شناسهٔ خبر: 52113401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

از کرملین به کرمان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دستاورد ۱۰ میلیارد دلاری‌» به بررسی دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به روسیه پرداخت و نوشت: برخی ناظران صرفاً دیدار و گفت‌وگوی سه ساعته آیت‌الله رئیسی و پوتین، رؤسای‌جمهور ایران و روسیه را برجسته کردند که البته در جای خود نیز تأثیر تعیین‌کننده در گسترش مراودات دو کشور دارد؛ اما نشست‌ها، دیدارها و گفت‌وگوهای متنوع و متکثر آیت‌الله رئیسی در مسکو با گروه‌های مختلف نخبگان، اعم از سیاسی، اقتصادی و نخبگان فرهنگی در کنار تعاملات اقتصادی و راهبردی وزرای همراه، نویدبخش شکل‌گیری مناسباتی فراتر از دولت‌های ایران و روسیه است.

رئیس‌جمهور در روز دوم برنامه سفر خود به روسیه با حضور در مجلس دوماً در جمع نمایندگان پارلمان این کشور به سخنرانی پرداخت.

آیت‌الله رئیسی با تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نوی میلادی به ملت و دولت روسیه، از جایگاه و احترام ویژه حضرت عیسی (ع) و مادر پاک وی، مریم مقدس نزد ملت ایران گفت و اظهار کرد: ملت ایران براساس آموزه‌های قرآن، اعتقاد دارد که مهم‌ترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی، تکامل معنوی بشریت از طریق عبادت پروردگار جهانیان است که خود موجب ترویج صلح و صمیمیت و ظهور جامعه‌ای الهی و در نتیجه انسانی می‌شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همان‏‌گونه‌که در دیدار صمیمی و گفت‌وگوهای سازنده‏ با «والودین» (رئیس دومای روسیه) هنگام شرکت هیئت سیاسی روسیه در مراسم تحلیف این‌جانب، اشاره کردم، جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به‌دنبال تعامل حداکثری با همه کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای همسایه و هم‌پیمان خود است، هدف و مبنای این همکاری و تعامل را منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ جهانی متمدن» برشمرد و افزود: این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌های متعالی و توجه به اصول عدالت، اخلاق و معنویت قابل تحقق است.

از کرملین به کرمان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از کرملین به کرمان» به بررسی سفر رئیس‌جمهور از مسکو به سمت استان کرمان پرداخت و نوشت: «مستقیم از کرملین به کرمان»، تنها یک سفر نیست و تنها یک تجانس حروفی نیست و حتی فقط یک مانور مردم‌داری هم نیست؛ یک مکتب است که به شما می‌گوید متعلق به همان مردمی هستی که در همه سختی‌ها و مصائب برآمده از بلاهای طبیعی و تصمیم‌های مدیریتی، پای نظام ایستاده‌اند و تو حتی اگر سفری به کرملین داری برای توسعه میدان منافع ملی همین کرمانی‌هاست. این مکتب در تضاد با مکتب دیگری است که وقتی چهار قدم در کنار رود «رون» با مردی که «امضایش تصمین بود» راه می‌رفتی، مردم پایین‌دست و بالادست رودهای ایرانی را فراموش می‌کردی و به خاطر نمی‌آوردی که «مردم بالادست، چه صفایی دارند، بی‌گمان پای چپرهاشان جاپای خداست. مردمش می‌دانند که شقایق چه گلی است.» آری! بی‌گمان مردمان سر رود، آب را می‌فهمند؛ گل نکردندش، ما نیز آب را گل نکنیم.

پرواز مسکو به تهران که در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان مسافر این هواپیماست که از سفر دو روزه مهم خود از روسیه بازمی‌گردد. او به محض ورود به مهرآباد، تماسی تلفنی با استاندار کرمان برقرار می‌کند تا آخرین وضعیت سیل‌زدگان کرمانی را پیگیری کند. در این تماس تلفنی، رئیس‌جمهور ضمن آنکه میزان خسارات سیل، جزئیات رسیدگی به آسیب‌دیدگان و اسکان موقت آن‌ها را از استاندار کرمان پیگیری کرده، دستورات لازم برای تسریع در خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را نیز به استاندار ابلاغ می‌کند.
با وجود این تماس تلفنی و با آنکه بخش‌های دیگر دولت در خدمت رسیدگی به اوضاع سیل‌زدگان هستند و سخنگوی دولت هم به نمایندگی از رئیس‌جمهور، پیگیری تلفنی را انجام داده است، باز رئیسی این سطح از پیگیری را کافی نمی‌داند و ساعاتی پس از مراجعت از مسکو، خود راهی کرمان می‌شود.

ظهر جمعه، دوم بهمن‌ماه، هواپیمای رئیس‌جمهور در جیرفت به زمین می‌نشیند. او شخصاً برای بازدید آمده است، زیرا از اثرات اجتماعی و البته عمرانی این بازدید حضوری آگاه است. هم مسئولان متوجه جدیت دولت مرکزی در رسیدگی به اوضاع هستند و این امر مانع اهمال‌کاری احتمالی می‌شود و هم مردمی که در بلا هستند، متوجه توجه دولت به خود می‌شوند و این شبهه دردناک که مقامات پایتخت‌نشین اعتنایی به ما ندارند، به وجود نمی‌آید. گاهی اعتنا را باید به شکلی عملی و نه فقط روی کاغذ و آمار نشان داد تا از ناامیدی و دلسردی مردم جلوگیری شود.

از کرملین به کرمان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور ایران، روسیه و چین» نوشت: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان‌های شناور نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «با هم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، دیروز جمعه یکم بهمن در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با اعلام این خبر، اظهار کرد: برابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انواع تمرینات تاکتیکی ازجمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده و تیراندازی علیه اهداف مشخص دریایی در شب و روز از جمله تمرینات تاکتیکی و عملیاتی پیش‌بینی شده جهت اجرا توسط یگان‌های سه کشور ایران، چین و روسیه در این رزمایش است.

از کرملین به کرمان

نظر شما