شناسهٔ خبر: 52113521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گاز نعمتی بزرگ؛ آن را بهینه مصرف کنیم

اردبیل - ایرنا - گرمای اندک بخاری برقی در افزایش حرارت فضای سرد اتاق کوچک تاثیر چندانی ندارد و اهل خانه که چند روزی است با قطعی گاز شهر مواجهند به ناچار در طول روز هم برای در امان ماندن از سرما لحاف به دور خود پیچیده‌اند.

صاحب‌خبر -

درب ، پنجره و شیشه‌های اتاق را لایه ضخیمی از یخ پوشانده و مادر چندین پتو در جلوی درب و پنجره برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل آویزان کرده است اما بازهم اهل منزل از شدت سرما بر خود می لرزند.
برای پختن غذایی ساده نیز چراغ خوراک پزی در منزل وجود ندارد و پدر در فکر تهیه یک دستگاه علاءالدین و یک گالن نفت است تا غذا بپزند و چای گرم تهیه کرده و با نوشیدن آن بدنشان اندکی گرم بشود.
اهل خانه نگرانند که با قطع برق به واسطه روی آوری مشترکان به این انرژی، استفاده از گرمای اندک بخاری برقی نیز که دور آن جمع شده اند برایشان ممکن نشود و خانواده از سرما هلاک شوند.
برودتی طاقت فرسا با دمای کمینه منفی ۲۳ بر پهنه گسترده‌ای از آذربایجان سیطره یافته و دماسنج‌های هواشناسی در گرمترین ساعات روز نیز دمای گرمتر از منفی پنج را نشان نمی دهند. 
مراکز خدماتی از نانوایی ها تا درمانگاه‌ها به علت قطعی گاز شهری تعطیل یا کارشان مختل شده است و خانواده ها در تهیه اقلام ضروری خود به ویژه نان با مشکل روبرو هستند.
صف ‌های درازی در مقابل نفت فروشی‌ها که مجموع تعدادشان از سه شعبه بیشتر نیست تشکیل شده و افراد با در دست داشتن گالن‌های ۲۰ لیتری که با زحمت فراوان موفق به تهیه آن شده اند در انتظار خرید یک گالن نفت هستند تا بلکه بتوانند با استفاده از آن در چراغهای خوراک پزی تا رفع این بحران چند روز دوام بیاورند.  
 .... این توصیفی از حال یک خانواده و وضعیت شهر در دهه سوم ماه دی سال ۱۳۸۳ در یکی از شهرهای سردسیر آذربایجان است مقطعی از زمستان که شهرستان‌های زیادی در شمالغرب ایران با کاهش فشار و یا قطعی کامل گاز لوله کشی شده شهری مواجه شده بودند.
تا قبل از سال ۱۳۶۷ هرچند لوله‌های انتقال گاز تا شهرستان مرزی آستارا در ۷۰ کیلومتری اردبیل رسیده بود اما کمتر فردی تصور می‌کرد که روزگاری گاز مصرفی حجم کثیری از جمعیت این استان که دست کم با منبع اصلی تولید و ذخایر گازی ایران یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد ازطریق لوله تامین شود.
اما آن سال نخستین بارقه های امید در دل ساکنان اردبیل با آغاز عملیات شبکه گذاری گاز شهری درخشید و یکسال بعد مشعل گاز در محله ای از شهر روشن و به تدریج سایر محلات زیر پوشش این نعمت رفت و آرزوی مردم تحقق یافت.
اینک سرمای خانه‌های اردبیل و آذربایجان در گرمای شعله های گاز طبیعی رنگ باخته و این نعمت عظیم همه مکان‌ها را که تا ۲۵ سال قبل در بخش اعظمی از روزهای سال تامین گرمای آنها دغدغه ساکنان منطقه بود در گرمایی مطبوع فرو برده است. 

گاز نعمتی بزرگ؛ آن را بهینه مصرف کنیم

قبل از آن زمان استفاده از گاز لوله کشی شده برای ساکنان سرزمین سرما و سبلان یک آرزوی دست نیافتنی بود و مردم اردبیل تابستان کوتاه منطقه را با دغدغه تامین سوخت مورد نیاز برای روزهای سرد سپری می‌کردند.
وجود گردنه‌های برف گیر که گذر از آنها در طول هشت ماه از سال به علت شرایط نامساعد جوی به آسانی ممکن نمی‌باشد هزینه و مشکلات فراوانی را در زمینه حمل فرآورده‌های سوختی به این استان متوجه مردم و مسوولان می‌کرد. هنوز صحنه‌هایی از واژگونی تانکرهای غول پیکر حامل فرآورده‌های نفتی در گردنه‌ها و جاده های مرتفع پرپیچ و خم منتهی به زمین های پست استان گیلان و دشت های آذربایجان شرقی را بسیاری از ساکنان اردبیل به یاد دارند.
برخورداری شهرها و تعداد فراوانی از روستاهای ایران از اواخر دهه ۷۰ به این سوی از گاز لوله کشی شده هرچند نعمت بزرگی محسوب می شود که رفاه و آسایش را برای مردم به خصوص ساکنان شهرستانهای سردسیر به ارمغان آورده است ولی باتوجه به حجم بالای تعداد مشترکان در صورت عدم صرفه جویی و بهینه استفاده نشدن از این سوخت می تواند با کاهش فشار و یا قطعی گاز مشکلات فراوانی را برای مردم سبب بشود.
باتوجه به اینکه بسیاری از متولدان دهه ۸۰ به این طرف از همان ابتدای زندگی از رفاه ناشی از رسیدن گاز طبیعی به منازل و استفاده آسان از آن بهره مند هستند و عادت چندانی به سختی های استفاده از دیگر سوخت های فسیلی ندارند هرگونه محرومیت از این نعمت می تواند مشکلات را دوچندان کند.
ازسوی دیگر تاکنون درصد اندکی از مراکز رفاهی و خدماتی عمومی به سامانه سوخت دوگانه مجهز شده‌اند که این موضوع نیز می تواند در صورت وقوع هرگونه مشکل در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاها مشکلات را افزون کند. 
یک  شهروند اردبیلی می گوید : زحماتی را که آن زمان برای تهیه یک گالن ۲۰ لیتری نفت و حمل آن در کوچه و پس کوچه های برف گرفته شهر تا منزل متحمل می شدیم به یاد داریم.
احمد فتحی افزود : گاز شهری نعمت بزرگی برای مردم استان اردبیل هست و باید قدر آن را بدانیم و از آن به شکل بهینه استفاده کنیم.

به گفته او استفاده بهینه از انرژی موضوعی است که پیشینیان ما در ساخت و ساز خانه ها به آن اهمیت می داده اند و در شهر سردسیر اردبیل در طراحی واحدهای مسکونی قدیم با استفاده از کاه گل ، پنجره های دوجداره ، سقف های ضخیم و دیوارهای پهن سعی در حفظ حرارت داشته اند.
یک پیر زن اردبیلی هم می گوید : هرچند باید انسان روزهای سخت گذشته را فراموش کند اما گاهی یادآوری آنها باعث می شود انسان قدر نعمت های زمان حاضر خود را بداند و شکر آنها را به جای آورد. 
خوش قدم امین ساجدی افزود : با کمال تاسف اغلب مردم به لحاظ فراوانی گاز مصرفی قدر این نعمت بزرگ را نمی دانند و به دلیل رعایت نکردن نکات بسیار کوچک ، روزانه حجم زیادی از انرژی به هدر می رود درحالیکه حتی اگر گاز مصرفی دچار کاهش فشار و یا قطعی هم نشود بازهم صرفه جویی و درست استفاده کردن از این سوخت وظیفه انسانی همه مشترکان است.
وی افزود : هنوز از یاد نبرده‌ایم که اغلب خانواده‌های اردبیلی برای تهیه سوخت کرسی ها و بخاری های هیزمی باید با تحمل سختی های فراوان از فصل تابستان تدارک می دیدند و نیز زمانی را که پس از به بازار آمدن بخاریهای نفتی بسیاری از خانواده ها با پایان هر زمستان سقف و دیوار اتاق محل سکونت خود را برای پاکسازی سیاهی ناشی از دوده هایی که به علت وزش باد از بخاری های منزل خارج می شد نقاشی یا سفیدکاری می کردند. 
علی  ابراهیمی یک کشاورز اردبیلی نیز گفت : درحالیکه یکباره گاز لوله کشی شده به شهرها و حتی تعداد زیادی روستا رسیده و خانواده ها و مراکز عمومی به استفاده از سامانه این سوخت روی آورده اند اما تدابیر چندانی برای روزهای کاهش فشار یا قطعی احتمالی گاز پیش بینی نشده است.
یک معلم اردبیلی نیز گفت : روزانه حجم زیادی از گرما که سکونت در سرپناه ها را در روز و شبهای سرد اردبیل برای خانواده ها امکان پذیر می کند به لحاظ کم توجهی به استفاده بهینه از انرژی در ساختمان ها به هدر می رود.

به باور او رعایت نشدن جوانب حفظ انرژی در طراحی نقشه ساختمان ها ، ساخت و نصب پنجره ها ، درب ها ، دیوارها و سقفهای منازل و باز گذاشتن درب و پنجره های منازل سبب خروج سریع این نوع انرژی از دسترس می شود.
یک بانوی خانه دار نیز گفت : روزگاری خانواده ها همه تلاش خود را به گرم کردن فقط یک اتاق در زمستان های سرد معطوف می کردند اما امروزه در فضاهای غیر ساکن هم بخاری گازی روشن کرده و بخش مهمی از حرارت را از طریق باز گذاشتن درب و پنجره ها به هدر می دهند.
وی ادامه داد : صرفه جویی به معنی این نیست که وسایل گاز سوز را خاموش و در فضای سرد زندگی کنیم بلکه به معنی انجام اقداماتی مانند خاموش کردن بخاری یا شوفاژ اتاقهایی که از آنها استفاده نمی شود ، کنترل درجه حرارت اتاق به نحوی که به دلیل گرمای بیش از اندازه مجبور به باز کردن پنجره ها نشویم و در نهایت استفاده از انرژی گاز به اندازه رفع نیازاست.
وی افزود : گاز طبیعی از جنوبی ترین نقطه کشور در بندر عسلویه به دست ما که در شمالی ترین نقطه ایران قرار داریم می رسد و استان اردبیل در انتهای خطوط شبکه گاز شهری قرار دارد و از سویی باتوجه به سردسیر بودن و افزایش مصرف در فصل زمستان امکان قطعی و یا کاهش فشار وجود دارد که با رعایت موارد درست مصرف کردن باید این امکان را از بین ببریم.
به گزارش خبرنگار ایرنا هجوم موج هوای سرد که از آغازین روزهای دهه سوم دی پهنه هایی از ایران را در برگرفته همچنان ادامه دارد. ساکنان اردبیل نیز که به واسطه سردسیری زبانزد است درحال سپری کردن روزهای بسیار سخت زمستان هستند. از جمعه گذشته بیش از ۶۰ سانتیمتر برف در اردبیل به زمین نشسته است و سرمای هوا به اوج خود رسیده است.

باتوجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارش شدید برف ، کولاک و تندباد تا اوایل بهمن و نیز تشدید و کشیده شدن سرمای هوا به پهنه های گسترده ای از ایران صرفه جویی در مصرف سوخت و به ویژه گاز شهری و برق بیش از پیش احساس می شود.

گاز نعمتی بزرگ؛ آن را بهینه مصرف کنیم

شرکت گاز استان اردبیل هم با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان این استان خواست با توجه به تداوم بارش برف و سرما در منطقه، با مدیریت بهینه مصرف و استفاده از گاز لوله کشی شده، شرایط را برای جلوگیری از قطع گاز فراهم کنند.

در این اطلاعیه از شهروندان استان اردبیل خواسته شده است که با توجه به ادامه بارش سنگین برف و برودت هوا شدید در اکثر شهرهای استان، جهت جلوگیری از افت فشار گاز و استفاده تمامی مشترکان از گاز طبیعی، دمای رفاه ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتیگراد ر ا در منازل خود رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل هم در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، خواستار پیوستن شهروندان به پویش یک درجه کمتر شرکت ملی گاز ایران در مصرف گاز لوله کشی شده گفت: در صورت استفاده استاندارد شهروندان، قطعی گاز در استان رخ نخواهد داد.

سردار اسماعیلی بیان کرد: هم‌اکنون بیش از نیم میلیون مشترک تحت پوشش شرکت گاز استان اردبیل قرار دارند و هر مشترک با کاهش یک درجه سانتیگراد دمای محیط می تواند تا ۶ درصد در کاهش میزان مصرف گاز نقش داشته باشد که این امر زمینه ساز تأمین مستمر گاز پایدار در اقصی نقاط استان خواهد شد.

وی تأمین انرژی در بخش خانگی را جزو اولویت‌های شرکت گاز استان اردبیل در گذر از زمستان امسال ذکر کرد و افزود: تلاش می شود که در حوزه صنایع استان نیز قطعی جریان گاز رخ ندهد ولی به همه واحدهای صنعتی توصیه می شود که به سامانه سوخت جایگزین نیز مجهز باشند تا در صورت افت فشار یا قطع جریان گاز، چرخه تولید در آنها دچار مشکل نشود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل اظهار کرد: مصرف روزانه گاز طبیعی در این استان به بیش از ۱۱ میلیون متر مکعب رسیده که رکودی بی سابقه محسوب می‌شود و این میزان مصرف، نسبت به سال‌های گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است.

وی با اشاره به چالش تأمین مستمر گاز طبیعی در زمستان جاری، از اجرای طرح مدیریت مصرف انرژی با رویکرد فرهنگ سازی، آموزش همگانی و برنامه ریزی و رعایت استانداردهای مصرف در هر بخش خبر داد.

اسماعیلی بیان کرد: امسال با بارش‌ برف، زمستانی سخت برای تامین سوخت آغاز شده و ضروری است که شهروندان با آموزش لازم و ارتقای سطح آگاهی در مقابله با هر گونه بحران احتمالی، شرکت گاز را در تامین سوخت یاری کنند.

وی اضافه کرد: بازدید تیم‌های عملیاتی از کلیه ایستگاه‌های گاز و انجام سرویس و تعمیرات مورد نیاز، برگزاری جلسات دوره ای جهت بررسی خطرات احتمالی و شناسایی بحران‌ها، برگزاری مانورهای آموزشی، فعالیت تیم‌های نشت‌یابی شبکه گازرسانی در سطح استان، تجهیز و راه‌اندازی کانکس‌های بحران و خودروهای امدادی و برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن فعالیت فرهنگی در راستای آموزش همگانی در رابطه با اصلاح الگوی مصرف از جمله اقدامات پیشگیرانه برای تامین گاز پایدار مشترکان در استان اردبیل است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل  با اشاره به آمادگی کامل نیروهای امدادی و عملیاتی این شرکت در خدمت رسانی به مردم در زمستان اظهار کرد: تیم‌های عملیاتی و امدادی شرکت گاز استان با آمادگی کامل در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده ارایه خدمات به مشترکان گاز طبیعی در سطح استان هستند.

به گزارش ایرنا، همه شهرهای استان اردبیل به شبکه گاز سراسری متصل هستند و ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری این استان به ۱۰۰ درصد رسیده است.

هم اکنون تعداد یکهزار و ۴۲۷ روستای استان اردبیل با پوشش جمعیتی ۹۶ درصد روستانشین، از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و با اتمام طرح گازرسانی به ۷۷ روستای دیگر، در آینده نزدیک میزان ضریب نفوذ گاز طبیعی در بخش روستایی به بیش از ۹۸ درصد رسیده و این استان در زمره استان‌های سبز قرار خواهد گرفت.

تعداد کل مشترکان گاز طبیعی از بدو تاسیس این شرکت تاکنون به ۵۲۱ هزار و ۳۹۹ مشترک رسیده است که از این تعداد، بیش از ۳۸۱ هزار مشترک شهری و بیش از ۱۳۹ هزار مشترک روستایی هستند.

علاوه بر مناطق مسکونی شهری و روستایی استان اردبیل، یک‌هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ و نیز نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سبلان نیز به شبکه گاز سراسری متصل هستند.

بیش از ۵۲۱ هزار مشترک از نعمت گاز شهری در استان اردبیل برخوردارند که از این تعداد ۱۳۹ هزار مشترک در روستاها و بقیه در شهرهای این استان قرار دارند. استان اردبیل دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت می باشد که بیش از ۵۰ درصد آن در شهرها و بقیه در روستاها سکونت دارند. 

نظر شما