شناسهٔ خبر: 52107828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش‌ها به جنایت‌ ائتلاف سعودی؛ وزیر یمنی: پاسخ ما به ریاض و ابوظبی دردناک‌ خواهد بود

جنایت‌ امروز ائتلاف عربستان سعودی و امارات در یمن که ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت، واکنش شدید دولت نجات ملی یمن را به دنبال داشت، مقامات و شورای عالی سیاسی این دولت تأکید کردند که پاسخ این جنایت‌ ها را خواهند داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به دنبال حمله هوایی ائتلاف مشترک عربستان سعودی و امارات عربی متحده به مناطق مسکونی  در یمن که ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت، وزیر اطلاع رسانی این کشور تهدید کرد که پاسخ دردناکی به این جنایت خواهد داد.

«ضیف شامی»، امروز جمعه در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان گفت دشمن سعودی و اماراتی امروز خواست با خونسردی و سکوت، جنایت امروز را مرتکب شود. برای همین اینترنت یمن را قطع کردند تا این جنایت را در سکوت مرتکب شوند. آنچه در سوریه رخ داد در کشور ما یمن نیز در حال اجراست.

وی گفت: «بازدید سازمان صلیب سرخ جهانی دو روز قبل از حمله به زندان مرکزی یمن نشان می‌دهد که سازمان ملل در این جنایت نیز همدست است.»

وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: «مجروحان این جنایت‌‌ها نمی‌توانند از محاکمه و عواقب این اقدامات فرار کنند و آنچه که در پایتخت‌هایشان می‌بینند، صرفا هشدار است».

این مقام یمنی در ادامه تأکید کرد: «پاسخ ما دردناک خواهد بود و حمله اخیر به امارات، پیام نخست ما به دشمن و رژیم صهیونیستی است.»

دوشنبه این هفته، ارتش یمن در واکنش به اقدامات امارات در یمن و تلاش برای تجزیه این کشور، با هفت موشک و چند پهپاد، مراکز حیاتی و حساس در امارات مانند، پالایشگاه نفتی المصفح و فرودگاه‌های ابوظبی و دبی را هدف قرار داد که بازتاب گسترده‌ای داشت.

شورای عالی سیاسی یمن: امارات و عربستان آلت دست دیگران هستند

همزمان نیز شورای عالی سیاسی یمن جنایت سعودی‌ها و اماراتی ها در صعده، یمن و صنعاء را محکوم و تأکید کرد که این جنایت‌‌ها بدون عواقب نخواهد بود.

در بیانیه‌ این شورا آمده است: «ما به دنیا تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح یمن در راستای بازدارندگی حملات و محاصره یمن، با قدرت به همه متجاوزان پاسخ خواهد داد.»

این شورا تأکید کرد: «کسانی که در برابر جنایت‌‌های متجاوزان سکوت کرده‌اند، باید هنگامی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها داد و فریاد می‌کنند، دهانشان را ببندند.»

شورای عالی سیاسی یمن همچنین به هدف قرار دادن شبکه اینترنت یمن واکنش نشان داد و گفت که هدف قرار دادن شبکه و خطوط ارتباطی و تماس با جهان بیرون هدفی جز ارتکاب جنایت‌‌های بیشتر ندارد.»

این شورا، عربستان سعودی و امارات را خطاب قرار داد و گفت: «شما صرفا قاتل هستید و اخلاق مردان جنگ را ندارید، شما صرفا آلت دست کثیف صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستید. امارات و عربستان سعودی ترسوتر از آن هستند که بتوانند در میادین نبرد رو در رو شوند. جهانیان فریاد عجز و لابه شما را هنگامی که گریبان‌گیر خشم یمن و صلابت یمن شوید، خواهند شنید.»

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در واکنشی نوشت: «جنایت‌‌های دشمنان این موضع ابتدایی ما را تقویت می‌کند که بازدارندگی در برابر آن‌ها صرفا باید با قدرت باشد.»

وی گفت: «بعد از هفت سال شکست، ائتلاف سعودی متجاوز خطرناکتر و وحشی‌تر شده و در سایه تداوم حملات و محاصره یمن، صلحی در کار نخواهد بود.»

واکنش انصارالله یمن

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز جنایت وحشیانه ائتلاف سعودی علیه زندانیان در استان صعده را به شدت محکوم کرد. 

در بیانیه این دفتر آمده است که این جنایت وحشیانه به دیگر جنایت تجاوزکارانه دشمن در حق ملت یمن اضافه می‌شود، جنایتی که عرق شرم از جبین ( پیشانی) انسانیت جاری می‌شود. 

در این بیانیه از سامان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی خواسته شده است که به مسئولیت قانونی و اخلاقی خود در این زمینه عمل کرده و این جنایت را محکوم کنند. 

درپی جنایت جدید ائتلاف سعودی در صعده و الحدیده که در جریان آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند، قرار است تظاهراتی در صنعا و دیگر شهرهای یمنی در محکومیت این جنایت برگزار شود.

واکنش رئیس علمای اهل سنت عراق

«خالد الملا»، رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق در واکنش به این جنایت که بیش از 60 شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، گفت: «به مردم یمن در برابر جنایتی که در سکوت نفرت‌انگیز عربی قربانی شدند، تسلیت می‌گوییم.» وی گفت: «برای چه در برابر ذبح برادرانمان در یمن طی این سال‌ها سکوت شده است؟»

جنبش جهاد اسلامی فلسطین: حمله ائتلاف سعودی به غیرنظامیان نشان‌دهنده شکست این ائتلاف است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین حمله مرگبار ائتلاف سعودی و اماراتی به زندان مرکزی صعده و برخی مناطق دیگر یمن را که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد، محکوم کرد.

این جنبش در  بیانیه‌ای با بیان اینکه «حمله عامدانه به غیرنظامیان در یمن، دلیلی بر شکست ائتلاف متجاوز به این کشور است»، تأکید کرد: «این گونه حملات، تلاشی حقیرانه و رذیلانه برای شکست اراده مردمی است که تصمیم گرفته به دیکته‌های رژیم‌‌هایی «نه» بگوید که به فلسطین و قدس خیانت و پشت کرده‌اند.

شیخ خزعلی: دولت عراق در مواضعی که درباره یمن می‌گیرد، بازنگری کند

دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز در واکنش به این جنایت‌ سعودی‌، آن را در تضاد با همه ارزش‌های انسانی و اسلامی دانست.

«شیخ قیس خزعلی»، با بیان اینکه جنایت‌ها در یمن، معیارهای دوگانه جامعه جهانی در تعامل با ملت‌های مخالف هژمونی را نشان می‌دهد، گفت که با انصارالله و مردم یمن کاملا اعلام همبستگی می‌کند و از سازمان‌های بین المللی می‌خواهد جانب انصاف و عدالت را رعایت کنند.

شیخ خزعلی همچنین از دولت عراق خواست در ارتباط با مواضعی که درباره تحولات یمن می‌گیرد، بازنگری کند و به سمت مواضع ظالمانه حرکت نکند.

لازم به ذکر است که فؤاد حسین، وزیر خارجه دولت عراق بعد از عملیات تلافی‌جویانه ارتش یمن در عمق خاک امارات، این عملیات تدافعی را محکوم کرده بود.

انتهای پیام/

نظر شما