شناسهٔ خبر: 52112559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در یک مقاله بررسی شد؛

پارادایم شهرهای پایدار، هوشمند و دانش‌بنیان

مفاهیم شهر پایدار و هوشمند و شهر دانش محور، دارای مولفه‌های مشترکی است که می‌تواند یک چارچوب مفهومی کلی را تشکیل دهد لذا این موضوع مهم باید مورد توجه برنامه‌ریزی شهری قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله، شهرسازی معاصر تحت تأثیر رویکردهای نوین در خصوص توسعه پایدار، توسعه دانش‌بنیان و شهرهای هوشمند است؛ راهبران اجرا به ترکیبی از سه محور مشتمل بر حکمروایی، نوآوری و پایداری اطلاق می‌شود. رویکرد یکپارچگی مبتنی بر توسعه شهری دانش‌بنیان است.

این رویکرد روشن می‌کند چگونه مدیریت دانش باید خود را از نظر دستورالعمل‌ها، اولویت‌ها، کلان فرایندها و چالش‌های شهری معنویت‌محور، ساماندهی کنند تا بتواند پویایی‌های توسعه شهر دانش‌بنیان را تقویت کند؛ نظارت و پایش به ساختارهای دانش گفته می‌شود که به عنوان ساز و کار تنظیم و کنترل فعالیت و کارکردهای حیاتی سیستم‌های شهری عمل می‌کند و همین طور شامل یک چارچوب نظارتی شده که ارزش را در یک روش جامع و کل‌نگر اندازه می‌گیرد.

تعریف کردن پایداری شهری یک مقوله پیچیده است و پایداری هر شهر از زمینه فرهنگی، تاریخی، اهداف و شرایط زیست محیطی و جغرافیایی محل تأثیر می‌پذیرد؛ افزون بر این، شرکت‌کنندگان بخش‌های مختلف تعاریف متفاوتی درباره پایداری در سطح شهر ترجیح داده‌اند.

مفاهیم شهرهای دانش‌بنیان

توسعه شهری دانش‌بنیان به وسیله رشد اقتصادی دانش تحریک شده و به ایجاد درآمد از راه آفرینش، تولید، توزیع و مصرف دانش و محصولات دانش بنیان اشاره دارد. خروجی دانش اقتصاد الزاماً مواد خام و تولید کالاها نیست، بلکه محصول آن نیروی تحصیل‌کرده و ماهری است که کالاهای انتزاعی آن نظیر اطلاعات، نرم‌افزار و مدیریت انتقال مهارت‌ها و دانش از راه اینترنت و سایر ابزارهای آنلاین است.

امروزه عوامل سنتی تولید یعنی زمین، نیروی کار و سرمایه، با اطلاعات و دانش در اقتصاد دانش جدید تکمیل می‌شود و شهر دانش نیز برای تشویق شکوفایی و پرورش دانش طراحی شده است؛ شهر دانش صرفاً یک شهر نیست در واقع یک فضای روبه‌رو رشد تبادل است که هر چیز و هر کس می‌تواند خود را به آرمان‌ها و پروژه‌های جمعی و فردی در یک محیط پویا، هماهنگ و خلاق اختصاص دهد.

پارادایم شهر دانش‌بنیان متعهد به حمایت از فرآیند تبدیل شهرها به شهرهای مبتنی بر دانش و جوامع آن‌ها به جوامع دانش‌محور است؛ هدف این پارادایم افزایش مزیت رقابتی منطقه، سرمایه‌گذاری در جذب منابع انسانی با مهارت بالا، حمایت مردم منطقه در دستیابی به استانداردهای بالای زندگی و رفاه است. پارادایم شهر دانش بنیان مبتنی بر اقتصاددانش است که نقش مهمی در بهبود رقابت پذیری شهرها و مناطق شهری ایفا می‌کند.

مفاهیم شهر پایدار و هوشمند و شهر دانش محور دارای مؤلفه‌های مشترکی هستند که می‌توانند یک چارچوب مفهومی کلی را تشکیل دهند. در نتیجه چارچوب مفهومی شهر پایدار هوشمند و دانش محور دارای سه مؤلفه کلیدی مشتمل بر راهبران اجرا، رویکرد یکپارچه مدیریت دانش و پایش و ارزیابی است.

رویکرد یکپارچه مدیریت دانش

توسعه شهری دانش‌بنیان قلب پروژه شهری است که نقش اصلی دستگاه اجرایی مدیریت دانش پایدار شهر را ایفا می‌کند؛ توسعه شهری دانش‌بنیان تمام فرایندها و عملکردهای مربوط به دانش را سازماندهی و تنظیم می‌کند.

ساز و کار آن مبتنی بر وجود دانش به عنوان عنصر اصلی بوده و با ایجاد شبکه‌هایی که خود را در شبکه‌های دانش در هم می‌آمیزد، متصل شده و گسترش می‌یابد و در یک وب جامع دانش جامع را در بر می‌گیرد.

حوزه‌های توسعه دانش بنیان روشن می‌کند چگونه مدیریت دانش باید خود را از نظر دستورالعمل‌ها، اولویت‌ها، کلان فرآیندها، چالش‌های شهری مأموریت محور، ساماندهی کند تا بتواند پویایی‌های توسعه شهر دانش‌بنیان را تحقق کند، این یک رویکرد یکپارچه است زیرا دارای یک روش تفکر سیستمی برای پرداختن به راه حل‌های مؤثر برای موضوعات پیچیده شهری است که به هم پیوسته و تأثیرات زیادی را ایجاد می‌کند.

پایش و ارزیابی

نظارت و پایش به ساختارهای دانش گفته می‌شود که به عنوان ساز و کار تنظیم و کنترل فعالیت‌ها و کارکردهای حیاتی سیستم‌های شهری عمل می‌کند و همینطور شامل یک چارچوب نظارتی می‌شود که ارزش سیستم را در یک روش جامع و کل‌نگر اندازه می‌گیرد.

سیستم‌های سرمایه یک چارچوب متداول برای مدیریت دانش، جهت ساخت رویکرد سیستماتیک توسعه دانش‌بنیان است؛ سیستم‌های سرمایه به عنوان ابزارهای ارزیابی و پایش به این معنی است که چارچوب ارزیابی به منظور به دست آوردن شغل‌های مختلف ظهور خواهد کرد که دانش ارزش‌گذاری شده سپس به دارایی‌های ملموس یا نامشهود تبدیل می‌شود.

نتیجه‌گیری

چارچوب مفهومی شهر پایدار، هوشمند و دانش‌محور مشتمل بر سه مؤلفه کلیدی راهبران اجرا، رویکرد یکپارچه مدیریت دانش و پایش و ارزیابی بوده و راهبران اجرا متشکل از ترکیب حکمروایی، نوآوری و پایداری است.

رویکردی یکپارچه بر اساس توسعه شهری دانش‌بنیان بنا نهاده شده است که بر اساس این رویکرد یکپارچه، مدیریت دانش باید خود را از نظرت دستورالعمل‌ها، اولویت‌ها، کلان فرآیندها، چالش‌های شهری مأموریت محور سازماندهی کنند تا بتواند پویایی‌های توسعه شهر دانش بنیان را تحقق بخشد.

نظارت و پایش به ساختارهای دانش اطلاق می‌شود که به عنوان ساز و کار تنظیم کنترل فعالیت‌ها و کارکردهای حیاتی سیستم‌های شهری عمل می‌کند و این شامل یک چارچوب نظارتی شده که ارزش سیستم را در یک روش جامع و کل‌نگر اندازه می‌گیرد.

نظر شما