شناسهٔ خبر: 52108055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه در رسانه‌های جمهوری آذربایجان

باکو- ایرنا- سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به روسیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جمهوری آذربایجان داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رسانه‌های جمهوری آذربایجان با انتشار گزارش‌هایی در آستانه این سفر و پس از تحقق آن به طرح و بررسی  مطالب و اظهار نظرهای مربوط به اهمیت این سفر برای روابط تهران و مسکو و به طور کلی منطقه پرداختند.

خبرگزاری رسمی " آذرتاج " به نقل از رئیس جمهور ایران در گزارشی با عنوان "توسعه روابط با روسیه برای کشورهای ما از اهمیت خاص برخوردار است" نوشت: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حین سفر به مسکو اعلام کرد که مسائل گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، انرژی و تجاری را با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در این سفر بررسی خواهد کرد.

بنا به این گزارش، رئیس جمهور ایران همچنین گفت که همکاری‌های فیمابین ایران و روسیه به بالاترین سطح خود خواهد رسید، توسعه روابط مسکو و تهران موجب برداشتن گام‌های مشترک در منطقه و در سطح بین المللی خواهد شد. این گزارش خاطرنشان کرد، رئیس جمهور ایران را در این سفر وزیران خارجه، نفت و اقتصاد همراهی می‌کنند.

تلویزیون اینترنتی "اینترآذ" نیز گزارش داد، در دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال - جنوب بررسی شده است.

این منبع خبری به نقل از کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه افزود: دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در کاخ کرملین بیش از ۳ ساعت ادامه داشت و  تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب که بخشی از آن از خاک جمهوری آذربایجان می گذرد از جمله موضوعات مذاکره این دیدار بوده است. سران دو کشور موضع یکسان درباره اجرای این طرح حمل و نقل داشته و تصمیم گرفته شد این طرح هرچه سریع تر تکمیل شود.

بنا به این گزارش، روسای جمهوری ایران و روسیه همچنین برخی مسائل منطقه‌ای و بین المللی را بررسی کرده و موضع مشترکی درباره جریان قزاقستان، آسیای مرکزی و دیگر مناطق به نمایش گذاشتند.

اینترآذ همچنین خاطرنشان کرد، این نخستین سفر رسمی رئیس جمهوری ایران به روسیه بوده و این سفر در شرایط ادامه مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی و تقابل سیاسی جدی روسیه و غرب در رابطه با اوکراین برای هر دو کشور از اهمیت خاص برخوردار است.

پرتال خبری "ینی صباح" هم در گزارشی به نقل از رئیس جمهور ایران درباره اهداف سفر به روسیه نوشت: این سفر به دعوت آقای پوتین است و بر توسعه دیپلماسی منطقه ای متمرکز خواهد بود. البته ما با همه همسایگان خود در زمینه‌های مختلف روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری داریم اما در روابط ما با روسیه نقطه عطف جدیدی ایجاد می شود.

بر طبق این گزارش، رئیس جمهور ایران افزود: ایران و روسیه کشورهای مستقل، قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه هستند. این امر از طریق گفت وگو بین دو کشور تأثیر زیادی بر معماری امنیت منطقه دارد. روسیه نقش کلیدی در سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد. منافع مشترکی با این کشور داریم. در این سفر روابط دوجانبه، سیاسی و اقتصادی و همکاری در حوزه انرژی و فضا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر سطح همکاری فیمابین نه روس‌ها و نه ما را راضی می کند.

این پرتال خبری در گزارش دیگری  با عنوان "روسای جمهور درباره نقشه راه توافق کردند" به نقل از حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نوشت: روابط ایران و روسیه وارد یک مرحله جدید چند وجهی شده است.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه ایران در مورد  نتایج دیدار دو رئیس جمهور در مسکو در صفحه توییتر خود نوشت: در جریان این دیدار مهم، صمیمانه و چند ساعته رئیسی و پوتین در کرملین، روابط تهران و مسکو در مسیری جدید، چند وجهی و شتابان قرار گرفت. همکاری عالی در فصل جدید روابط وجود خواهد داشت. دو رؤسای جمهور توافق کردند که نقشه راه بلندمدتی تهیه کنند.

امیرعبداللهیان در پایان این پیام تویتری خود افزود: نظم نوین جهانی چندجانبه خواهد بود.

پرتال خبری «azpolitika.info» هم در گزارشی با عنوان "دستور کار مذاکرات روسای جمهور روسیه و ایران اعلام شد"، به نقل از دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی او در مورد بسیاری از موضوعات مهم مورد علاقه دوجانبه گفت وگو می‌کنند.

بنا به این گزارش، بخش اعظم این دیدار به روابط روسیه و ایران اختصاص دارد. دستور کار بسیار گسترده است. مسائل مهمی وجود دارد که مورد علاقه دوجانبه است.

خبرگزاری "رپورت" نیز سخنان رئیس جمهور ایران مبنی بر این که این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط با روسیه باشد، عنوان گزارش خود درباره سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه به مسکو را انتخاب کرده است.

بنا به این گزارش، رئیس جمهور ایران گفت که سفر من می‌تواند نقطه عطفی در تضمین روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران و روسیه و همچنین روابط امنیتی، اقتصادی و تجاری در منطقه باشد. این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام می شود. در این سفر تلاش می شود سیاست حسن همجواری در منطقه دنبال شود. روابط ایران و روسیه بدون شک امنیت منطقه را تضمین می کند و از یکجانبه گرایی جلوگیری می کند. ما عضو بسیاری از سازمان‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه با روسیه و همچنین سازمان همکاری شانگهای هستیم که روسیه در آن نقش مهمی دارد. روسیه نقش مهمی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا می کند. همکاری ما می تواند کارایی پروژه های اقتصادی و تجاری را افزایش دهد.

خبرگزاری "ترند" نیز در گزارشی با عنوان «روسای جمهوری ایران و روسیه» دیدار می کنند، نوشت: در این دیدار طیف گسترده‌ای از موضوعات همکاری‌های دوجانبه از جمله اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه تجاری و اقتصادی و همچنین موضوعات روز بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و بررسی می شود. همزمان، سران دو کشور قرار است در مورد توافق هسته ای ایران گفت وگو کنند.

یکی از موارد مهم در حاشیه سفر رئیس جمهور ایران به روسیه، مربوط به ادای نماز از سوی سید ابراهیم رئیسی در کاخ کرملین است که انعکاس گسترده در رسانه های جموری آذربایجان داشت.

پرتال خبری "آذپست . اینفو" در گزارشی با عنوان "رئیس جمهور ایران در کرملین نماز را اجرا کرد"، نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پس از گفت وگو با پوتین همتای روس خود  نماز عصر را در کرملین ادا کرد.

در این گزارش عکس رئیس جمهور ایران در حال ادای نماز بر روی فرش مخصوص نیز منتشر شده است.

پایگاه خبری «konkret.az» هم در گزارشی در این باره نوشت: در دیدار روسای جمهوری دو کشورُ همکاری در زمینه های مختلف زیرساختی به ویژه کریدور شمال - جنوب و همچنین توسعه روابط انرژی، بانکی و تجاری بررسی شده است.

این منبع خبری در گزارش دیگری به نقل از رئیس جمهور ایران نوشت: ناتو قصد دارد تروریست‌ها را به آسیای مرکزی منتقل کند.

 بنا به این گزارش، رئیس جمهور ایران طی سخنانی در دومای روسیه درباره اهداف ناتو  افزود: آنها برای انتقال تروریست ها از قفقاز به آسیای مرکزی جهت اجرای  ماموریت های مختلف، برنامه های بسیار پیچیده ای دارند. هدف اصلی دستور کار تضعیف دولت‌های مستقل از درون است و این امر با اعمال تحریم‌های اقتصادی و بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی انجام می‌شود. ناتو به بهانه پوشش در تلاش است تا به مناطق جغرافیایی کشورهای مختلف نفوذ کند. آنها همچنان کشورهای مستقل را تهدید می کنند. گسترش الگوی غربی، مخالفت با دموکراسی های مستقل، مخالفت با خودشناسی مردم - این دقیقاً همان چیزی است که در دستور کار ناتو قرار دارد. این فقط یک فریب است و ما در رفتار آنها شاهد فریبکاری هستیم که در نهایت منجر به از هم پاشیدگی آنها می شود.

پرتال خبری "حقین .آذ" نیز در گزارشی با عنوان "ایران به روسیه پیشنهاد انتقال سواپ گاز طبیعی از طریق آذربایجان را داده است"، نوشت: تهران به روسیه پیشنهاد داده است که گاز خود را می تواند از طریق خاک ایران حمل و نقل کند.

بنا به این گزارش، جواد اوجی وزیر نفت در سفر به مسکو به همراه رئیس جمهور ایران اعلام کرد که در سفر کنونی به روسیه، انتقال سواپ گاز این کشور از طریق ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اوجی تاکید کرد که ایران در چند ماه گذشته انتقال گاز ترکمنستان از طریق خاک خود به آذربایجان را تامین کرده است و ما پیشنهاد سوآپ گاز روسیه از طریق  آذربایجان به جنوب ایران را برای صادرات بعدی آن دادیم.

خبرگزاری "توران" نیز گزارش مشابهی در این زمینه منتشر کرد و نوشت: تهران به مسکو پیشنهاد داده است که می‌تواند گاز طبیعی مایع را از روسیه به جنوب ایران برای صادرات بیشتر به هر نقطه از جهان تامین کند.

روزنامه "ینی مساوات" هم در گزارشی با عنوان "نشست وزرای خارجه روسیه و ایران در مسکو برگزار شد"، نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود در مسکو دیدار کرد.

در این دیدار اعلام شد که اولین سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به مسکو صفحه جدیدی در توسعه روابط دوجانبه گشوده و پایه محکمی برای تعمیق همکاری‌های چند جانبه بین دو کشور ایجاد کرد.

در این گفت وگوها، موضوعات بین المللی، چشم انداز همکاری‌های روسیه و ایران از جمله توسعه گفت وگوهای سیاسی، همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه و اجرای پروژه های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

وزیران دو کشور در مورد مسائل منطقه از جمله افغانستان، سوریه، قفقاز جنوبی و حوزه خزر تبادل نظر کردند و توافق شد که گفت وگوهای منظم در مورد همه موضوعات مورد علاقه دوجانبه ادامه یابد.

پرتال خبری "azpolitika.info" نیز در گزارش با عنوان "ایران و روسیه قرارداد وام ۵ میلیارد دلاری امضا کردند"، نوشت: فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با اعلام این مطلب افزود که توافق های مثبتی بین دو کشور در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی صورت گرفته است. یکی از آنها افتتاح خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور همچنین برای ساخت نیروگاه، خرید لکوموتیوهای ساخت روسیه از سوی ایران ، ساخت راه‌آهن رشت - آستارا و تسریع در چندین پروژه دیگر موافقت کردند.

رئیس جمهور کشورمان شامگاه پنجشنبه پس از سفری دو روزه مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به روسیه علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس شورای مسلمانان این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهور همچنین در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه و اعضای شورای علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافته و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به آیت الله رئیسی اعطا شد.

رئیسی در پایان برنامه‌های سفر به روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافته و پس از اقامه نماز جماعت در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما