شناسهٔ خبر: 52107935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب دیدار رئیسی و پوتین / رسانه های صربستان از اهمیت این دیدار گفتند

بلگراد - ایرنا- رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های اجتماعی صربستان ، دیدار آیت الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را در بخش های مختلف خبری خود بطور گسترده بازتاب داده و به تحلیل و بررسی اهمیت و تاثیر منطقه و بین المللی این دیدار پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، روزنامه "داناس" چاپ بلگراد در بازتابی از سفر رئیس جمهور ایران به فدراسیون روسیه با عنوان «پوتین در گفت و گو با رئیسی از همکاری روسیه و ایران در سوریه ابراز خرسندی کرد» نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در کرملین میزبان «ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود بود و از همکاری دو کشور در موضوع بحران سوریه و سایر مسائل بین المللی ابراز خرسندی کرد.

پوتین در این دیدار خاطرنشان کرد؛ تلاش های مشترک مسکو و تهران در بحران سوریه نقش کلیدی داشته و به دولت این کشور برای مقابله با تهدیدات تروریسم بین المللی کمک کرد. روسیه و ایران از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه حمایت و به دولت او کمک کرده اند تا بیشتر مناطق خود را پس از جنگ داخلی بازپس گیرد.

روزنامه داناس اضافه کرد: رئیسی در این دیدار گفت؛ ایران آماده گسترش همکاری ها با روسیه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی و اکتشافات فضایی است.

این روزنامه افزود: ایران در ماه گذشته یک ماهواره با سه محموله تحقیقاتی بصورت همزمان به فضا پرتاب کرد و این اقدامی به نوعی نشانگر قدرت فناوری رو به رشد ایران است، در حالیکه این کشور در بحبوبه مذاکرات برای کاهش برنامه هسته ای خود می باشد.

این روزنامه صربستانی نوشت: رئیسی در ملاقات با پوتین گفت که ایران پیش نویس توافقنامه «همکاری راهبردی» با روسیه برای ۲۰ سال آینده را تهیه کرده است.

رئیسی گفت که ایران خواهان ایجاد روابط قوی و همه جانبه با روسیه است.

رادیو تلویزیون استان "ووی وودینا"

شبکه تلویزیونی استان ووی وودنیا نیز در گزارشی با عنوان «پوتین و رئیسی در کرملین در باره همکاری های دو کشور دیدار و گفت و گو کردند»، نوشت: پوتین  در دیدار با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به همکاری دو کشور در زمینه بحران سوریه و سایر مسائل بین المللی اشاره کرد.

رئیسی نیز در این نشست خاطرنشان کرد که ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه ندارد و گفت که روابط دو کشور راهبردی خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران در مورد روابط تهران و مسکو گفت که ما خواهان روابط پایدار و جامع با روسیه هستیم  این دو رهبر سیاسی همچنین در مورد وضعیت افغانستان که آن را "نگران کننده" خواندند، گفت و گو کردند.

این رسانه خبری در صربستان افزود: رئیس جمهور ایران گفت که تهران آماده گسترش همکاری ها با مسکو در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی است.

** روزنامه وچرنی نووستی 
روزنا وچرنی نووستی چاپ بلگراد نیز در گزارشی در رابطه با دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در کرملین با عنوان «تهران خواهان روابط پایدار با روسیه است» نوشت: رؤسای جمهوری دو کشور در مورد اجرای پروژه های مشترک اقتصادی، موضوع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک مرتبط با برنامه هسته ای ایران و همچنین مسائل بین المللی گفت و گو کردند.

پوتین در این نشست به روابط مسکو و تهران اشاره کرد و گفت: گردش تجاری بین دو کشور در دوران شیوع ویروس کرونا ادامه و در سال گذشته بیش از ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین اشاره کرد که روسیه و ایران در حال اجرای پروژه های بزرگ هستند.

رئیسی در پنجم اگوست ( ۱۴ مرداد) پس از کسب بیش از ۶۰ درصد آرا در انتخابات، رسماً به عنوان رئیس جمهور ایران، آغاز به کار کرد. این اولین سفر رئیسی به روسیه به عنوان رئیس جمهور است و در ماه های اخیر چندین بار با پوتین تلفنی صحبت کرده است.

خبرگزاری دولتی "تانیوگ"، خبرگزاری خصوصی "بتا"، رادیو تلویزیون دولتی صربستان، رادیو تلویزیون خصوصی "ب ۹۲"، روزنامه "بلیتس"، روزنامه "کوریر"، نشریه هفتگی "نووی مگزین" در کنار شبکه های اجتماعی متعدد از جمله دیگر رسانه های خبری در صربستان هستند که سفر رئیس جمهوری کشورمان به فدراسیون روسیه و ملاقات با رئیس جمهور این کشور را بطور گسترده بازتاب داده اند.

نظر شما