شناسهٔ خبر: 52103833 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌ الله گلپایگانی(ره) برگزار می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌ الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار می شود.

به گزارش شفقنا، بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله گلپایگانی از مراجع معظم تقلید روز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه، پس از ادای فریضه مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری قم برگزار خواهد شد.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با حضور نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید، استادان و فضلای حوزه علمیه، اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.

حضرت آیت الله العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی در نهم ذیقعده سال ۱۳۱۶ ه‍.ق در روستای گوگد واقع در پنج کیلومتری شهرستان گلپایگان متولد شد.

تحصیلات خود را از گوگد آغاز کرد در گلپایگان دروس سطح را فرا گرفت سپس برای تکمیل تحصیلات خود به اراک مهاجرت کرد.

به دنبال اقامت آیت الله حائری یزدی در شهر قم، مرحوم آیت الله گلپایگانی به همراه جمعی دیگر به دعوت رسمی استادش حائری به سوی این شهر حرکت کرد و در مدرسه فیضیه ساکن شد و به تحصیل خود ادامه داد.

ایشان چند ماهی را در شهر نجف و در کنار کسانی چون محمدحسین غروی اصفهانی سپری کرد، اما قم به عنوان محل اصلی تحصیل او بود. او در ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

از جمله استادان او سیدمحمد حسن خوانساری، عبدالکریم حائری یزدی و آقا ضیاء عراقی بود و کسانی چون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله علوی گرگانی از شاگردان این عالم وارسته بودند.

از آثار او می توان به افاضة العوائد، حاشیه بر عروةالوثقی، ارشاد المسائل، هدایة العباد، رساله فی عدم تحریف القرآن، توضیح المسائل اشاره کرد.

این عالم زاهد از مراجع تقلید و عالمان شیعه در دوران معاصر بود که پس از ارتحال سید حسین طباطبایی بروجردی، به مرجعیت رسید.

او از زمره مخالفین حکومت پهلوی و از همراهان امام خمینی(ره) بود که پس از تبعید ایشان به عراق، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از سید روح‌الله خمینی و انقلاب اسلامی ایراد کرد.

تأسیس بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی، مدارس علمیه، دارالقرآن الکریم و مجمع اسلامی جهانی لندن از فعالیت‌های عام‌المنفعه این مرجع تقلید بود.

این عالم پرهیزگار روز پنجشنبه هجدهم آذر سال ۱۳۷۲ در ۹۵ سالگی در تهران درگذشت و از سوی دولت هفت روز عزای عمومی و یک روز تعطیل اعلام شد.

پیکر ایشان روز جمعه ابتدا در شهر تهران با حضور رهبر انقلاب اسلامی و مردم تشییع شد و سپس روز شنبه در قم تشییع و پس از اقامه نماز حضرت آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی (دامادش) در مسجد بالاسر حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

نظر شما