شناسهٔ خبر: 52113083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

از شکستگی خط انتقال میعانات گازی تا وقوع سیل در مناطق شرقی

بندرعباس- ایرنا- بهره برداری از چند طرح فولاد کاوه جنوب کیش، ابلاغ بیش از هشت هزار میلیارد ریال اعتبار جبران خسارت سیل، بارش شدید باران و وقوع سیل ، معرفی فرماندار رودان و شکستگی خط انتقال میعانات گازی از جمله مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

هرمزگان در هفته گذشته (۲۵ دی تا اول بهمن ماه) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این اخبار و رخدادها مرور می شود.

سیاسی

هفته گذشته طی مراسمی با حضور علی رئوفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، «عبدالرضا سالاری» به عنوان سرپرست جدید فرمانداری رودان معرفی و از زحمات مصطفی غلامپور فرماندار سابق این شهرستان، با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

اقتصادی

استاندار هرمزگان گفت: هشت هزار و ۳۹۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل در شهرستان‌های استان با امضای «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور، ابلاغ شد.

مهدی دوستی روز یکشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: هفت هزار و ۱۲۳ میلیارد ریال اعتبار هیات وزیران به صورت هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای جبران خسارات وارده به بخش‌های مسکونی و تاسیسات زیربنایی ناشی از وقوع سیل دیماه سالجاری در شهرستان‌های هرمزگان موافقت کرد.

وی هفته گذشته در بخش گفت وگوی ویژه خبری مرکز خلیج فارس در خصوص مصوبه های سفر رییس جمهور به هرمزگان نیز گفت: ۳۶۰ هزار میلیارد ریال در قالب بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سفر رییس جمهور به هرمزگان مصوب شد.

سه طرح زیرساختی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال روز پنجشنبه گذشته با حضور رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کشور، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کشور در مراسم بهره‌برداری از این طرح ها گفت: این طرح‌ها شامل مرحله سوم طرح تامین و توزیع آب صنعتی، مرحله دوم واحد جداسازی هوا و بهره‌برداری از تاسیسات جانبی و صنعتی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش است.

پرویز فتاح افزود: با بهره‌برداری از مرحله سوم طرح تأمین و توزیع، ظرفیت تولید آب صنعتی این شرکت به ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش می‌یابد.

معاون بندری و امور اقتصادی اداره کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان گفت: بیستمین کشتی روغن نباتی با ظرفیت ۶۲ هزار تن در یکی از پایانه های اختصاصی بندر شهید رجایی پهلو گرفت.

منصور خرمشکوه روز سه‌شنبه گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد: این کشتی با ۲۲۵متر طول به عنوان بزرگترین کشتی حامل روغن نباتی است که از ابتدای سال تاکنون در بندر شهید رجایی پهلودهی شده است.

مدیرکل گمرکات غرب هرمزگان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون افزون بر ۲ میلیون و ۴۹ هزار تن کالا به ارزش۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار از گمرک بندرلنگه به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

ناصر نوروزی روز شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: این کالاها بیشتر شامل میوه و تره بار ، خشکبار ، ظروف و مصنوعات پلاستیکی و فلزی و نمک صنعتی  و مصالح ساختمانی و قیر و محصولات نفتی و پتروشیمی و انواع مصالح ساختمانی بوده است.

اجتماعی

هفته گذشته با فعالیت یک سامانه بارشی قوی، بیشتر مناطق هرمزگان به ویژه مناطق شرقی استان شاهد بارش شدید باران و وقوع سیلاب بودند که در منطقه میناب سیلاب موجب مسدود شدن راه ۳۰ روستا شد و در برخی مناطق دیگر برق و آب نیز قطع گردید و ۱۱ دانش آموز در سیلاب گرفتار شدند که با تلاش نیروهای جمعیت هلال احمر نجات پیدا کردند و ساکنان سه روستای پایین دست سد استقلال میناب تخلیه شدند.

در شهرستان سیریک نیز ۸۵ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد و سه محور اصلی نیز در مناطق غربی، شرقی و مرکز مسدود شد.

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: ۲۰۰ گروه جهادی فعال از ابتدای وقوع سیل تاکنون کار خدمات رسانی به سیل زدگان استان را برعهده دارند و همواره در کنار مردم هستند.

سردار اباذر سالاری هفته گذشته اعلام کرد: از ابتدای سیل بسیج سازندگی سپاه هرمزگان اقدام به توزیع ۱۰ هزار قرص نان و کنسرو  و نیز اسکان موقت در ۹ مکان با مشارکت فرمانداری ها و سایر دستگاه های امدادی نموده است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: احداث سیل بندهای حفاظتی مستحکم در مناطق در معرض سیل استان یک ضرورت است و تا حدی زیادی جلوی مشکلات احتمالی را می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده عصر پنجشنبه گذشته پس بازدید از مناطق سیل زده میناب افزود: سیل بند کنونی در مناطق سیلزده شرق هرمزگان هرچند مشکل مردم را در حال حاضر حل کرده است اما ممکن است در آینده آسیب ببینند لذا دولت پای کار بیاید و سیل بندهای مستحکم را ایجاد کند یا تقویت شود تا در سخت‌ترین شرایط بارندگی، مشکلی ایجاد نکند.

آموزش عالی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از ایجاد دفتر دانشگاه هرمزگان در این منطقه عظیم اقتصادی خبر داد و گفت: پشتیبانی در تامین منابع انسانی متخصص، ارائه‌ی خدمات آموزشی و انجام مشاوره‌های تخصصی از اهداف ایجاد این دفتر است.

حسن خلج طهرانی یکشنبه شب گذشته در دیدار با محمد صادقی سرپرست جدید دانشگاه هرمزگان با تبریک به وی افزود: با دایر شدن این دفتر به‌صورت روزانه یکی از اساتید دانشگاه هرمزگان در منطقه ویژه حضور خواهد یافت و متناسب با دغدغه‌های صنعت در راستای جذب سرمایه‌گذار و رفع موانع تولید به‌عنوان مشاور فعالیت خواهد کرد.

محیط زیست

هفته گذشته خط انتقال میعانات گازی شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس دچار شکستگی شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ضمن تایید شکستگی خط انتقال میعانات گازی این شرکت اظهار داشت: خروج میعانات گازی از محلی شکستگی متوقف شده و به زودی عملیات ترمیم آغاز می شود.

محمدعلی دادور روز چهارشنبه گذشته در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: شکستگی لوله به دلیل حجم غیرقابل انتظار سیلاب ناشی از بارندگی بود که ساعت پنج صبح چهارشنبه ۲۹دی منجر به بروز حادثه در مسیر رودخانه کل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: خسارت ناشی از آلودگی ایجاد شده در دریا (پس از انتشار میعانات گازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس) برآورد و محاسبه شده و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

حبیب مسیحی تازیانی اعلام کرد:کارشناسان این اداره کل در اولین فرصت در محل حاضر شدند  و برای بررسی و پایش آلودگی های نفتی ایجاد شده اقدام کردند.

قضایی، نظامی، انتظامی، دفاعی

رییس کل دادگستری هرمزگان از دستگیری یک نفر از کارمندان بنیاد مسکن این استان در شهرستان رودان به اتهام اختلاس خبر داد.

مجتبی قهرمانی هفته گذشته اعلام کرد: با توجه به گزارش سربازان گمنام امام زمان (عج) ، فرد دستگیر شده متهم به اختلاس مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از وجوه دولتی و اموال بیت المال می باشد.

هفته گذشته با تلاش و هوشیاری ماموران پلیس آگاهی استان هرمزگان یک کلاهبردار با بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال کلاهبرداری از مردم دستگیر شد.

بهداشت و درمان

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال جهت گروه هدف بیش از۷۶ هزار کودک زیر پنج سال مناطق پر خطر استان اجرا می شود.

عبدالسلام رستگار عصر دوشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: نوبت اول اجرای این طرح در هرمزگان از ۲ تا پنج بهمن ماه آغاز می شود و نوبت دوم طرح  نیز از ۳۰ بهمن ماه تا سوم اسفند ماه اجرا خواهد شد.

مرحله دوم بیمارستان شهید محمدی ها در شهرستان بندرلنگه در غرب استان هرمزگان با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مسوولان استانی و شهرستانی پنجشنبه شب گذشته به بهره‌برداری رسید.

مرحله دوم این بیمارستان، شامل ۸ تخت آی سی یو، ۱۰ تخت ویژه زایمان، آسایشگاه با ۱۱۰ متر مربع زیربنا، کلینیک ویژه افراد مبتلا به دیابت و سردخانه مخصوص است که بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز آن هزینه شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چهارشنبه گذشته با هشدار نسبت به احتمال اوج گیری سویه اومیکرون در استان، گفت: بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا در هرمزگان از این سویه جدید است.

فرهنگی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: در راستای اجرای پویش اهدای کتاب و غنی سازی منابع کتابخانه‌های عمومی این استان، ۲ هزارو ۲۰۰ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی توزیع شده است.

امینه دریانورد چهارشنبه گذشته به رسانه ها اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، این کتاب ها از محل کتب اهدایی و خریداری شده متناسب با گروه‌های سنی مختلف و موضوعات متنوع به منظور رفع نواقص و غنی‌سازی بخش‌های مختلف کتابخانه‌ها تهیه و در کل استان توزیع شده است.

مراسم تشییع شهید گمنام دفاع مقدس روز پنجشنبه گذشته با حضور مدیرکل زندان‌های هرمزگان و جمع زیادی از کارکنان و مددجویان در اردوگاه رودان، زندان مرکزی و کانون اصلاح و تربیت بندرعباس برگزار شد.

ورزشی

تیم فوتبال شهرداری بندرعباس عصر دوشنبه گذشته در بازی معوقه در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس میزبان تیم شهید اورکی اسلامشهر بود و در پایان با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید.

چهارشنبه گذشته در چهارچوب هفته دوم مرحله پلی آف لیگ برتر بسکتبال باشگاه های کشور ، تیم صنایع هرمزگان مقابل فولاد سپاهان اصفهان ۸۰ بر ۷۷ به نخستین پیروزی خود در مرحله دوم این رقابت ها دست یافت.

نظر شما