شناسهٔ خبر: 52112306 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اقتصاد کلان

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می‌توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

15 هزار یورو مبلغ خرید خدمت مشمولان خارج از کشور

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می‌توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند. محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی در سال آینده گفت: طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌توانند خدمت سربازی شان را خریداری کنند. وی افزود: این شامل مشمولانی می‌شود که حداقل ۵ سال از غیبت آنها گذشته باشد. آنها می‌توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام کنند. هدف از این مصوبه این است که این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند.

بررسی اعتبار پنج میلیارد دلاری روسیه به ایران

در دیدار احسان خاندوزی با وزیر اقتصاد روسیه طرفین ضمن بررسی وضعیت پروژه‌های مشترک از جمله نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه، بر توسعه مناسبات اقتصادی در آینده تأکید کردند. در این ملاقات که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی روسیه برگزار شد، توافقات پیشین دو وزارتخانه درخصوص نحوه استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش یاد شده، خاندوزی در این دیدار بر لزوم سرعت بخشیدن بر اجرای پروژه نیروگاه سیریک و خط آهن اینچه برون - گرمسار و همچنین ۳ پروژه‌ای که پیش از این، مکاتبات آن از طرف وزیر اقتصاد ایران انجام شده بود، تأکید کرد. مدرن سازی نیروگاه رامین اهواز، افزایش ظرفیت نیروگاه سد گتوند و همچنین تأمین بخشی از هزینه فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر از دیگر محورهایی بود که مورد تأکید و بررسی دو طرف قرار گرفت. همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته بین مدیران عامل راه آهن دو کشور، وزیر اقتصاد ایران بر پیشنهاد اضافه شدن پروژه خط آهن رشت _ آستارا که می‌تواند نقش راهبردی ویژه‌ای در تکمیل کریدور جنوب به شمال داشته باشد و همچنین خرید ۲۰۰ لکوموتیو تأکید کرد. وزیر اقتصاد روسیه هم در این دیدار ضمن استقبال از توسعه روابط اقتصادی طرفین و همچنین پیشنهادهای وزیر اقتصاد کشورمان بر تسریع فرآیند مذاکرات فنی حول هر یک از قراردادها تاکید کرد.

مهلت ثبت کارتخوان‌ها  تمدید شد

مهلت ثبت نام دارندگان دستگاه‌های کارتخوان برای تشکیل پرونده مالیاتی تا پایان بهمن ماه تمدید شد. در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و اقدامات صورت گرفته، کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی 

my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند که پیش از این، آخرین مهلت دارندگان کارتخوان برای انجام اقدام لازم در این زمینه، تا پایان امروز بود.اما با اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی این مهلت تا یک ماه تمدید شد. در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی آمده است: با عنایت به درخواست مکرر صاحبان کسب‌وکار برای تمدید مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی با پرونده مالیاتی و بروز برخی اشکالات ایجاد شده در روزهای پایانی برای ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیکی به اطلاع می‌رساند، مهلت ایجاد اتصال بین دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی پرداخت با پرونده مالیاتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تمدید می‌شود.

جزییات همسان سازی  حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهادهای خوبی را در بحث تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ارایه کرده‌اند. رحیم زارع با اشاره به دغدغه و گلایه مندی بازنشستگان نسبت به عدم اجرای همسان سازی حقوق‌ها افزود: مجلس در برنامه پنج ساله ششم توسعه و قانون بودجه سال ۱۴۰۰ منابعی را برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قرار داد که این موضوع برای بازنشستگان کشوری و لشکری تقریبا انجام شد، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی نشده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه تصریح کرد: اکنون نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی مصوب کردند تا دولت از طریق واگذاری سهام و پرداخت بدهی خود، دست سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کند.  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: حقوق بازنشستگان سنوات قبل نسبت به بازنشستگان هم رتبه خود در سال‌های اخیر بسیار کمتر است و آنها در شرایط کنونی کشور و با افزایش تورم و حقوق پایینی که حتی از دریافت کارانه، اضافه کار و ... محروم هستند، دچار مشکلات جدی معیشتی شده‌اند. زارع با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منابعی برای بازنشستگان کشوری و لشکری قرار داده است، اظهار کرد: نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهادهای خوبی را در بحث تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق و همسان سازی حقوق بازنشستگان ارایه کرده‌اند.

 

نظر شما