شناسهٔ خبر: 52098300 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت مستندگونه از شهیدی در بَعلبک

بیرجند - ایرنا - مستند "شهیدی در بعلبک" روایتگر قسمتی از زندگی و فعالیت‌های شهید فریدون مقدوری است که به همت کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی و حوزه هنری این استان تولید و رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این مستند روز پنجشنبه با حضور خانواده این شهید و جمعی از مسوولان و مردم در قطعه یکم گلزار شهدای بیرجند رونمایی شد.

مستند "شهیدی در بعلبک" به کارگردانی "هادی ثابت"، صدابرداری "علی ملاح"، تصویربرداری "هادی ثابت" و "حسین نارمنجی" توسط حوزه هنری خراسان جنوبی به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت "فریدون مقدوری" تولید شده است.

فریدون مقدوری ۱۰ دی ۱۳۴۰ در شهرستان بیرجند متولد شد و مقطع ابتدایی را در دبستان ملی صائبی و دوران راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری گذراند و در مدرسه بسیار کوشا بود.

شهید مقدوری پس از اتمام دوره راهنمایی به زاهدان رفت و وارد هنرستان شد که تا پایان سال ۱۳۵۹ دروس دبیرستان را به آخر رسانید و در دوران انقلاب در هنرستان به عضویت شورای هنرجویان انتخاب شده بود و در همه فعالیت‌ها شرکت داشت.

او پس از اخذ دیپلم با وجود دوری چهار ساله از خانواده، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان شد.

فریدون مقدوری از فرصت‌های به دست آمده برای مطالعه و فراگیری موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اسلام و نیز شرکت در جلسات سخنرانی و بحث استفاده می‌کرد و در عین حال در شناسایی و سرکوبی جریان‌های منحرف ضد انقلاب همچنین تقویت خط امام کوشش داشت.

به گفته همرزمان و دوستان نزدیک شهید مقدوری، وی اهل عبادت و نسبت به انجام فرایض دینی بسیار معتقد و متعهد بود و همیشه نمازهایش را اول وقت به جا می‌آورد، نه تنها به پدر، مادر و خانواده بلکه با همه براساس تعهد و احترام رفتار می‌کرد و اخلاقی مردم‌پسند داشت.

وی در همکاری با مجاهدین علیه ابرقدرت‌های شرق و غرب شرکت فعال داشت و همکاری با نهضت‌های آزادی‌بخش را همواره وظیفه خود می‌دانست، در پی همین تفکر در ماموریتی از سوی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان به لبنان اعزام شد تا با ظلم‌هایی که استعمار و استکبار جهانی بر سر اسلام آورده‌اند با مظلومان آن دیار همراه شود.

ابتدای ورودش به لبنان برای آگاه کردن جوانان آن منطقه بر حسب وظیفه الهی کوشش می‌کرد و در شهر بعلبک به‌ عنوان مسئول آموزش مشغول به کار شد و با دایر کردن کلاس‌های سیاسی و عقیدتی در آن منطقه، افراد را آگاه به وظایف اسلامی‌شان می‌کرد.

شهید مقدوری به خاطر تلاش بی‌وقفه‌اش پس از مدتی فرماندهی مقر نبی شیث را عهده‌دار شد که همه مردم شهر شاهد تلاش او بودند.

شهید مقدوری یک عنصر فرهنگی بود

یکی از همرزمان شهید مقدوری در این مستند عنوان می‌کند: قبل از انقلاب اسلامی در هنرستان شهید بهشتی زاهدان با شهید مقدوری آشنا شدم و در تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی با یکدیگر همکاری داشتیم.

روایت مستندگونه از شهیدی در بَعلبک

ضیائی ادامه می‌دهد: بعد از آغاز جنگ تحمیلی در این حوزه ورود پیدا کردیم و بیشترین فعالیت شهید مقدوری در زمینه فرهنگی بود، یک عنصر فرهنگی محسوب می‌شد و تحلیل‌های بسیاری را در خصوص جنگ ارائه می‌داد.

همرزم شهید با بیان اینکه سال ۶۲ با شهید مقدوری وارد جبهه در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان شدیم می‌افزاید: ایشان در ستاد لشکر در زمینه فرهنگی و بنده در حوزه آموزش مشغول به کار شدیم.

وی به بحث نفوذ اسرائیل به جنوب لبنان اشاره می‌کند و می‌گوید: مسوولان در آن زمان تصمیم گرفتند تا گروهی را به لبنان اعزام کنند و بنده و شهید مقدوری جزو این گروه‌ها بودیم که به لبنان اعزام شدیم.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که وارد لبنان شدیم جنوب لبنان در اختیار اسرائیل بود و به همراه شهید مقدوری در شهر علی نحری این کشور مستقر شدیم و در حوزه کارهای فرهنگی و آموزشی فعالیت خود را آغاز کردیم و آنجا کمیته‌های فرهنگی بسیاری تشکیل دادیم.

همرزم شهید مقدوری عنوان می‌کند: حدود سه ماه در این شهر بودیم سپس به شهر دیگری به نام نبی شیث منتقل شدیم و آنجا کارهای فرهنگی را شهید مقدوری برعهده داشت و کارهای آموزشی را بنده انجام می‌دادم.

وی می‌گوید: در لبنان در زمینه کمک‌رسانی به نیازمندان و شیعیان و ساخت مدرسه نیز شهید مقدوری فعالیت داشت و دغدغه شهید مقدوری مردم بود و از بزرگ و بلند شدن پرهیز می‌کرد.

ضیائی با بیان اینکه در آن زمان سید حسن نصرالله امام جمعه شهر نبی شیث بود می‌افزاید: شهید مقدوری اطلاعات تحلیلی خود را تقدیم ایشان می‌کرد و سیدحسن نصرالله این تحلیل ها را در خطبه های نماز جمعه برای مردم می‌گفت.

وی ادامه می‌دهد: در آن زمان نیروهای اسرائیلی نفوذ اطلاعاتی بسیاری در منطقه داشتند و بر این اساس مطلع می‌شوند که فرماندهان در سکنه جلسه دارند و با ۱۵ فروند هواپیما به این محل حمله کردند که شهید مقدوری در این حملات از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت و به فیض شهادت رسید.

تلاش‌های شهید مقدوری برای ترویج و حفظ اهداف انقلاب اسلامی

در ادامه این مستند «برکچی» از بستگان و همرزم شهید مقدوری می‌گوید: ایشان عضو انجمن اسلامی هنرستان شهید بهشتی زاهدان بود و یادم هست که تلاش‌های بسیاری برای حفظ و ترویج اهداف انقلاب اسلامی می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: هر دو ابتدا در روابط عمومی سپاه خاش مشغول به فعالیت شدیم سپس به روابط عمومی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان منتقل شدیم و کارهای مختلفی را انجام می‌دادیم و با یکدیگر فروردین ۶۰ به عملیات فتح‌المبین رفتیم.

برکچی می‌گوید: سپاه سیستان و بلوچستان در زمان اوج بحث‌های منافقین و گروه‌های ضدانقلاب در منطقه جنگی این استان مستقر بود و سپاه در استان خود به خود با این گروه‌ها درگیر بود.

همرزم شهید مقدوری با اشاره به اینکه وی نامه‌های بسیار جالبی می‌نوشت می‌افزاید: یکی از تکیه کلام‌های شهید مقدوری این بود که می‌خواهم علی اکبروار در راستای جنگ با اسرائیل شهید شوم و به آرزوی خود رسید.

"شهپر" یکی دیگر از دوستان و بستگان شهید مقدوری است که در مستند "شهیدی در بعلبک" می‌گوید: نمازی که شهید می‌خواند همراه با طمانینه و آرامش بود و این خصوصیت هیچگاه از خاطرم فراموش نشده است.

در ادامه این مستند "مقدوری" از بستگان شهید می‌گوید: در زمینه تشکیل بسیج مستضعفان استان سیستان و بلوچستان پنج نفر فعال بودند که یکی از آنان شهید مقدوری بود.

وی ادامه می‌دهد: ایشان در نامه‌های خود به شرایط لبنان و اعتقاد موجود در آن کشور اشاره کرده که انقلاب اسلامی تاثیر بسیاری در این منطقه گذاشته است.

شهید فریدون مقدوری در ۳۰ دی‌ سال ۱۳۶۲ به علت بمباران هواپیماهای اسرائیلی در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در شهر بعلبک لبنان به فیض عظیم شهادت رسید.

مستند "شهیدی در بعلبک" عصر امروز از شبکه خاوران نیز پخش شد.

نظر شما