شناسهٔ خبر: 52104660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کولاک برف در استان همدان مغلوب تدابیر استاندار

همدان- ایرنا- برف همدان با این حجم فراوانی شاید کمتر از بلایای طبیعی نباشد اما هماهنگی بین چندین نهاد برنامه ریز و مسئول و تصمیم بجا برای یاری گرفتن از نیروهای جان برکف ارتش کلید واژه‌های مهمی در مدیریت بحران ناشی از کولاک برف در همدان بود که توانست آرامش را بر شرایط جوی نامساعد خطه الوند حاکم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ریزش برف ۲۴ ساعت اخیر در استان همدان به اوج خود رسید و نفس‌های الوند از سنگینی این کولاک به شماره افتاد.

لشگر برف چهار گوشه اقلیم سرد و کوهستانی همدان را محاصره و سه مسیر اصلی  همدان به سنندج، کرمانشاه و ملایر را مسدود کرد و صدها مسافر در انبوه حجم برف این جاده ها ناامیدانه اتراق کردند.

کولاک برف در استان همدان مغلوب تدابیر استاندار

علائم راهنمایی کنار جاده  در زیر کولاک دفن و خط های سفید وسط جاده هم محو شد و  ده ها خودروی سبک و سنگین  دراین یخبندان بی سابقه با یکدیگر برخورد کرده و تصادف زنجیره ای دلخراشی را برای محور همدان به ملایر رقم زدند که ۱۱ مصدوم به جا گذاشت.

مار پرپیچ و خم گردنه اسدآباد هم گویی تمام گلوله های برفی را بلعیده و صحنه مخوف دیگری را به تصویر کشید و دروازه همدان را به روی غرب کشور بست.  

ترافیک شهری، دربستی شدن تاکسی ها، خیابانهای لیز و مالامال از گل و لای هم تصویر دیگری است از اختلال در زندگی روزمره همدانیها که برف خلق کرد.

آری این نعمت الهی  با همه  زیبایی هایش می رفت که به لحظاتی تلخ و  نفرت بار تبدیل شود، لحظاتی که نامی بهتر از بحران نمی توان برایش یافت، بحرانی که چند سالی بود در سایه قحطی برف و باران در این دیار تکرار نشده بود.

کولاک برف در استان همدان مغلوب تدابیر استاندار

ذوب بحران برف و کولاک همدان در گرمای تدابیر استاندار

اما عمر این بحران مثل یک گلوله  برفی روی بخاری کوتاه بود و  با ورود تیم مدیریت بحران استان به ریاست استاندار همدان قائله ختم بخیر شد.

تدبیر موثر استاندار همدان برای یاری گرفتن از یگان ارتش در کنار دیگر نهادهای امداد رسان به مردم گرفتار در برف اقدام و حرکت مثبت و ارزشمندی بود که مدیریت ارشد اجرایی استان در این شرایط بحرانی اندیشید و فرماندهی تیپ ۳۱۶ زرهی شهید قهرمان با اعزام نفربرهای زرهی به مناطق بحران زده استان به ویژه محور کوهستانی و سخت گذر اسدآباد این دست یاری را به گرمی فشرد. 

کولاک برف در استان همدان مغلوب تدابیر استاندار

سرهنگ «مهرداد صفری» فرمانده تیپ زرهی ۳۱۶ در این خصوص به خبرنگار ایرنا توضیح داد که پس از اعلام استاندار همدان برای حضور یگان ارتش و امداد رسانی به خودرهای گرفتار در برف گردنه اسدآباد، نفربرهای زرهی تیپ ۳۱۶ عازم این گردنه سخت‌گذر و برف گیر اسدآباد شدند و با استفاده از نفربرهای زرهی و بستن سیم بُکسل خودروهای منحرف شده از مسیر را به جاده اصلی بازگرداند.

به گفته او، یک تیم از نیروی پشتیبان با خودروهای زرهی در داخل پادگان آماده باش هستند تا در صورت ضرورت این خودروها نیز برای امداد رسانی وارد عمل شوند.

از حرکت قهرمانانه ارتش که بگذریم،  نیروهای راهداری، امداد و اورژانس نیز وظیفه مندانه با دستور اکید استاندار همدان به فرمانداران برای استفاده از توان حداکثری وارد این کارزار برفی شدند تا گشایش مسیرهای شریانی و حیاتی و تامین مایحتاج بهداشتی و تغذیه در راه ماندگان و  امدادرسانی به حادثه دیدگان که خواسته نماینده عالی دولت را اجابت کنند. 

فرماندار شهرستان بهار نیز شب پر التهابی را گذراند و ۲۰۰ مسافر در راه مانده در محدوده این شهرستان به ویژه گردنه برفگیر اسدآباد را در مساجد و حسینیه های این منطقه اسکان داد تا از گزند این سرمای استخوان سوز در امان باشند.

وقوع بیش از ۲۰۰ سانحه رانندگی در کولاک همدان

رییس پلیس راه استان همدان نیز با هشدارهای مستمر به رانندگان اخطار داد که از سفر و تردد در محورهای برفگیر و حادثه خیز استان تا بهبود شرایط جوی پرهیز کنند اما با این وجود طبق آمارهای او بیش از ۲۰۰ سانحه رانندگی در استان همدان رخ داده است.

اگرچه به گفته سرهنگ «رضا عزیزی» با تلاش و تکاپوی صورت گرفته محورهای مواصلاتی استان بازگشایی شده اما تردد صرفا با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

کولاک برف در استان همدان مغلوب تدابیر استاندار

اسکان اضطراری یک هزار و ۵۴۸ مسافر

در بخش دیگری از ماجرا، هلال احمر استان همدان با اسکان اضطراری هزار و ۵۴۸ مسافر در راه مانده، یک هزار و ۲۹۲ تخته پتو، یک هزار و ۳۰ قوطی کنسروجات، ۱۵۰ بسته مواد غذای ۷۲ ساعته، ۱۲۰ بطری آب معدنی، ۱۰۰ بسته بیسکویت و ۲ هزار و ۶۳۰ قرص نان نیز در بین این افراد توزیع کرد.

همچنین تیم های امداد و نجات به سه هزار و ۳۵۰ مسافر گرفتار در برف و کولاک جاده های استان همدان خدمت رسانی و نسبت به رهاسازی ۶۰۰ دستگاه خودرو منحرف شده از جاده نیز اقدام کردند.

بازدید میدانی استاندار همدان از مناطق حادثه خیز 

اگر چه سامانه بارشی امروز آسمان همدان را ترک می کند و ریزش برف هم بندآمده، اما استاندار همدان همگام با طلوع آفتاب برای ارزیابی وضعیت استان به مناطق پرخطر عازم شد و از گردنه اسدآباد و پایگاه امداد و نجات هلال احمر بازدید کرد تا در جریان اقدامات امداد رسانی  و خدمت به آسیب دیدگان از کولاک قرار بگیرد.

کولاک برف در استان همدان مغلوب تدابیر استاندار

«علیرضا قاسمی فرزاد» با قدردانی از تلاش امدادگران و نجاتگران در ۲۴ ساعت گذشته به آماده باش کامل آنها و تجهیز مراکز امدادی به ملزومات و امکانات تاکید کرد.

او همچنین از مرکز مدیریت راه های استان هم بازدید کرد و از نزدیک فعالیت و نحوه خدمت رسانی این مرکز به هموطنان را در جریان کولاک و بارش برف سنگین دیشب قرار گرفت.

خلاصه اینکه برف همدان با این حجم فراوانی شاید کمتر از بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل نباشد اما در واقع هماهنگی بین چندین نهاد برنامه ریز و مسئول و اقدام به موقع و تصمیم گیری بجا کلیدواژه های مهمی در مدیریت بحران ناشی از کولاک برف در همدان بود که توانست آرامش را بر شرایط جوی نامساعد خطه الوند حکمفرما کند.

نظر شما