قیمت تن ماهی نسبت به سال گذشته بیش از صددرصد افزایش نرخ را تجربه کرده و همین مسئله باعث کاهش مصرف تن در بین مردم شده است. این روزها مردم ضروریات خود را تهیه و به اندک نیازهای خود بسنده میکنند. کاهش تقاضا در نهایت باعث شده که واحدهای تولید با نصف ظرفیت اقدام به تولید کنند.
محمد میررضوی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به پروژه شفافسازی قیمتها از طریق درج قیمت تولیدکننده برروی کالاها، گفت: وزارت صمت برای جلوگیری از سودجویی و رشد قیمتها این بخشنامه را ابلاغ کرده است. واحدهای تولیدی مشکلی با اجرای بخشنامه ندارند، اما بر این باورند که نمیتوان این طرح را بهصورت ضربالاجلی اجرا کرد و برای عملیاتی کردن آن و فراهم کردن زیرساختهای اجرای آن به یک فرصت سه ماهه نیاز داریم.
وی در ادامه با ذکر مثالی چالشهای پیشروی اجرای این طرح را توضیح داد و افزود: تردید نداشته باشید که با اجرای این طرح دیگر قیمت تن ماهی و دیگر اقلام مشمول این طرح در مناطق مختلف تهران یکسان نخواهد بود چراکه هزینههای اجاره و حمل ونقل یک واحد صنفی در خیابان تجریش با ورامین متفاوت است از اینرو قیمتها نیز متفاوت خواهد شد به عبارت دیگر قیمتها رقابتی میشوند.
به گفته این فعال اقتصادی، این احتمال وجود دارد که با اجرایی شدن این طرح تنشها بین فروشنده و مصرفکننده بر روی قیمت تشدید شود.
میر رضوی در پاسخ به این پرسش که سازوکار قیمت مصرف کننده چگونه خواهد بود و مصرفکننده چگونه باید تشخیص دهد فروشنده کالایی را با قیمت مناسب به خریداران عرضه میکند؟ گفت: سازوکار تعیین قیمت به واحدهای عرضه کالا داده میشود، اما محاسبه سودهای قانونی به عهده فروشگاه زنجیرهای و مغازهداران است.
دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به حسنهای اجرای این طرح گفت: واسطهها در این طرح حذف خواهند شد و زمینه برای رسیدن به قیمتهای شفاف فراهم میشود.
بنابه اظهارات این فعال اقتصادی، با اجرای این طرح قیمت تن ماهی و کنسروها ممکن است یک تا دودرصد کاهش نرخ را تجربه کنند.
وی با بیان اینکه قیمت کنسروها و تن ماهی در هفتههای اخیر ثابت مانده است، افزود: تغییر نرخی در قیمت این اقلام اعمال نشده است و قیمت تن ماهی ۳۱ هزار تومان است و نرخ برخی برندهای متفرقه ۵ تا ۶ هزار تومان پایینتر خواهد بود.
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تن ماهی
روزنامه جوان
صاحبخبر -
∎
نظر شما