شناسهٔ خبر: 52106279 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

فرسودگی۳۴ درصد خودروها و موتورسیکلت‌های تهران/ مقابله با آلودگی هوا چقدر بودجه نیاز دارد؟

مشاور شهردار تهران با اشاره به بودجه مورد نیاز مقابله با آلودگی هوا گفت: ۳۴ درصد خودروها و موتورسیکلت‌های پایتخت فرسوده است و این موضوع عاملی در تشدید آلودگی هوا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهر، سیدمناف هاشمی  مشاور شهردار تهران در امور ارتقاء کیفیت شاخص‌های زیست محیطی و دستیابی به هوای پاک، با اشاره به روز ملی هوای پاک اظهار داشت: این روز فرصتی برای طرح بیشتر مسائل مرتبط با آلودگی هوا و مسأله هوای پاک است.

وی افزود: آلودگی هوای کلانشهرها از پیامدهای مخرب  صنعتی شدن شهرها محسوب می‌شود و مسأله حمل و نقل موتوری مشکلات و تبعات منفی در کلانشهرها ایجاد کرده که آلودگی هوا یکی از این مسائل است.

 مشاور شهردار تهران ادامه داد: در سال ۷۴ مسئولان اجرایی کشور جهت اینکه بیشتر به مسأله هوای پاک و رفع آلودگی هوا پرداخته شود ۲۹ دی را روز هوای پاک نامگذاری کردند که امسال شعار این روز«حقوق عامه و اقدام ملی برای دستیابی به هوای پاک» است.

هاشمی با اشاره به اینکه مردم، دولت و مدیریت شهری باید با مشارکت یکدیگر جهت ایجاد هوای پاک و کاهش هر چه بیشتر آلودگی هوا مشارکت کنند گفت:‌باید این مسأله در دولت و بودجه کشور دیده شود. برنامه‌هایی مانند برنامه هفتم توسعه می تواند هوای پاک را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ به مسأله هوای پاک در کشور و به عبارتی کلانشهرها توجه جدی نشده است، گفت: کاهش سهم شهرداری‌ها از اوراق مشارکت، موضوع یارانه اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی، عدم تحقق سهم شهرداری‌ها از جرائم راهنمایی و رانندگی و موضوع عدم تحقق اعتبارات فاینانس برای قراردادهایی مانند ۶۳۰ دستگاه واگن از موضوعاتی است که نشان می‌دهد آنطور که باید و شاید به مسأله آلودگی هوا توجه نشده است.

 مشاور شهردار تهران بیان داشت:‌ طی ۹ سال گذشته دولت‌ها اعتبارات خوبی به شهرداری‌ها نداده‌اند در حالی که آلودگی هوا مسأله بسیار حائز اهمیتی است و در بروز بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان‌ها همچنین بیماری‌های مزمن تنفسی و مرگ زودرس در ارتباط است.

هاشمی گفت: برخی از پزشکان معتقدند که بر اساس تحقیقات آلودگی هوا ۵ تا ۱۰ درصد مرگ زودرس را ایجاد می‌کند که امیدواریم توجه به مسأله رفع آلودگی هوا هر چه بیشتر مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد.

وی در مورد بودجه شهرداری تهران در زمینه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا گفت: برای سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد از بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی است هر چند که این میزان اندک نیست ولی بسیار بیشتر از این برای حمل و نقل عمومی بودجه نیاز داریم زمانی که من در معاونت حمل و نقل بودم اعلام کردم سالانه باید ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه دولت و شهرداری‌ها برای مسأله حمل و نقل عمومی و مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شود در حالی که اکنون رقمی حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان در سال است.

مشاور شهردار تهران با اشاره به اینکه امسال هوای تهران فقط ۲۰۰ روز قابل قبول بوده گفت:‌سایر روزها یا ناسالم برای همه افراد یا برای گروه‌های حساس بوده است ما طی رایزنی‌هایی با مجلس تلاش کرده‌ایم که بودجه حمل و نقل عمومی شهرها بیشتر شود تا شاهد بهبود وضعیت هوا باشیم ولی به هر حال موانع تحریمی، مشکلات نقدینگی شهرداری‌ها و دولت‌ وجود دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی ۵ تا ۱۰ ساله اقداماتی جهت رفع این مشکلات انجام داد.

هاشمی تصریح کرد: از طرفی تهران حدود ۷ میلیون خودرو و موتورسیکلت دارد که ۳۴درصد آنها فرسوده است و سالانه دولت باید مشوق‌هایی جهت حذف خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای بهتر مانند خودروهای برقی را انجام دهد.

وی تأکید کرد: همچنین سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی از جمله مسائلی است که شهردار تهران به آن توجه کرده که هر چند سختی‌های خودش را دارد ولی می‌توان با برنامه‌ریزی در این راستا گام برداشت و با همراهی مردم،‌دولت و شهرداری فکر اساسی جهت مقابله با آلودگی هوا داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظر شما