی شود.  

بارش‌های بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر کمبود بارندگی‌های زنجان را به ۱۳ درصد رساند

مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: کسری بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد بود که با تکرار بارش‌های برف مشابه سال ۱۳۷۰ این کمبود به ۱۳ درصد رسید.

محمدرضا رحمن نیا افزود: به لحاظ میزان بارش ها در استان نگرانی‌هایی وجود داشت که با ورود سامانه بارشی در ۲ مرحله پنجشنبه و جمعه گذشته مقدار کمی از کسری ها جبران شد.

شعب ویژه امور ورشکستگی در صدور احکام دقیق موثر است

مدیرکل اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه، با اشاره به نقش مهم ایجاد شعب ویژه اداره تصفیه و امور ورشکستگی در محاکم و تجدید نظر، گفت: این شعب برای بهبود فرایند رسیدگی و صدور احکام دقیق بسیار موثر است.

 سید محمدعلی نوایی در حاشیه مراسم افتتاح اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری استان زنجان، با تاکید بر اینکه، محاکم در رسیدگی به پروندها با موضوع ورشکستگی عنایت و توجه مضاعف داشته باشند، افزود: با این کار، از ورود حجم قابل توجهی از پرونده ها به اداره تصفیه و امور ورشکستگی، جلوگیری خواهد شد.

ارتقای جاده ابهر به خدابنده به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اجرای پروژه ارتقای مسیر فرعی به اصلی ابهر به قیدار نیازمند ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بوده که درخواست تخصیص این مبلغ برای تسریع در تحقق پروژه انجام شده است.

اصغر اسماعیلی افزود: در فاز نخست اجرای این پروژه ۲۴ کیلومتر از این مسیر در قالب قطعه یک به پیمانکار برون سپاری شده که هم اکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی با بیان اینکه هفت پروژه راهسازی در استان زنجان در دست اجرا است، اظهار داشت: این تعداد پروژه از محل اعتبارات ملی اجرا می‌شود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اجرای پروژه ارتقای محور ابهر به قیدار از ابتدای سالجاری در آغاز شده و اجرای این پروژه روند مطلوبی را طی می‌کند.

۸۰۰ هکتار از مساحت شهر زنجان به بافت ناکارآمد اختصاص دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۸۰۰ هکتار از ۶ هزار هکتار مساحت شهر زنجان، جزء بافت ناکارآمد، تاریخی و فرسوده است که هشت سکونتگاه غیررسمی در آن شناسایی شده است.

مسعود بیات‌منش افزود: این ستاد در سال ۹۳ و پس از فرامین رهبری مبنی بر توجه به سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق ناکارآمد شهری با مصوبه هیات وزیران برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، تعریف پروژه و هدفگذاری برای پروژه‌های بازآفرینی شهری، تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد هستند اضافه کرد: این محلات در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار قرار دارند که سیاست‌های بازآفرینی شهری در آنها باید پیگیری شود.

بیش از پنج هزار قلم داروی غیرمجاز در زنجان کشف شد

فرمانده انتظامی شهرستان زنجان، از شناسایی یک واحد صنفی توزیع کننده داروهای غیرمجاز خبر داد و گفت: در پی فعالیتهای اطلاعاتی و گشت‌های نامحسوس مأموران کلانتری۱۱، پنج هزارو ۶۵۰ قلم داروی غیرمجاز از این واحد صنفی کشف شد.

سرهنگ داود مرسلی با اشاره به کشفیات مأموران انتظامی، از یک واحد صنفی غیرمجاز افزود: پس از هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از این واحد صنفی علاوه بر کشف داروی غیرمجاز،  ۲ هزار و ۴۰۰ گرم داروی پودر شده خارجی غیرمجاز و قاچاق و نیز ۴۰۰ گرم ماده مخدر کشف شد.

جمعیت قوچ و میش منطقه انگوران زنجان ۱۳/۵ درصد افزایش یافته است

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری صورت گرفته، تعداد قوچ و میش‌های موجود در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان در مقایسه با پارسال ۱۳/۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

پرویز رستمی، افزود: پارسال ۹۰۴ راس قوچ و میش در این منطقه از استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت اما امسال تعداد آنها به رقم یک هزار و ۲۶ راس رسیده است.

بهزیستی زنجان بیمه حدود ۱۹ هزار مددجو را تامین می‌کند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه همه خدمات بیمه درمان و نسخه‌پیچی برای ۱۸ هزار و ۸۲۶ خانوار تحت پوشش بهزیستی الکترونیکی شده است، گفت: سهمیه جدید برای امسال ۷۰۰ نفر بوده است که توزیع شهرستانی این بیمه ها نیز انجام گرفته است.

محمد محمدی قیداری افزود: هم اکنون ۱۸ هزارو ۸۲۶ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی از خدمات بیمه سلامت بهره مند هستند که علاوه بر این تعداد سهمیه افراد مجهول الهویه نیز تعیین شده است و از اول سال جاری تاکنون ۱۱ مجهول الهویه در استان زنجان به بیمه سلامت ارجاع داده شده اند.

بیش از ۵۱ هزار مستاجر زنجانی در نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند

رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ۵۱ هزارو ۵۰۰ نفر مستاجر این استان ثبت نام‌ خود را در سامانه نهضت ملی مسکن قطعی کردند.

بهزاد کردلو افزود: از ۲۸ مهر ماه سالجاری تا ۲۵ دی بیش از ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر مستاجر در استان زنجان با احتساب مجردان بالای ۲۳ سال در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. 
به گفته وی، شهرستان زنجان بیشترین ثبت نام استان را با ۳۸ هزارو ۳۸ نفر در این طرح دارد که پس از این شهرستان ابهر با چهار هزار نفر ثبت نامی بالاترین متقاضی در نهضت ملی مسکن هستند.

نظر شما