شناسهٔ خبر: 52113910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه پاسخ داد:

ترک بازار کار توسط زنان چه تبعات اقتصادی می‌تواند داشته باشد؟

توحید مهدوی

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ترک بازار کار توسط زنان یا کنارگذاشتن زنان از بازار کار، عواقب اقتصادی و تبعات عمیق متعددی در سطوح گسترده در حوزه‌های مختلف برجای خواهد گذاشت که مهم‌ترین آن به هدررفتن و کاهش کیفیت سرمایه انسانی نسل آتی خواهد بود.

صاحب‌خبر -


زهرا فتوره‌چی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سطح خرد، زنان با ازدست‌دادن نقش اقتصادی خود در جامعه فاقد استقلال مالی شده و روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند و فقر زنان تأثیر مستقیم و به سزایی بر فقر تمامی اعضای خانواده خواهد داشت به‌ویژه در زنان سرپرست خانوار، فرزندانشان از حقوق اولیه خود یعنی تحصیل و تغذیه سالم محروم خواهند ماند و سلامت جسمی و روانی آنها در معرض خطر خواهد بود و این به معنای اتلاف و کاهش کیفیت سرمایه انسانی نسل فعلی و آتی است.


وی اضافه کرد: در خانوارهایی که زنان سرپرست خانواده نیستند، به دلیل افزایش وابستگی زنان به درآمد مردان خانوار، فشار مضاعفی بر آنها در وضعیت بحران‌زده اقتصاد ایران و شرایط تورمی جامعه تحمیل خواهد شد.


عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: در سطح کلان، کنارگذاشتن زنان از بازار کار رسمی، منجر به افزایش تقاضا برای شغل‌های کاذب، غیررسمی و غیرقانونی شده و منجر به افزایش سهم اقتصاد سایه‌ای و کاهش تولید ناخالص داخلی رسمی می‌شود.


به گفته فتوره‌چی؛ در صورت عدم به‌کارگیری سیاست‌های افزایش مشارکت زنان در اقتصاد و سیاست‌های تقویت مالی جنسیتی، شکاف‌های اقتصادی جنسیتی افزایش‌یافته و به‌تبع آن شکاف و شدت فقر جنسیتی نیز تشدید می‌شود که این موضوع به طور چرخه‌ای تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی نظیر افزایش دزدی، فساد، تضعیف بنیان خانواده، افزایش طلاق یا چندهمسری، افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و فرزندان تک والد، فقر و فحشا، خودکشی و سایر مشکلات روانی و اجتماعی خواهد داشت.
انتهای پیام

نظر شما