شناسهٔ خبر: 52113090 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس صندوق رفاه دانشجویان:

۸۱ بلوک خوابگاهی به خوابگاه های دانشجویی افزوده شد

تهران- ایرنا- هرچند به سبب شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها دانشجویان نمی‌توانند از خوابگاه‌ها استفاده کنند، صندوق رفاه دانشجویان به منظور بهره‌مندی بهتر دانشجویان در بازگشایی دانشگاه‌ها فعالیت‌ در زمینه توسعه خوابگاه‌ها را ادامه داد بطوری که در ۲ سال گذشته ۸۱ بلوک به فضاهای خوابگاهی کشور افزوده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با افزایش این بلوک‌های خوابگاهی گام های بلندی برای افزایش ظرفیت دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی نیز برداشته شد تا با حضوری شدن دانشگاه ها، مشکلات دانشجویان نیازمند به فضای خوابگاهی به حداقل برسد. البته اگر طرح دولت برای تصویب ۱۲ هزار میلیارد تومان جهت ودیعه مسکن دانشجویان و طلاب متاهل در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز تصویب شود، این اقدامات می‌تواند کمک شایانی به دانشجویان متاهل در بحث اجاره واحد مسکونی بجای خوابگاه نیز داشته باشد.

کرونا که از اسفند ۱۳۹۸ شیوع پیدا کرد، همه معادلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی را بهم زد و حتی مشکلات خوابگاه های دانشجویی را افزایش داد، در این میان خوابگاه های دانشجویی نیز بخاطر تعطیلی دانشگاه ها نتوانستند مبلغی بابت اجاره از دانشجویان دریافت کنند تا هزینه مورد نیاز  برای این منظور تامین شود.

هر ساله که تعدادی از دانشجویان از خوابگاه های موجود سطح کشور استفاده می کنند باید مبلغی را به عنوان اجاره به خوابگاه ها پرداخت کنند تا این مبالغ به عنوان هزینه نگهداری خوابگاه ها هزینه شود، اما در این ۲ سال شیوع کرونا تعداد بسیار اندکی از دانشجویان از فضاهای خوابگاهی استفاده کردند که همین امر باعث شد هزینه نگهداری خوابگاه ها تامین نشود.

به همین منظور برای بررسی بیشتر وضعیت و مشکلات خوابگاه های دانشجویی و اقدامات انجام شده در این زمینه، موضوع را از مسعود گنجی رییس صندوق رفاه دانشجویان جویا شدیم وی توضیح داد: در ۲ سال گذشته و با وجود شیوع ویروس کرونا ۸۱ بلوک خوابگاهی در ۶۱ دانشگاه کشور احداث شد تا بخشی از مشکلات دانشجویان برای استفاده از فضای خوابگاهی حل شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: حدود ۲۰۲ هزار دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه ها داریم که بخاطر کرونا در ۲ سال اخیر تعداد آنها بسیار کمتر شده است اگرچه در این ۲ سال کرونا با توجه به تعداد خوابگاه هایی که ساخته شده، ۱۵ هزار نفر به ظرفیت خوابگاه های دانشجویی کشور اضافه شده است.

وی تعداد خوابگاه های دانشجویی در سراسر کشور را هزار و ۶۱ بلوک عنوان کرد و گفت: تاکنون ۹۸۰ بلوک خوابگاهی برای دانشجویان وجود داشت که با اضافه شدن ۸۱ بلوک دیگر، زیرساخت های خوابگاهی در کشور با رشد خوبی روبه رو شد.

گنجی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان در ساخت خوابگاه نقشی ندارد، ‌اظهار داشت: نقش اصلی این صندوق این است که دنبال نگهداری خوابگاه ها با کمک و همکاری خوب دانشگاه ها و خیران در سطح کشور است که خوشبختانه در این زمینه همکاری بسیار ارزشمندی وجود دارد.

نیاز خوابگاه های کشور به ۱۲ میلیارد تومان برای نگهداری

وی در ادامه درباره هزینه های نگهداری خوابگاه ها در سطح کشور نیز اینگونه توضیح داد و تصریح کرد: در مجموع برای نگهداری و هزینه‌های موردنیاز خوابگاه های کشور سالانه بالای ۱۲ میلیارد تومان نیاز است.

رییس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: در واقع این مبلغ به عنوان یکی از راه های درآمدی صندوق رفاه دانشجویان از محل اجاره بهای پرداختی از سوی دانشجویان ساکن در خوابگاه ها به صندوق است اما در این ۲ سال چون تعداد دانشجویان در خوابگاه ها بسیار کمتر شده است، می توان گفت که از این محل نتوانستیم درآمدی را کسب تا برای ارتقای خوابگاه ها از آن استفاده کنیم.

وی با ابراز امیدواری از این موضوع که از محل بودجه دولت و درآمد اختصاصی این صندوق بتوان برای نگهداری هزینه های خوابگاه ها استفاده کرد، تصریح کرد: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا امیدواریم بتوانیم از ظرفیت خوابگاه های جدید هم در کنار خوابگاه های قبلی استفاده کنیم تا مشکل اغلب دانشجویان نیازمند خوابگاه در دانشگاه ها نیز حل شود.

گنجی با اشاره به اینکه در این مدت همچنین بودجه رفاه دانشجویان به شدت پایین آمده است، اظهار داشت: باید در آینده فکری به حال این موضوع شود تا برای نگهداری خوابگاه ها با مشکل مواجه نشویم.

نظر شما