شناسهٔ خبر: 52107095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امامان جمعه سراسر کشور:

سفر رییس جمهور به روسیه گامی مهم در توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی است

استان ها- ایرنا- امامان جمعه سراسر کشور با اشاره به سفر رییس جمهور به روسیه با هدف تقویت روابط دو کشور گفتند: مقام معظم رهبری همواره بر توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی با کشورهای مسلمان همسایه تاکید دارند که در شرایط کنونی راهکار خنثی سازی تحریم‌ها گسترش این روابط ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه گروه اخبار استان ها، خطیبان جمعه سراسر کشور امروز اول بهمن ماه در خطبه های این هفته نماز جمعه اظهارداشتند:خنثی سازی تحریم‌ها در کنار مذاکرات وین مهمترین راهکار ایستادگی در مقابل زیاده خواهی مستکبرانه آمریکاست که همزمان با مذاکرات برای احیای برجام ریاست جمهوری به روسیه و  وزیر خارجه نیز به چین سفر کردند.

آنان با بیان اینکه اقامه نماز آیت الله رییسی در کاخ کرملین بازتاب بسیاری در جهان و افکار عمومی داشته و افتخاری برای کشور، ملت ایران و اسلام است اظهار داشتند: اقامه نماز اول وقت آیت الله رئیسی در کاخ کرملین بعد از قطع صحبت با رئیس‌جمهور روسیه نشان داد که سخن گفتن با پروردگار در موعد خودش مقدم بر هر مذاکره‌ای است همچنین این نماز نشان داد که مسئولان ما با التزام عملی به اسلام، نماز را در هر حال ستون دین می‌دانند.

به گفته خطیبان جمعه سراسر کشور سفر رئیس جمهوری ایران اسلامی و سخنرانی عزت‌مندانه وی در مجلس دومای روسیه که مورد استقبال نمایندگان این کشور قرار گرفت، نشان از عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی دارد.

 همچنین آنان با اشاره به تلاش دولت برای رفع مشکلات اقتصادی، بیان داشتند : بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم اقدام ارزشمندی است که دولت سیزدهم به صورت جدی برای تحقق آن تلاش می کند.

آنان در ادامه خطبه‌ها در بخش دیگری از سخنانشان با تبریک فرا رسیدن بیستم جمادی الثانی سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا( س) و روز زن یادآور شدند: حضرت زهرا (س)  در عالم خلقت نظیر ندارد و هرچه از کرامات آن حضرت  سخن بگوییم  در حد فهم ما است زیرا جایگاه و مقام حضرت صدیقه طاهره (س) در فهم ما نمی گنجد.

همچنین خطیبان جمعه سراسر کشور با اشاره به فرارسیدن بهمن ماه،افزودند:بهمن ماه شور و حماسه است و در این ماه شاهد ورود امام خمینی (ره) پس از سالها به کشور و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم طاغوت بودیم و با آمدن امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، عزت و سربلندی برای ملت ما فراهم شد و زمینه عزت و سربلندی سایر ملت های مسلمان و آزاده فراهم شد.

آنان همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مرم قم در ۱۹ دی در خصوص محاسبات غلط استکبار و آمریکا در مقابله با انقلاب اسلامی، یادآوری شدند: با مطالعه تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی و تقابل دایمی استکبار به سرکردگی آمریکا، فهرستی از اشتباهات و شکست های راهبری آن ها نمایان می شود. پیش بینی ثبات ایران در سال ۵۶ و جزیره ثبات خواندن این کشور تحت حکومت پهلوی که ۱۰ روز بعد از آن قیام بزرگ مردمی علیه این رژیم آغاز و بساط این حکومت برچیده شد، از جمله این اشتباهات است.

گزیده هایی از خطبه های نماز جمعه در مراکز استان ها در زیر  می آید: 

خراسان شمالی (بجنورد)

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: زنده کردن ارتباطات با شرق آسیا و همکاری های گسترده دولت سیزدهم با قدرت های چین و روسیه، آمریکا و جهان غرب را به وحشت انداخته است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوری در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته اظهار داشت: روسیه و چین هر دو دارای قدرت سیاسی، اقتصادی ویژه ای در عرصه بین المللی هستند و از حق وتو در سازمان ملل برخور دارند به گونه ای که همکاری دولت با این نظام ها، آمریکا و غرب را وحشت زده کرده است.

وی افزود: اجرای تفاهم نامه ۲۵ساله ایران و چین در عرصه های گوناگون نیز نوید روزهای خوبی برای مردم نظام اسلامی ایران می دهد.

حجت‌الاسلام نوری با بیان اینکه دولتمردان قبلی نگاهشان به غرب و مذاکرات هسته ای بود، گفت: در این دوره از مذاکرات برخلاف مذاکرات قبلی زمینه بازی را تیم مذاکره کننده ایرانی مشخص می کند به گونه ای که مذاکره کنندگان ارشد ما می گویند چگونه باید تحریم ها برداشته شوند و در پی تضمین از طرف غربی ها هستند این درحالی است که در مذاکرات قبلی، تیم غربی زمینه مذاکره را مشخص می کرد و در خصوص غنی سازی اورانیم و یا توقف آن بحث می کرد.

خوزستان (اهواز)

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد امام جمعه اهواز با بیان اینکه در برخی مناطق اهواز شاهد گرانفروشی نان هستیم گفت: نان قوت اصلی مردم است و دستگاه‌های متولی باید بر قیمت آن بیشتر نظارت کرده و مانع از گرانفروشی نان شوند.

وی اظهار داشت: دستگاه های نظارتی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید بر گرانی نان نظارت داشته باشند تا برخی قیمت نان را افزایش ندهند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ادامه داد: دستگاه های متولی باید بر قیمت اجناس نظارت بیشتری داشته باشند تا کیفیت و کمیت اجناس تغییری نداشته باشد.

وی با اشاره به ایجاد امنیت در استان تصریح کرد : با تلاش مسئولان در خصوص ایجاد امنیت شاهد کاهش جرائم ، تیراندازی و سرقت در خوزستان هستیم.

خطیب نماز جمعه اهواز به برگزاری مانوری در رابطه با تامین امنیت در اهواز اشاره کرد و گفت: این مانور با همکاری نیروهای بسیج و سپاه استان برگزار خواهد شد تا شاهد امنیت اجتماعی مناسبی در شهر باشیم.

قزوین 

 آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه گامی مهم و مثبت در مسیر تحولات بین المللی به سود منافع ملی ما بود.

 وی افزود: اگر بخواهیم این سفر را ارزشیابی کنیم باید نگاه کنیم که چرا که آمریکایی ها، صهیونیست ها و مستکبران از آن ناراضی هستند.

وی ادامه داد: مستکبران و صهیونیست ها از توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها ناراحت و عصبانی هستند و در همین خصوص باید به قران اشاره کنیم که در آن خداوند می فرمایند بغض و کینه از آن ها بروز می کند و آنچه در دل هایشان پنهان داشته اند و آشکار نکرده اند، بیشتر از چیزی است که شما می بینید.

امام جمعه قزوین گفت: مستکبران با هیچ راهکاری از جمله تحریم ها نتوانسته اند جلوی حرکت این ملت و نظام را بگیرند.

اصفهان

آیت اللّه سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با اشاره به انتقاداتی درباره زیر سوال رفتن شعار نه شرقی نه غربی به واسطه دیدار رییس جمهور ایران و روسیه، گفت: پذیرش سلطه اجانب حرام است ولی معامله و ارتباط با کشورهای دیگر اشکالی ندارد  و لذا نه زیر بار سلطه کسی رفته‌ایم و نخواهیم رفت.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور به روسیه گفت: روسیه یک کشور است و چین نیز به دنبال تسلط بر کشوری نبوده و تنها به به فکر بازار خودش است و لذا ارتباط و تعامل بدون پذیرش تسلط اشکالی ندارد.

وی با اشاره به اقامه نماز رییس جمهور در کاخ کرملین افزود:  اینکه انسان در جایی که سال‌ها مرکز ترویج بی‌دینی بوده است نماز را در اول وقت اقامه کند، نشان از آن است که همه بدانند تکیه ما تنها بر خداست و با تکیه به او حرکت می‌کنیم و تکیه به قدرت‌های مادی نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: دلیلی برای اینکه با کفار معامله نداشته باشیم نداریم و از نظر اسلام فقط با کفار در حال جنگ حق معامله نداریم زیرا موجب تقویت او می‌شود.

آذربایجان شرقی (تبریز)

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: تقلای عربستان در عراق برای تفرقه‌افکنی بین گروه‌های سیاسی و ایجاد بحران در این کشور است.

وی در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به تلاش سال های اخیر عربستان در عراق، افزود: این تلاش ها با هدف فتنه انگیزی در عراق انجام شده و بر اساس برخی آمارها بسیاری از تروریست های داعش که در عراق فعالیت می کردند توسط عربستان حمایت می شدند.

وی اظهار داشت: عربستان در جریان انتخابات اخیر پارلمانی عراق و بعد از انتخابات به دنبال ایجاد شکاف و تفرقه افکنی بین گروه های سیاسی این کشور بود به گونه ای که اخیرا هشتک پادشاهی شرارت مملکت الشرع در عراق ترند شد.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه ایجاد بی ثباتی در عراق و تلاش برای نفوذ اقتصادی و تضعیف گروه های مقاومت در این کشور از دیگر اهداف عربستان است، گفت: عربستان پس از شکست ژئوپلتیکی داعش، با آگاهی خوب نسبت به جایگاه عراق در مبادلات قدرت در منطقه، به دنبال نقش آفرینی و نفوذ در حوزه های سیاسی، اقتصادی و بازسازی این کشور است.

کردستان (سنندج)

امام جمعه سنندج گفت: در روزهای اخیر که شاهد بارش سنگین برف در استان بودیم، تلاش دستگاه‌های مختلف و نیروهای امدادی و نیروهای خدمات‌رسان در خدمت به مردم قابل تقدیر بود.

ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه سنندج اظهار داشت: از نزدیک شاهد تلاش راهداری، هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج، رسانه‌ها، خبرگراری ها و صدا وسیما، مسوولان و دستگاه‌های خدمات رسان بودیم و باید قدردان زحمات آنان باشیم.

وی با بیان اینکه دین اسلام، دین یاری و خدمت گزاری به مردم است، افزود: در چنین روزهای سختی پرتو ایمان مردم و مسوولان مشخص می‌شود، بنابراین خدمات چند روز اخیر دستگاه‌ها و مسوولان، نشان از تلاش‌های صادقانه آنان دارد.

امام جمعه سنندج بر لزوم همکاری جدی‌تر دستگاه‌ها و همکاری مردم در اتفاقات مختلف شد و اضافه کرد: در روزهای اخیر برخی سواستفاده‌ها از جمله ذخیره زیاد نان و مایحتاج، گران‌فروشی و افزایش کرایه تاکسی مشاهده شد که در جامعه اسلامی قابل قبول نیست.

ایلام 

 حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبارنماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به رزمایش مشترک نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند، گفت: این مهم نشانگر اقتدار و نقش آفرینی ایران در منطقه و جهان است.

وی اظهار داشت: اجرای این رزمایش در شمال اقیانوس هند با فرماندهی ایران بار دیگر قدرت ایران را در جهان به نمایش گذاشت.

وی افزود: با وجود جوانان با انگیزه این ملت، روز به روز کشور در حال پیشرفت و قدرت نظامی ایران نیز رو به افزایش است.

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به سفر رییس جمهوری به روسیه افزود: این سفر برای ایران از نظر همکاری اقتصادی، احداث میادین نفت و گاز، احداث پترو پالایشگاه و تعاملات بانکی بسیار حائر اهمیت بود و هر دو کشور به این همکاری ها نیاز داشتند.

خطیب جمعه ایلام ادامه داد: ایران و روسیه دارای نقاط مشترک از نظر اقتصادی،‌ نظامی و امنیتی و منافع راهبردی هستند .

کرمان 

 حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان با بیان اینکه ایران کشوری مقتدر و با منطق در حوزه سیاست است گفت: استقلال نظامی ما امروز در اوج قرار دارد.

وی افزود: استقلال سیاسی کشور از همان آغاز انقلاب تاکنون مثال زدنی است و ما باید به آن ببالیم. امروز ایران کشوری است که خود حرف می زند و متناسب با خواسته ابرقدرت ها، خواسته و صحبت های خود را تنظیم نمی کند.

امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد: خیرات و برکات ولایت فقیه را در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور کامل حس می کنیم و می بینیم؛ کشوری که امروز در حوزه های مختلف، استقلال به معنی واقعی کلمه را به دست آورده در بعضی جاها اگر خدشه ای وجود دارد، به معنی نداشتن توان مستقل شدن نیست اما بدخواهان ‌نظام از یک طرف و سهل انگاری ها از درون از طرف دیگر این فرصت را برای ما کامل فراهم نکرده است.

وی تصریح کرد: امروز به برکت نیروهای مسلح توانستیم کشور مستقل و مقتدر در صحنه داشته باشیم به طوری که ابرقدرت ها از قدرت نظامی ما هراس دارند.

 امام جمعه کرمان با اشاره به وقوع سیل و مدیریت بحران در جنوب استان از مسئول اجرایی استان، سپاه و بسیج، گروه های جهادی و مردم قدردانی و تأکید کرد: کمک ها به صورت جدی به این منطقه گسیل شود.

سمنان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: روابط با روسیه و چین با محوریت عزت، مصلحت و حکمت در جهت تامین منافع ملی ایران صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی در خطبه های نماز جمعه این هفته سمنان در مسجد امام(ره) این شهر ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه(س) بیان کرد: سفر رئیس جمهور به روسیه با محوریت عزت، حکمت و مصلحت مردم و نظام جمهوری اسلامی انجام شد.
وی افزود:  بنا به فرموده مقام معظم رهبری روابط بین المللی باید ابتدا با همسایگان، سپس با مسلمانان و کشور های اسلامی و در آخر با کشور های همسو با مصلحت نظام جمهوری اسلامی صورت گیرد.
مطیعی ادامه داد: روسیه در مقام کشور همسایه و همسو با ایران در ابعاد نظامی و اقتصادی و دینی با داشتن حدود ٢۵ میلیون مسلمان قرار دارد و از طرفی مانند ایران مورد تحریم آمریکا است.

مازندران (ساری)

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با اشاره به تغییر مدیریتی در این استان گفت : تغییر و جابه‌جایی افراد در پست‌های مدیریتی ابتکار و خلاقیت را به جامعه تزریق می‌کند.

وی افزود : باید این تغییر مدیریت ها را به فال نیک بگیریم چرا که با ورود ابتکار و خلاقیت ها به نوعی جامعه از آن منتفع می شود .

وی با اشاره به برگزاری آیین تودیع و معارفه فرمانداران سابق و فعلی ساری در هفته گذشته ، گفت : هر دو فرد از بزرگواران با خدمات شایسته هستند که در این مراسم از آنها تکریم کردند اما برخی روزنامه ها با نگاه یکسوگرایانه برداشت های خود را از سخنان بنده منتشر کرده اند که با اخلاق حرفه ای خبرنگاری سازگار نیست .

امام جمعه ساری با اشاره به تاکیدات تعالیم اسلامی مبنی بر حفظ بیت المال و اموال عمومی ، گفت : در مصاحبه اخیر رییس قوه قضاییه در خصوص تجاوز به حریم رودخانه چالوس مطالبی عنوان شد که برخی نهادها از جمله قوه قضاییه مبادرت به ساخت و ساز غیر مجاز در این حریم کرده است که با برخورد قاطع ایشان دستور تخریب ساخت و سازهای قوه قضاییه صادر شد و اقدامات قانونی دیگر در خصوص املاک دیگر صورت خواهد گرفت .

گلستان (گرگان )

آیت‌الله سیدکاظم‌ نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان با اشاره به سفر رییس جمهور به روسیه گفت: این سفر برای هر ۲ کشور بُرد بُرد است و بدون شک گشایش بیشتری برای ایران به همراه خواهد داشت. این گشایش، راه حل‌ مطمئنی در برابر فشارهای وارده غرب و آمریکا ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برای‌ها این سفر و روابط را به ضرر ایران دانسته و مدعی شدند که این روابط نافی استقلال است و اگر قرار است با روسیه روابط برقرار شود، چرا با آمریکا روابط برقرار نمی‌کنیم.

آیت‌الله نورمفیدی خطاب به این افراد خاطرنشان کرد: روابط با آمریکا به این دلیل برقرار نمی‌شود که آنان‌از اول انقلاب مواضع خصمانه و تقابلی با ما داشتند، اما روسیه و چین در خیلی از مجامع بین‌المللی و حتی شورای امنیت برای دفاع از ایران در برابر آمریکا و غرب ایستادگی کردند.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان گفت: آمریکا از همان ابتدا دنبال ضربه‌زدن به نظام و انقلاب اسلامی ایران بود و گزینه‌های مختلف از جنگ گرفته تا تحریم را امتحان کرد، اما به سرانجامی نرسید.

کرمانشاه 

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی امروز یکی از قدرت‌های بزرگ جهان و در عین حال قدرت اول منطقه خاورمیانه است، گفت: امروز به برکت انقلاب و نظام اسلامی، ایران اسلامی یکی از مستقل ترین کشورهای جهان است.

 آیت الله «مصطفی علما» اظهار داشت: امروز دشمنان ما روی انقلاب اسلامی حساب ویژه ای بازکرده اند چرا که به خوبی از اهمیت و نقش آن در تحولات منطقه ای آگاه هستند.

وی همچنین با اشاره به سخن وزیر جنگ وقت رژیم صهونیستی، تصریح کرد: اینکه وی در اظهار نظری رسمی اعلام کند با انقلاب اسلامی ایران زلزله ای در جهان رخ داده است به خوبی می توان به اهمیت آن پی برد.

خطیب جمعه کرمانشاه همچنین با اشاره به سالروز میلاد امام راحل (ره)، گفت: ایشان معمار بزرگ اسللام بود که پای استکبار را از این سرزمین اسلامی قطع کرد و صلح و آزادگی را به ملت بزرگ ایران هدیه داد.

فارس (شیراز )

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، با اشاره به اراده و عزم دولت برای خنثی سازی تحریم‌های ناجوانمردانه که بر علیه کشور وضع شده گفت: در این راه دولت دو اقدام و حرکت قوی انجام داده که می‌تواند بسیار کارساز باشد.

 آیت الله لطف الله دژکام افزود: یک اقدام آغاز اجرای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با کشور چین به عنوان دومین اقتصاد جهان است که دست تجار و سرمایه‌گذاران ما را برای افزایش مراودات با چین باز می‌گذارد.
وی ادامه داد: اقدام دوم سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به کشور روسیه بود که یک اقدام بسیار چشمگیر و نمادین بود که امیدواریم این اقدامات منجر به خنثی سازی تحریم‌ها و عزت و عظمت ایران و ایرانی و خاری دشمنان شود.
آیت‌الله دژکام افزود: این اقدامات و کارهای دولت برای بی اثر کردن تحریم‌ها کارهای کوچکی نیست و شعار دولت خنثی کردن تحریم‌ها و ما نیز ایستاده‌ایم.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: اقدامات این دولت درست بر خلاف شعار دولت قبل است که می‌گفت می‌رویم مذاکره می‌کنیم، اما این دولت می‌گوید ما مذاکره را ترک نمی‌کنیم و به قراردادی هم که نوشته‌ایم پایبندیم، اما معطل شما هم نمی‌مانیم.

خراسان جنوبی (بیرجند)

امام جمعه موقت بیرجند گفت: امروز با نگاه اصیل و دقیق انقلابی و اسلامی، توسعه دیپلماسی اقتصادی در کشورهای همسایه فعال شده است.

حجت الاسلام مهدی رحیم‌آبادی افزود: رییس جمهور به روسیه و وزیر امور خارجه به چین سفر کردند؛ باب بزرگی که غربزده‌ها این ابواب را نمی‌پسندند.

وی بیان کرد: امروز همین جریانات که فقط از میزها جدا شده‌اند اما در بین ما هستند در رسانه‌ها می‌دمند که استقلال ما با آمدن روسیه و چین از بین رفت، در حالی که دیروز تمام استقلال کشور را به مسائل آبکی فروخته بودند.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: امروز که عزتمندانه این بزرگواران پیش می‌روند این چه حرف‌های بی ربطی است؛ اینجاست که جهاد فاطمی لازم است.

وی با تاکید بر اینکه امروز موفق شدیم در سه قوه خودمان مسوولان خوب، مومن و انقلابی داشته باشیم تصریح کرد: برخی از روی ناتوجهی این امانت را بعضی وقت‌ها به مسوولان غرب‌گرا و نااهل سپرده بودند که تمام مشکلات مردم حتی آب خوردن را به مذاکرات ‌گره زده بودند.

چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)

 نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: امروز دولتی سرکار است که ارزش‌های اسلامی و دینی را یکی پس از دیگری زنده می‌کند و راه را به خوبی پیش می‌برد،اما برخی‌ از دشمنان انقلاب و نظام در داخل و خارج به دنبال سنگ‌اندازی بر راه این دولت هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام افزود:افراط و تندروی در هر دسته موجب ضرر و زیان است و برخی افراطی‌گری‌ها در فضای مجازی، ارزش‌های والای دین را زیر سوال می‌برد و مردم با بینش و بصرت خود این افراطی‌ها را می‌شناسند و دولت به دور از این هجمه‌ها در صحنه حضور دارد و نیاز به حمایت بیشتر دارد.

وی اقامه نماز توسط رییس جمهوری اسلامی ایران در کاخ کرملین را از وعده‌های پیام تاریخی حضرت امام(ره) به گورباچف رییس جمهور شوروی سابق دانست و گفت: آن روز پیام امام راحل درک نشد، اما امروز آثارش به وضوح دیده می‌شود.

قم 

امام جمعه موقت قم با اشاره به اقامه نماز اول وقت توسط آیت‌الله رئیسی در کاخ کرملین گفت: این حرکت نشان داد که وابسته به شرق و دل‌بسته به غرب نیستیم بلکه وابسته و دل‌بسته به خدا و احکام الهی می‌باشیم.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز قم، سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ایران و روسیه در زمینه‌های مختلفی اشتراک منافع راهبردی دارند و این توسعه که مورد تاکید روسای جمهور هر دو کشور است بنابر ملاحظه‌هایی بسیار مهم است.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی توسعه روابط با  کشورهای همسایه، مسلمان و همسو را در اولویت می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: روسیه فارغ از همسایگی با داشتن ۲۵ میلیون مسلمان علاقه‌مند به ایران، به لحاظ ظرفیت‌های اسلامی نیز شرایط خوبی برای برقراری روابط دارد.

وی بیان کرد: دلیل دوم برای توسعه روابط میان تهران و مسکو بی‌تاثیر کردن تحریم‌های ظالمانه است.

امام جمعه قم ادامه داد: خنثی‌سازی تحریم‌ها دو راه‌حل دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های داخلی با نگاه درون‌زاست و دیگری نیز بهره‌مندی متناسب، عاقلانه و مدبرانه از ظرفیت کشورهای دیگر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر دو را تایید کرده‌اند.

زنجان 

امام جمعه زنجان، با اشاره به اینکه مادر بودن جایگاه خاص خود را دارد، گفت: مخصوصاً حوادث بعد از انقلاب و دفاع مقدس، جایگاه مادر را در کشور ما بیشتر نشان داد.

حجت‌الاسلام علی خاتمی ضمن گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن و مادر، افزود: در نظام مقدس اسلام، مرد و زن بودن به تنهایی امتیاز نیست، نگرش اسلام می گوید هم زن و هم مرد انسان هستند و برای ادامه نسل بشر، هم زن و هم مرد لازم است.

وی گفت: قرآن می فرماید همه شما را از یک پدر و مادر خلق کرده‌ام و هرکس در یک جغرافیا زندگی می‌کند و دارای دین، آداب و رسوم مربوط به آن جغرافیا، است.

امام جمعه زنجان تصریح کرد: عمل صالح، تقوا و زندگی سالم امتیاز است که به زن و مرد بودن هم اختصاص ندارد.

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به اینکه  دامن مادر نخستین آموزگار کودک است، اظهار داشت: هر دانشمند، هر انسان انقلابی، آزادمرد و موفق در دامن مادران مومن پرورش پیدا می کنند.

اردبیل 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه داردبیل گفت: اصلاح سیستم بانکی یکی از وعده‌های دولت محترم است و ملت ما و مخصوصاً اهل صنعت و کارآفرینان در انتظار اصلاح هستند.

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: دولت قبلی با چاپ مکرر پول جهت تأمین جاری، تورم را بالا برد و اصلاح سیستم بانکی  نیاز ضروری است.

وی بیان کرد : دولت محترم در صدد ایجاد اصلاحات اقتصادی است، اصل این کار خیلی خوب است و در دراز مدت دولت مردان به اجرای آن مضطر خواهند شد.

وی تاکید کرد که در همه اقدامات اصلاحی تحمل مردم و تاب آوری طبقه پایین باید لحاظ شود والاّ حرکت اصلاحی عقیم و بلکه منتج به نتیجه عکس خواهد شد.

امام جمعه اردبیل همچنین  بارش اخیر برف را رحمت واسعه خداوند عنوان کرد و گفت: خداوند از سر فضل و نه استحقاق رحمت واسعه خود را بر ما نازل کرد  و ما را از بی‌آبی نجات داد.

وی اضافه کرد: ما از جهت آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعت مشکل داریم ولی این بارش عظیم بالنسبه برای تامین نیازهای آبی خیلی مفید است، ما هزاران شکر قولاً و عملاً به درگاه خداوندی داریم.

کهگیلویه و بویراحمد(یاسوج)

امام جمعه موقت یاسوج گفت: ارتباط با جامعه جهانی به غیر از آمریکا لازم است اما نباید از شکوفایی اقتصاد داخلی غافل شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیروس حکمتی نیک در خطبه های نماز جمعه یاسوج افزود:ما باید بدانیم در عرصه های مختلف نظامی استراتژی و راهبرد حاکم نظام اسلامی چیست.

وی ادامه داد: هرکجا رشد کردیم به منویات حاکم نظام اسلامی به معنای واقعی عمل کردیم و اگر در اقتصاد ، معیشت و صنعت خودرو ضعف داریم چون در زمان خود به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده ایم.

امام جمعه موقت یاسوج تاکید کرد: اولویت در اقتصاد باید  استفاده از ظرفیت درونی کشور باشد و در فقه اسلامی ضوابطی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به مناسبت های هفته پیش رو  و در آستانه فرارسیدن تولد حضرت فاطمه(س)و روز زن گفت: حضرت فاطمه (س) بین سه موضوع مهم در زندگی خود تعادل ایجاد کرده و در امور خانواده و شوهرداری به عنوان زن  نمونه برای بشریت است.

هرمزگان (بندر عباس)

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور و هیات دولت به استان، گفت: در این سفر مشکلات مردم عنوان و تصمیم های خوبی برای رفع این مشکلات گرفته شد.

حجت الاسلام محمد عبادی زاده اظهار داشت: البته نباید فراموش کنیم که رفع مشکلات زمان بر است و نمی توان در یک بازه زمانی کوتاه انتظار حل همه مشکلات را داشت.

وی با بیان اینکه هرمزگان سالیان بسیاری است که از فقر و محرومیت رنج می برد، افزود: قرار داشتن هرمزگان در رتبه اول فقر کشور با وجود ظرفیت های اقتصادی بسیار در این استان، بسیار ناراحت کننده است و ما امیدواریم که دولت سیزدهم بخشی از مشکلات این استان را حل کند و معیشت مردم را ارتقاء بخشد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس تاکید کرد: علاوه بر بودجه سالانه، ضروری است بودجه ویژه‌ای نیز برای رفع فقر به هرمزگان اختصاص یابد.

حجت الاسلام عبادی زاده در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به بازدید اخیرش از مناطق سیل زده هرمزگان، گفت: یکی از دلایل ایجاد سیل در این منطقه برداشت بی رویه شن ها از بستر رودخانه ها بوده که باید مسوولان امر فکری برای این موضوع و برخورد با متخلفان داشته باشند.

همدان 

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدحسن فاضلیان» امام جمعه موقت همدان با اشاره به اینکه سفر رییس جمهور به روسیه در روند برد_برد مذاکرات وین نقش موثری دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با هدف دستیابی به یک توافق برنده، دستاوردهای مثبتی در این مذاکرات داشته است.

 وی افزود: سفر آیت الله رییسی به روسیه را باید به فال نیک گرفت و قطعا آثار و رهاوردهای پربرکتی برای کشور و ملت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم برای تامین منافع ملی بسیار موثر عمل کرده است، گفت: دولت توجه ویژه ای به توسعه روابط خارجی در راستای پیشبرد اهداف نظام و حفظ منافع و مصالح کشور دارد.

امام جمعه موقت همدان با اشاره به ظلم کشورهای غربی در ۴۳ سال گذشته در حق مردم و انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ملت ایران این انقلاب را ساده به دست نیاورده که بخواهد به راحتی و چشم پوشی از منافع آن را از دست بدهد.

استان مرکزی (اراک)

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: کشور و استان مرکزی ظرفیت‌های بالایی برای صادرات به روسیه دارد که باید در این خصوص هوشیارانه عمل کرد.

آیت‌الله « قربانعلی دری نجف آبادی» در خطبه‌های نماز عبادی، سیاسی جمعه اراک با اشاره به سفر رئیس جمهوری به روسیه افزود: یکی از مسایل قابل توجه این است که روسیه با ظرفیت‌های گسترده سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد دلار واردات دارد و ایران و  استان مرکزی می‌تواند با تلاش و هوشیارانه بخشی از تولیدات خود را به این کشور صادر و از این ظرفیت و ارتباط به نحو احسن استفاده کند.

وی بیان کرد: کارهای ۲ جانبه و چند جانبه در سوریه، ارمنستان و آذربایجان صورت گرفته که این همکاری‌ها می‌تواند در مسائل بین المللی منشا برکات باشد.

امام جمعه اراک ادامه داد: آمریکا و کشورهای اروپایی بدانند که جمهوری اسلامی از تمام منافع خود در ابعاد ملی در دراز مدت دفاع می‌کند و اگر نتواند منافع خود را از برجام تامین کند از مسیرهای دیگر به تامین منابع مورد نیاز خود می‌پردازد.

آیت‌الله دری نجف آبادی ضمن همدری با سیل زدگان جنوب کشور و کرمان عنوان کرد: امید است بحث مناطق حاشیه نشینی در کشور مورد توجه قرار گیرد. 

بوشهر 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه و ارتقای سطح همکاری ایران و روسیه مایه اقتدار جبهه مقامت در مقابل جبهه زیاده خواه و تروریسم به سرکردگی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: سفر رئیس جمهور ایران به روسیه با هدف ارتقای سطح همکاری ۲ کشور در تاریخ کنونی ایران و جهان مهم است و می‌تواند سرفصل نوینی در عرصه رشد اقتصادی و امنیت منطقه‌ای باشد.

وی اضافه کرد: در همین ارتباط پیگیری، نظارت و اجرایی کردن مصوبه‌های سفر رئیس جمهور ایران به روسیه ضروری است و این حرکت می‌تواند مایه اقتدار ایران، مسلمانان و کشورهای طرف قراردادها از جمله چین و روسیه، سوریه، لبنان، افغانستان و عراق باشد.

صفایی بوشهری گفت: مهم این است که تمام مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به روسیه که بر اساس عزت، مصلحت و اقتدار ایران تصویب شده پیگیری و از فرصت ها استفاده و نظارت کارآمد صورت گیرد.

البرز(کرج)

نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به مذاکرات هسته ای در وین گفت که آمریکا بهتر است که در برابر ملت قهرمان ایران عاقلانه تصمیم بگیرد.

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی در خطبه های این هفته نماز جمعه کرج افزود: به تازگی وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد که کشورش غیر قابل اعتماد است.

وی ادامه داد: کشوری که حاکمان آن غیر قابل اعتمادهستند  ما چه جوری به قولهای آن ها اعتما کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان داشت: آمریکا بهتر است که عاقلانه تر عمل کند و فرصت محدود مذاکرات هسته ای را از دست ندهد.

امام جمعه کرج تاکید کرد که ما تربیت شدگان اهل بیت (ع) و پیروان امام راحل (ره) هستیم و می گوییم که آمریکا ولو اینکه شیطان بزرگ است اما هیچ غلطی نمی تواند، بکند.

نظر شما