شناسهٔ خبر: 52114114 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت بلغارستان و رومانی با خروج ناتو از اروپای شرقی

تهران- ایرنا- بلغارستان و رومانی درخواست روسیه را در مورد خروج ناتو از کشورهای شرق اروپا که پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند، «غیرقابل قبول» خواندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، در حالی که وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه روز جمعه در ژنو دیدار کردند، مسکو خروج نیروهای ناتو را از کشورهای که پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شدند، خواستار شد. این درخواست با واکنش منفی بلغارستان و رومانی که هر دو در سال ۲۰۰۴ میلادی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوستند، مواجه شد.

کریل پتکف نخست وزیر بلغارستان با تاکید بر استقلال کشورش گفت: ما از مدت ها پیش و زمانی که به عضویت ناتو درآمدیم انتخاب خود را کردیم.

رومن رادف رئیس جمهوری بلغارستان نیز اعلام کرد: اصرار روسیه غیرقابل قبول و بی فایده است. کشور ما ضرب الاجل هیچکس را نمی پذیرد.

بر پایه گزارش رادیو فرانسه، در حوزه سیاست خارجی مدیریت روابط با غرب و روسیه برای بلغارستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که این کشور در زمینه انرژی به شدت وابسته و نیازمند واردات است. نخست وزیر جدید بلغارستان نیز تمایلات غرب گرا دارد و به ویژه متمایل به ناتو است. با این حال استفن یانف وزیر دفاع کابینه او موضع آشتی جویانه ای در قبال روسیه اتخاذ کرده است.

رادف پیشتر در اظهاراتی لغو تحریم ها علیه روسیه را خواستار شده بود. وی در مناظره های انتخاباتی ماه نوامبر (آبان/ آذر) منطقه "کریمه" را روسی خوانده بود. افکار عمومی در بلغارستان به شدت هوادار روسیه اما هم زمان به اروپا و ناتو نیز متمایل است.

رومانی نیز دیروز جمعه درخواست روسیه را «غیرقابل قبول» خواند و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه ای عنوان کرد: چنین درخواستی غیرقابل قبول است و نمی تواند موضوع گفت و گو باشد.

از سوی دیگر روز جمعه سخنگوی ناتو درخواست مبنی بر خروج نیروهای خارجی از ائتلاف حاضر در بلغارستان و رومانی را رد و ایده حوزه های نفوذ در اروپا را محکوم کرد.

وی افزود: درخواست های روسیه باعث ایجاد اعضای درجه یک و دو در ناتو می‌شود که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

برچسب‌ها:

نظر شما