شناسهٔ خبر: 52099279 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انجام اولین پیوند سلول‌های بنیادی انسانی در نخاع

یک دانشگاه ژاپنی اعلام کرد که موفق به پیوند سلول‌های بنیادی انسانی به بیمار برای درمان ضایعه نخاعی زیر حاد شده است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان- یک دانشگاه ژاپنی اعلام کرد که با موفقیت سلول‌های بنیادی انسانی را برای درمان آسیب نخاعی حاد به بیمار پیوند زده است.

این اولین بار در جهان است که از این فناوری احیا کننده برای این وضعیت فلج کننده استفاده می‌شود. در این عمل، بیمار نورون‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) و سلول‌های پیش ساز دریافت کرد.

سلول‌های IPS از سلول‌های بالغ گرفته می‌شوند و از نظر ژنتیکی برای تکثیر در هر نوع سلول، بسته به اینکه در کدام قسمت بدن پیوند می‌شوند، برنامه‌ریزی مجدد می‌شود. این تکنیک در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه نوبل پزشکی و به محقق ژاپنی شینیا یاماناکا اعطا شد.

محققان دانشگاه Keio در ماه گذشته در توکیو دو میلیون از این سلول‌ها را به اولین بیمار پیوند زدند.

این دانشگاه در بیانیه خود تصریح کرد که "هدف اولیه این مطالعه بالینی" تایید ایمنی استفاده از این روش درمانی است. هدف ثانویه بررسی اینکه آیا این روش در نهایت منجر به پیشرفت از نظر عملکرد عصبی و کیفیت زندگی بیماران می‌شود یا خیر.

یک هیئت مستقل از متخصصان اطلاعات اولین بیمار را ارزیابی می‌کنند تا بررسی کنند که آیا امکان بازگشت به کارآزمایی بالینی در ماه آوریل وجود دارد که در مجموع چهار بیمار را شامل می‌شود.

آزمایش‌های بالینی دیگری قبلاً در مورد استفاده از این نوع سلول‌های iPS در بیماری‌های مختلف، مانند بیماری پارکینسون و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)، یک بیماری چشمی، انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

تاثیر سلول‌های بنیادی بر درمان کرونا

سلول بنیادی که ناباروری را درمان می‌کند

منبع: الکوثر

انتهای پیام/

نظر شما